‘Alleen nog emissievrije auto’s in Duitsland vanaf 2030’

In Duitsland moet een verbod komen op de verkoop van nieuwe auto’s op diesel en benzine in 2030. Alleen uitstootvrije voertuigen zouden vanaf dat jaar nog mogen worden verkocht. Dat zegt staatssecretaris van Energie Rainer Baake. Hij doelt hierbij uitsluitend op de verkoop van nieuwe personenauto’s. Met de maatregel moeten klimaatdoelstellingen worden gehaald, die met het huidige beleid onhaalbaar lijken.

De verkoop van elektrische voertuigen loopt niet echt storm bij de oosterburen. Op dit moment zijn er zo’n 155.000 volledig of semi-elektrische auto’s, tegenover ruim 45 miljoen voertuigen op benzine en diesel. E-auto’s vormen dus minder dan 1 procent van het totale wagenpark.

Uitstoot

Doelstelling van de Duitsers is om de uitstoot van schadelijke stoffen in 2020 te reduceren met veertig procent in vergelijking met 1990. In 2050 moet dat zelfs al meer dan tachtig procent zijn. Echter, momenteel is qua uitstoot nog helemaal geen reductie behaald ten opzichte van het peiljaar. Daarom zijn nieuwe maatregelen noodzakelijk.

Ondanks werd in Duitsland al besloten om de aankoop van e-auto’s te subsidiëren, om zo een half miljoen exemplaren op de Duitse autobahn te hebben tegen 2020. Maar dat is voor Baake niet genoeg. “Momenteel is er geen oplossing om de uitstoot van vrachtauto’s sterk te reduceren. En omdat personenauto’s gemiddeld zo’n twintig jaar meegaan, moeten vanaf 2030 alleen nog schone auto’s worden verkocht, om in 2050 de uitstootdoelstellingen te halen.”

Nederland

In Nederland werden recentelijk soortgelijke plannen gelanceerd. Een meerderheid in de Tweede Kamer droeg het kabinet op te streven naar een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s op benzine en diesel vanaf 2025. Verantwoordelijk minister Henk Kamp ziet echter niets in de plannen. Of een dergelijk verbod er komt, is dan ook zeer de vraag.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Alleen nog emissievrije auto’s in Duitsland vanaf 2030’ | TankPro.nl

‘Alleen nog emissievrije auto’s in Duitsland vanaf 2030’

In Duitsland moet een verbod komen op de verkoop van nieuwe auto’s op diesel en benzine in 2030. Alleen uitstootvrije voertuigen zouden vanaf dat jaar nog mogen worden verkocht. Dat zegt staatssecretaris van Energie Rainer Baake. Hij doelt hierbij uitsluitend op de verkoop van nieuwe personenauto’s. Met de maatregel moeten klimaatdoelstellingen worden gehaald, die met het huidige beleid onhaalbaar lijken.

De verkoop van elektrische voertuigen loopt niet echt storm bij de oosterburen. Op dit moment zijn er zo’n 155.000 volledig of semi-elektrische auto’s, tegenover ruim 45 miljoen voertuigen op benzine en diesel. E-auto’s vormen dus minder dan 1 procent van het totale wagenpark.

Uitstoot

Doelstelling van de Duitsers is om de uitstoot van schadelijke stoffen in 2020 te reduceren met veertig procent in vergelijking met 1990. In 2050 moet dat zelfs al meer dan tachtig procent zijn. Echter, momenteel is qua uitstoot nog helemaal geen reductie behaald ten opzichte van het peiljaar. Daarom zijn nieuwe maatregelen noodzakelijk.

Ondanks werd in Duitsland al besloten om de aankoop van e-auto’s te subsidiëren, om zo een half miljoen exemplaren op de Duitse autobahn te hebben tegen 2020. Maar dat is voor Baake niet genoeg. “Momenteel is er geen oplossing om de uitstoot van vrachtauto’s sterk te reduceren. En omdat personenauto’s gemiddeld zo’n twintig jaar meegaan, moeten vanaf 2030 alleen nog schone auto’s worden verkocht, om in 2050 de uitstootdoelstellingen te halen.”

Nederland

In Nederland werden recentelijk soortgelijke plannen gelanceerd. Een meerderheid in de Tweede Kamer droeg het kabinet op te streven naar een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s op benzine en diesel vanaf 2025. Verantwoordelijk minister Henk Kamp ziet echter niets in de plannen. Of een dergelijk verbod er komt, is dan ook zeer de vraag.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.