Tamoil start met mobiel betalen aan de pomp

Bij de ruim 220 tankstations van Tamoil in Nederland kunnen klanten later dit jaar brandstof betalen met de smartphone. Hiervoor is de keten een samenwerking aangegaan met de app MyOrder. Volgende maand moet de nieuwe vorm van betalen mogelijk worden op enkele stations, waarna alle andere bemande en onbemande vestigingen later dit jaar volgen. Wellicht dat in 2016 andere ketens zich bij het initiatief aansluiten. MyOrder is namelijk ook in gesprek met een handvol andere maatschappijen, al wordt niet meegedeeld welke dit zijn.

Het tankstationbedrijf uit Ridderkerk begint de uitrol van het mobiel betalen aan de pomp bij enkele ‘company owned’ stations, mogelijk in Gouda of Amstelveen, al is dat nog niet zeker. Later volgen de andere vestigingen, inclusief dealerlocaties. De initiatiefnemers mikken vooral op de particuliere klant. Tankpasgebruikers kunnen voorlopig geen gebruikmaken van de app. “Maar we willen het op termijn ook voor kaarthouders mogelijk maken om op deze manier te betalen”, licht Thomas Brinkman van MyOrder toe.

Procedure

De nieuwe betaalmethode werkt als volgt. Een klant moet de app eerst downloaden en installeren op zijn smartphone. Als hij het tankstationterrein op rijdt, moet hij de app opstarten. MyOrder kan zien bij welke locatie de klant is. Vervolgens kunnen pompnummer, brandstoftype en het gewenste tankbedrag worden geselecteerd. Dit alles kan de automobilist vanuit zijn voertuig doen.

Vervolgens kan worden getankt, waarna de klant weg kan rijden. Als hij voor minder geld heeft getankt dan het vooraf geselecteerde bedrag, krijgt hij het restantbedrag teruggestort. Bij de procedure wordt gebruikgemaakt van vier betaalmethoden, Ideal, Paypal, creditcards en de Smart Wallet. De app biedt de tankende klant bovendien inzicht in waar, wanneer en voor welk bedrag hij in het verleden heeft getankt.

Beide bedrijven raden gebruikers aan om het betaalproces in de auto te voltooien en alleen uit te stappen om te tanken. Gebruik van de telefoon op het voorterrein is immers op veel plekken ongewenst. “Maar we gaan het niet verbieden. Je ziet nu ook al dat mensen hun smartphone gebruiken bij het tanken. Al gaat onze voorkeur uit naar betalen vanuit de auto”, aldus Brinkman. De nieuwe betaalprocedure is gekoppeld met het systeem van Tokheim. Koppeling met andere systemen is op dit moment niet mogelijk.

Vrouwen

De initiatiefnemers menen dat klanten door de innovatie sneller en gemakkelijk kunnen tanken, bijvoorbeeld omdat ze niet meer in de rij hoeven staan. “Daarnaast is het vooral voor vrouwen prettig dat ze langer in de auto kunnen blijven zitten. Zij vinden onbemande stations vaak vervelend en hoeven nu alleen nog de auto te verlaten om te tanken.”

Nadeel voor bemande stations is dat er minder klanten de winkel in komen en dat ze dus ook minder shopproducten verkopen. Een acceptabel risico, vindt Tamoil. Als de tankende klant honger heeft loopt hij immers toch wel de tankshop in, is de gedachte. Bovendien kan de app worden gebruikt om klanten na een tankbeurt bijvoorbeeld een coupon te geven voor een broodje of een carwash.

Klantenbinding

“Voor onbemande tankstations is het vaak onduidelijk wie de klanten zijn. Aan de hand van pintransacties kun je dat niet bepalen”, legt Brinkman uit. “Met deze app krijgen exploitanten daar wel inzicht in. Dat biedt mogelijkheden op het gebied van loyaliteit, bijvoorbeeld in de vorm van spaarpunten of doordat aan vaste klanten een aanbieding kan worden gedaan.”

Het zijn niet de eerste stappen van MyOrder in het tankstationkanaal. Al enige tijd kan op diverse locaties met de app worden betaald voor een autowasbeurt of voor shopproducten. Daar wordt vanaf mei dus brandstof aan toegevoegd. Niet alleen benzine, maar alle brandstoffen.

Shopproducten

Momenteel kan op diverse tankstations al wel met de mobiele telefoon worden betaald. Het gaat hierbij om transacties voor shopproducten, waarbij bovendien de telefoon langs een reader moet worden gehaald. Brandstof afrekenen aan de pomp, waarbij de smartphone niet langs een reader moet worden gehaald, is nieuw voor Nederland. Wel hebben onder andere Shell en Total al stappen gezet op dit vlak, in respectievelijk Groot-Brittannië en Duitsland.

Een andere nieuwe vorm van betalen, contactloos met de pinpas, heeft al meer terrein veroverd in Nederland. Bij veel carwashlocaties hoeft bij gebruik van de bankpas geen pincode meer te worden ingetoetst bij bedragen van minder dan 25 euro. En BP heeft die vorm van afrekenen ook al uitgerold over een groot deel van zijn Nederlandse ‘company owned’ stations.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tamoil start met mobiel betalen aan de pomp | TankPro.nl

Tamoil start met mobiel betalen aan de pomp

Bij de ruim 220 tankstations van Tamoil in Nederland kunnen klanten later dit jaar brandstof betalen met de smartphone. Hiervoor is de keten een samenwerking aangegaan met de app MyOrder. Volgende maand moet de nieuwe vorm van betalen mogelijk worden op enkele stations, waarna alle andere bemande en onbemande vestigingen later dit jaar volgen. Wellicht dat in 2016 andere ketens zich bij het initiatief aansluiten. MyOrder is namelijk ook in gesprek met een handvol andere maatschappijen, al wordt niet meegedeeld welke dit zijn.

Het tankstationbedrijf uit Ridderkerk begint de uitrol van het mobiel betalen aan de pomp bij enkele ‘company owned’ stations, mogelijk in Gouda of Amstelveen, al is dat nog niet zeker. Later volgen de andere vestigingen, inclusief dealerlocaties. De initiatiefnemers mikken vooral op de particuliere klant. Tankpasgebruikers kunnen voorlopig geen gebruikmaken van de app. “Maar we willen het op termijn ook voor kaarthouders mogelijk maken om op deze manier te betalen”, licht Thomas Brinkman van MyOrder toe.

Procedure

De nieuwe betaalmethode werkt als volgt. Een klant moet de app eerst downloaden en installeren op zijn smartphone. Als hij het tankstationterrein op rijdt, moet hij de app opstarten. MyOrder kan zien bij welke locatie de klant is. Vervolgens kunnen pompnummer, brandstoftype en het gewenste tankbedrag worden geselecteerd. Dit alles kan de automobilist vanuit zijn voertuig doen.

Vervolgens kan worden getankt, waarna de klant weg kan rijden. Als hij voor minder geld heeft getankt dan het vooraf geselecteerde bedrag, krijgt hij het restantbedrag teruggestort. Bij de procedure wordt gebruikgemaakt van vier betaalmethoden, Ideal, Paypal, creditcards en de Smart Wallet. De app biedt de tankende klant bovendien inzicht in waar, wanneer en voor welk bedrag hij in het verleden heeft getankt.

Beide bedrijven raden gebruikers aan om het betaalproces in de auto te voltooien en alleen uit te stappen om te tanken. Gebruik van de telefoon op het voorterrein is immers op veel plekken ongewenst. “Maar we gaan het niet verbieden. Je ziet nu ook al dat mensen hun smartphone gebruiken bij het tanken. Al gaat onze voorkeur uit naar betalen vanuit de auto”, aldus Brinkman. De nieuwe betaalprocedure is gekoppeld met het systeem van Tokheim. Koppeling met andere systemen is op dit moment niet mogelijk.

Vrouwen

De initiatiefnemers menen dat klanten door de innovatie sneller en gemakkelijk kunnen tanken, bijvoorbeeld omdat ze niet meer in de rij hoeven staan. “Daarnaast is het vooral voor vrouwen prettig dat ze langer in de auto kunnen blijven zitten. Zij vinden onbemande stations vaak vervelend en hoeven nu alleen nog de auto te verlaten om te tanken.”

Nadeel voor bemande stations is dat er minder klanten de winkel in komen en dat ze dus ook minder shopproducten verkopen. Een acceptabel risico, vindt Tamoil. Als de tankende klant honger heeft loopt hij immers toch wel de tankshop in, is de gedachte. Bovendien kan de app worden gebruikt om klanten na een tankbeurt bijvoorbeeld een coupon te geven voor een broodje of een carwash.

Klantenbinding

“Voor onbemande tankstations is het vaak onduidelijk wie de klanten zijn. Aan de hand van pintransacties kun je dat niet bepalen”, legt Brinkman uit. “Met deze app krijgen exploitanten daar wel inzicht in. Dat biedt mogelijkheden op het gebied van loyaliteit, bijvoorbeeld in de vorm van spaarpunten of doordat aan vaste klanten een aanbieding kan worden gedaan.”

Het zijn niet de eerste stappen van MyOrder in het tankstationkanaal. Al enige tijd kan op diverse locaties met de app worden betaald voor een autowasbeurt of voor shopproducten. Daar wordt vanaf mei dus brandstof aan toegevoegd. Niet alleen benzine, maar alle brandstoffen.

Shopproducten

Momenteel kan op diverse tankstations al wel met de mobiele telefoon worden betaald. Het gaat hierbij om transacties voor shopproducten, waarbij bovendien de telefoon langs een reader moet worden gehaald. Brandstof afrekenen aan de pomp, waarbij de smartphone niet langs een reader moet worden gehaald, is nieuw voor Nederland. Wel hebben onder andere Shell en Total al stappen gezet op dit vlak, in respectievelijk Groot-Brittannië en Duitsland.

Een andere nieuwe vorm van betalen, contactloos met de pinpas, heeft al meer terrein veroverd in Nederland. Bij veel carwashlocaties hoeft bij gebruik van de bankpas geen pincode meer te worden ingetoetst bij bedragen van minder dan 25 euro. En BP heeft die vorm van afrekenen ook al uitgerold over een groot deel van zijn Nederlandse ‘company owned’ stations.

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.