Rabobank: daling brandstofverkoop vlakt af in 2016

De daling van de literverkoop vlakt waarschijnlijk af tot 1 procent in 2016. Ook in de jaren daarna is er een daling van 1 à 2 procent te zien. Dat voorspelt de Rabobank in haar brancherapport over de tankstationbranche. Door een aantrekkende economie stijgen de volumes in de transportsector, wat een verkoopafname door steeds zuinigere auto’s gedeeltelijk compenseert. Dalingen van zes procent of meer, zoals vorig jaar, behoren daarmee voorlopig tot het verleden.

Hoewel de brandstofverkopen al enkele jaren achter elkaar dalen, is de sector toch nog goed voor een totale jaaromzet van twintig miljard euro. Dat is zo’n tien procent van de totale detailhandelsomzet. Elke dag komen er volgens de Rabobank ongeveer 1,2 miljoen bezoekers bij tankstations over de vloer.

Wagenpark

Een stijging van de literverkoop valt echter niet te verwachten. Door een stabiel aantal personenauto’s, een gelijkblijvend aantal gereden kilometers en een steeds zuiniger en groener wordend wagenpark, blijft de trend dalende. Ook andere factoren, bijvoorbeeld thuiswerken, doen een duit in het zakje.

In combinatie met een steeds prijsbewustere klant, betekent dit dat onderscheidend vermogen steeds belangrijker wordt voor tankstations. “De ondernemer zal keuzes moeten maken om zijn tankstation aantrekkelijk te laten zijn voor de automobilist. Dit moet met een gunstige locatie, of alleen op prijs, of in combinatie met een excellent productaanbod, afgestemd op de doelgroep, en persoonlijke service”, schrijft de bank in haar brancherapport.

Kansen

Kansen zijn er dus nog steeds voor de petrolbranche. Het rapport wijst in dit verband onder meer op het feit dat automobilisten gevoelig blijven voor gemak en voedingsproducten onderweg. Ook het aanbieden van alternatieve brandstoffen maakt het mogelijk om onderscheidend te zijn. Tevens bieden loyaliteitsprogramma’s volop kansen voor klantenbinding, al wil de consument hierbij wel verrast worden.

Wilt u meer weten over hoe u zich kunt onderscheiden als tankstationbedrijf? Kom dan naar de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 17 november 2015 in Houten. Kijk voor meer informatie op: www.tankstationvakbeurs.nl. Of schrijf nu in via: www.tankstationvakbeurs.nl/registratie.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rabobank: daling brandstofverkoop vlakt af in 2016 | TankPro.nl

Rabobank: daling brandstofverkoop vlakt af in 2016

De daling van de literverkoop vlakt waarschijnlijk af tot 1 procent in 2016. Ook in de jaren daarna is er een daling van 1 à 2 procent te zien. Dat voorspelt de Rabobank in haar brancherapport over de tankstationbranche. Door een aantrekkende economie stijgen de volumes in de transportsector, wat een verkoopafname door steeds zuinigere auto’s gedeeltelijk compenseert. Dalingen van zes procent of meer, zoals vorig jaar, behoren daarmee voorlopig tot het verleden.

Hoewel de brandstofverkopen al enkele jaren achter elkaar dalen, is de sector toch nog goed voor een totale jaaromzet van twintig miljard euro. Dat is zo’n tien procent van de totale detailhandelsomzet. Elke dag komen er volgens de Rabobank ongeveer 1,2 miljoen bezoekers bij tankstations over de vloer.

Wagenpark

Een stijging van de literverkoop valt echter niet te verwachten. Door een stabiel aantal personenauto’s, een gelijkblijvend aantal gereden kilometers en een steeds zuiniger en groener wordend wagenpark, blijft de trend dalende. Ook andere factoren, bijvoorbeeld thuiswerken, doen een duit in het zakje.

In combinatie met een steeds prijsbewustere klant, betekent dit dat onderscheidend vermogen steeds belangrijker wordt voor tankstations. “De ondernemer zal keuzes moeten maken om zijn tankstation aantrekkelijk te laten zijn voor de automobilist. Dit moet met een gunstige locatie, of alleen op prijs, of in combinatie met een excellent productaanbod, afgestemd op de doelgroep, en persoonlijke service”, schrijft de bank in haar brancherapport.

Kansen

Kansen zijn er dus nog steeds voor de petrolbranche. Het rapport wijst in dit verband onder meer op het feit dat automobilisten gevoelig blijven voor gemak en voedingsproducten onderweg. Ook het aanbieden van alternatieve brandstoffen maakt het mogelijk om onderscheidend te zijn. Tevens bieden loyaliteitsprogramma’s volop kansen voor klantenbinding, al wil de consument hierbij wel verrast worden.

Wilt u meer weten over hoe u zich kunt onderscheiden als tankstationbedrijf? Kom dan naar de Tankstation Vakbeurs op dinsdag 17 november 2015 in Houten. Kijk voor meer informatie op: www.tankstationvakbeurs.nl. Of schrijf nu in via: www.tankstationvakbeurs.nl/registratie.

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.