Lpg de pineut na verkeerde gok van kabinet



ANALYSE – Voor lpg was het autobelastingbeleid de afgelopen jaren dramatisch. Terwijl voor hybride voertuigen honderden miljoenen werden uitgetrokken, werd autogas alleen maar zwaarder belast. Vorige week sprak de Tweede Kamer over herziening van de autobelastingen, omdat de hybrides in praktijk veel vervuilender bleken dan gedacht. De lpg-markt werd het slachtoffer van deze stekker-obsessie. De branche ligt bijna knock-out in de touwen en vele banen dreigen te verdwijnen. De plannen om de marktverstoring een halt toe te roepen, zouden weleens te laat kunnen komen.



Het idee was mooi. Fiscale stimulering van e-auto’s, zodat Nederlanders massaal elektrisch gaan rijden. De hybrides, die zowel een accu als een tank hebben, zouden een mooi opstapje vormen naar het echte werk. Er was immers een vangnet voor het geval de stroom op is: de brandstofmotor.

Tienduizenden euro’s

Door diverse gunstige belastingregels kon het voordeel voor semi-elektrische auto’s oplopen tot tienduizenden euro’s per voertuig. Onder andere de Mitsubishi Outlander vond gretig aftrek bij de zakelijke rijder, die vooral aan het einde van 2013 zijn slag sloeg en zo nog jaren kon profiteren van het bijtellingsvoordeel. De Japanse auto’s waren niet aan te slepen en dealers wisten niet wat ze overkwam.

Echter, van dat brandstof-vangnet maakten elektrische rijders wel héél vaak gebruik, concludeerde onderzoeksbureau TNO. Bestuurders van semi-elektrische auto’s rijden gemiddeld ongeveer een kwart van de kilometers op stroom en dat aantal wordt alleen maar minder.

En als de hybrides eenmaal overschakelen op traditionele brandstoffen, blijken het slurpers van formaat. De 1,9 liter per honderd kilometer uit de Mitsubishi-folder bleek in praktijk 6,56 liter. Ook voor bijvoorbeeld de Volvo V60 lagen theorie en praktijk ver uit elkaar. Inmiddels had de overheid er al minimaal vijfhonderd miljoen euro aan uitgegeven.

Winnaars en verliezers

Winnaars van dit spel: autodealers, fabrikanten en de leaseklant. Verliezers: de staatskas en vooral de lpg-markt, die zich steeds meer afvraagt waarom een schoner alternatief voor benzine zo rigoureus de nek om wordt gedraaid. TNO becijferde namelijk enkele jaren geleden dat een voertuig op autogas gemiddeld negen procent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde benzinewagen. Mede door het accijnsvoordeel van autogas ten opzichte van andere brandstoffen, was lpg nog niet zo lang geleden zeer populair in het zakelijke segment. Zo waren er tijden waarin dertig procent van de leaseauto’s op petroleumgas reed.

Echter, het accijnsvoordeel werd de laatste jaren kleiner, terwijl de bijtelling fors hoger lag dan voor hybrides. En of je nu wel of geen lpg-installatie liet inbouwen, je voertuig bleef hetzelfde energielabel houden. Ondertussen kozen zakelijke rijders massaal voor andere auto’s en is het twijfelachtig of het gas-aandeel de één procent nog haalt. Tegelijkertijd steeg het aandeel semi-elektrische voertuigen, met dubbele cijfers.

Fossiele brandstoffen

Natuurlijk, auto’s kunnen niet eeuwig op fossiele brandstoffen blijven rijden. Uiteindelijk zijn emissievrije voertuigen, zoals waterstof- en volledig elektrische auto’s, de toekomst. Maar de afgelopen jaren had een mooie beperking van de CO2-uitstoot kunnen worden gerealiseerd, zonder extra uitgaven van Den Haag. Ga maar na. Er is een uitgebreid netwerk van betrouwbare lpg-vulpunten, de angst voor een beperkte actieradius is veel minder, een tankbeurt duurt slechts een paar minuten en de diversiteit aan modellen is groot.

In de nieuwe plannen voor autobelastingen krijgen pas vanaf 2019 alleen nog emissievrije auto’s een lagere bijtelling. Of er tegen die tijd van de lpg-branche nog veel over is, is maar de vraag. Verzoeken van Tweede Kamerleden om het autogas aantrekkelijker te maken, konden donderdag niet op steun van het kabinet rekenen. Ondertussen gaan inbouwers van autogassystemen failliet en lopen literverkopen drastisch terug.

Als de nieuwe bijtellingsregels al een reddingsboei zijn, zou die weleens te laat kunnen komen. Met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid. Ondertussen rijden er nog jaren e-slurpers rond en is het maar afwachten of hun bezitters overstappen naar zero-emissie als de lage-bijtellingsperiode afloopt.

Tom van Gurp

Lees ook: Kabinet stopt met stimulering van hybride voertuigen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lpg de pineut na verkeerde gok van kabinet | TankPro.nl

Lpg de pineut na verkeerde gok van kabinet



ANALYSE – Voor lpg was het autobelastingbeleid de afgelopen jaren dramatisch. Terwijl voor hybride voertuigen honderden miljoenen werden uitgetrokken, werd autogas alleen maar zwaarder belast. Vorige week sprak de Tweede Kamer over herziening van de autobelastingen, omdat de hybrides in praktijk veel vervuilender bleken dan gedacht. De lpg-markt werd het slachtoffer van deze stekker-obsessie. De branche ligt bijna knock-out in de touwen en vele banen dreigen te verdwijnen. De plannen om de marktverstoring een halt toe te roepen, zouden weleens te laat kunnen komen.



Het idee was mooi. Fiscale stimulering van e-auto’s, zodat Nederlanders massaal elektrisch gaan rijden. De hybrides, die zowel een accu als een tank hebben, zouden een mooi opstapje vormen naar het echte werk. Er was immers een vangnet voor het geval de stroom op is: de brandstofmotor.

Tienduizenden euro’s

Door diverse gunstige belastingregels kon het voordeel voor semi-elektrische auto’s oplopen tot tienduizenden euro’s per voertuig. Onder andere de Mitsubishi Outlander vond gretig aftrek bij de zakelijke rijder, die vooral aan het einde van 2013 zijn slag sloeg en zo nog jaren kon profiteren van het bijtellingsvoordeel. De Japanse auto’s waren niet aan te slepen en dealers wisten niet wat ze overkwam.

Echter, van dat brandstof-vangnet maakten elektrische rijders wel héél vaak gebruik, concludeerde onderzoeksbureau TNO. Bestuurders van semi-elektrische auto’s rijden gemiddeld ongeveer een kwart van de kilometers op stroom en dat aantal wordt alleen maar minder.

En als de hybrides eenmaal overschakelen op traditionele brandstoffen, blijken het slurpers van formaat. De 1,9 liter per honderd kilometer uit de Mitsubishi-folder bleek in praktijk 6,56 liter. Ook voor bijvoorbeeld de Volvo V60 lagen theorie en praktijk ver uit elkaar. Inmiddels had de overheid er al minimaal vijfhonderd miljoen euro aan uitgegeven.

Winnaars en verliezers

Winnaars van dit spel: autodealers, fabrikanten en de leaseklant. Verliezers: de staatskas en vooral de lpg-markt, die zich steeds meer afvraagt waarom een schoner alternatief voor benzine zo rigoureus de nek om wordt gedraaid. TNO becijferde namelijk enkele jaren geleden dat een voertuig op autogas gemiddeld negen procent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde benzinewagen. Mede door het accijnsvoordeel van autogas ten opzichte van andere brandstoffen, was lpg nog niet zo lang geleden zeer populair in het zakelijke segment. Zo waren er tijden waarin dertig procent van de leaseauto’s op petroleumgas reed.

Echter, het accijnsvoordeel werd de laatste jaren kleiner, terwijl de bijtelling fors hoger lag dan voor hybrides. En of je nu wel of geen lpg-installatie liet inbouwen, je voertuig bleef hetzelfde energielabel houden. Ondertussen kozen zakelijke rijders massaal voor andere auto’s en is het twijfelachtig of het gas-aandeel de één procent nog haalt. Tegelijkertijd steeg het aandeel semi-elektrische voertuigen, met dubbele cijfers.

Fossiele brandstoffen

Natuurlijk, auto’s kunnen niet eeuwig op fossiele brandstoffen blijven rijden. Uiteindelijk zijn emissievrije voertuigen, zoals waterstof- en volledig elektrische auto’s, de toekomst. Maar de afgelopen jaren had een mooie beperking van de CO2-uitstoot kunnen worden gerealiseerd, zonder extra uitgaven van Den Haag. Ga maar na. Er is een uitgebreid netwerk van betrouwbare lpg-vulpunten, de angst voor een beperkte actieradius is veel minder, een tankbeurt duurt slechts een paar minuten en de diversiteit aan modellen is groot.

In de nieuwe plannen voor autobelastingen krijgen pas vanaf 2019 alleen nog emissievrije auto’s een lagere bijtelling. Of er tegen die tijd van de lpg-branche nog veel over is, is maar de vraag. Verzoeken van Tweede Kamerleden om het autogas aantrekkelijker te maken, konden donderdag niet op steun van het kabinet rekenen. Ondertussen gaan inbouwers van autogassystemen failliet en lopen literverkopen drastisch terug.

Als de nieuwe bijtellingsregels al een reddingsboei zijn, zou die weleens te laat kunnen komen. Met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid. Ondertussen rijden er nog jaren e-slurpers rond en is het maar afwachten of hun bezitters overstappen naar zero-emissie als de lage-bijtellingsperiode afloopt.

Tom van Gurp

Lees ook: Kabinet stopt met stimulering van hybride voertuigen

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.