Bovag wil extra stimulering van volledige elektrische auto

Auto’s die voor honderd procent op elektriciteit rijden, moeten extra worden gestimuleerd. Tegelijkertijd moeten de gunstige fiscale maatregelen voor semi-elektrische voertuigen worden afgebouwd. Dat wil branchevereniging Bovag, die samen met diverse andere belangenorganisaties een plan opstelde voor autobelastingen in de periode 2017 tot en met 2020.

Momenteel werkt staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes aan de Autobrief 2. Daarin staan de kabinetsplannen voor de autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Bovag heeft samen met ANWB, Natuur & Milieu, Rai vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen een alternatief plan opgesteld, waarmee ze de bewindsman hopen te overtuigen.

In het plan van de belangenclubs staat het volgende:

    • Eén bijtellingstarief van 20 à 21 procent voor auto’s van de zaak in de periode van de Autobrief 2. Dat percentage moet ook voor semi-elektrische auto’s gaan gelden
    • Voor volledig elektrische voertuigen moet een bijtellingstarief van zeven procent gelden
    • Elektrische auto’s moeten vrijgesteld blijven van de motorrijtuigenbelasting
    • Het half-tarief mrb dat voor semi-elektrische voertuigen gaat gelden vanaf volgend jaar, moet in stand blijven in de periode van de Autobrief 2
    • Geleidelijke afbouw van stimulering van semi-elektrische auto’s naar een beëindiging in 2020
    • De verenigingen delen de ambitie van de staatssecretaris van Financiën om de aanschafbelasting (bpm) uiteindelijk af te schaffen onder de voorwaarden dat alternatieve inkomstenbronnen worden gezocht buiten de mrb, de bijtelling en de accijnzen én dat sprake is van een, in aanvang. langzame afbouw van de bpm
    • Ook moet er een stimuleringsfonds komen met een omvang van 250 miljoen euro per jaar om de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s, zowel nieuw als gebruikt, te stimuleren voor bedrijven én voor particulieren
    • De betrokken verenigingen committeren zich aan de doelstelling van tweehonderdduizend elektrische auto’s in 2020 en het maximaliseren van het aandeel elektrisch gereden kilometers.

De bijtellingspercentages:

Bijtellingspercentages

Met de maatregelen hopen de betrokken organisaties dat er minder marktverstoring voor autobedrijven plaatsvindt. Zij doelen daarbij onder andere op de explosieve groei van semi-elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen. Dit segment profiteerde de afgelopen tijd van stimuleringsmaatregelen voor schone auto’s, terwijl met die hybride voertuigen waarschijnlijk ook veel benzinekilometers worden gemaakt.

Buitenland

Tevens moet het pakket aan maatregelen er voor zorgen dat auto’s met stekker ook na aanschaf in Nederland blijven rondrijden. Nu worden veel voertuigen aan buitenlandse bedrijven of particulieren verkocht, onder andere vanwege het aflopen van gunstige fiscale maatregelen. Zo blijven bijvoorbeeld de lage bijtellingspercentages voor hybrides maar vijf jaar gelden.

Als de plannen van de belangenverenigingen worden overgenomen door Wiebes, is het maar de vraag of dat positief is voor tankstation-exploitanten. Hybride voertuigen rijden in veel gevallen grote afstanden op benzine. De volledige elektrische auto’s uiteraard niet. Bestuurders van dergelijke voertuigen moeten weliswaar hun accu regelmatig opladen, maar doen dat vaak niet bij laadpalen van tankstation-ondernemers.

Lees ook: Minister Kamp: Kabinet blijft elektrisch rijden stimuleren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag wil extra stimulering van volledige elektrische auto | TankPro.nl

Bovag wil extra stimulering van volledige elektrische auto

Auto’s die voor honderd procent op elektriciteit rijden, moeten extra worden gestimuleerd. Tegelijkertijd moeten de gunstige fiscale maatregelen voor semi-elektrische voertuigen worden afgebouwd. Dat wil branchevereniging Bovag, die samen met diverse andere belangenorganisaties een plan opstelde voor autobelastingen in de periode 2017 tot en met 2020.

Momenteel werkt staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes aan de Autobrief 2. Daarin staan de kabinetsplannen voor de autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Bovag heeft samen met ANWB, Natuur & Milieu, Rai vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen een alternatief plan opgesteld, waarmee ze de bewindsman hopen te overtuigen.

In het plan van de belangenclubs staat het volgende:

    • Eén bijtellingstarief van 20 à 21 procent voor auto’s van de zaak in de periode van de Autobrief 2. Dat percentage moet ook voor semi-elektrische auto’s gaan gelden
    • Voor volledig elektrische voertuigen moet een bijtellingstarief van zeven procent gelden
    • Elektrische auto’s moeten vrijgesteld blijven van de motorrijtuigenbelasting
    • Het half-tarief mrb dat voor semi-elektrische voertuigen gaat gelden vanaf volgend jaar, moet in stand blijven in de periode van de Autobrief 2
    • Geleidelijke afbouw van stimulering van semi-elektrische auto’s naar een beëindiging in 2020
    • De verenigingen delen de ambitie van de staatssecretaris van Financiën om de aanschafbelasting (bpm) uiteindelijk af te schaffen onder de voorwaarden dat alternatieve inkomstenbronnen worden gezocht buiten de mrb, de bijtelling en de accijnzen én dat sprake is van een, in aanvang. langzame afbouw van de bpm
    • Ook moet er een stimuleringsfonds komen met een omvang van 250 miljoen euro per jaar om de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s, zowel nieuw als gebruikt, te stimuleren voor bedrijven én voor particulieren
    • De betrokken verenigingen committeren zich aan de doelstelling van tweehonderdduizend elektrische auto’s in 2020 en het maximaliseren van het aandeel elektrisch gereden kilometers.

De bijtellingspercentages:

Bijtellingspercentages

Met de maatregelen hopen de betrokken organisaties dat er minder marktverstoring voor autobedrijven plaatsvindt. Zij doelen daarbij onder andere op de explosieve groei van semi-elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen. Dit segment profiteerde de afgelopen tijd van stimuleringsmaatregelen voor schone auto’s, terwijl met die hybride voertuigen waarschijnlijk ook veel benzinekilometers worden gemaakt.

Buitenland

Tevens moet het pakket aan maatregelen er voor zorgen dat auto’s met stekker ook na aanschaf in Nederland blijven rondrijden. Nu worden veel voertuigen aan buitenlandse bedrijven of particulieren verkocht, onder andere vanwege het aflopen van gunstige fiscale maatregelen. Zo blijven bijvoorbeeld de lage bijtellingspercentages voor hybrides maar vijf jaar gelden.

Als de plannen van de belangenverenigingen worden overgenomen door Wiebes, is het maar de vraag of dat positief is voor tankstation-exploitanten. Hybride voertuigen rijden in veel gevallen grote afstanden op benzine. De volledige elektrische auto’s uiteraard niet. Bestuurders van dergelijke voertuigen moeten weliswaar hun accu regelmatig opladen, maar doen dat vaak niet bij laadpalen van tankstation-ondernemers.

Lees ook: Minister Kamp: Kabinet blijft elektrisch rijden stimuleren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.