Rotterdam start proef met stekkerloos opladen van e-auto

In Rotterdam start een pilot met een nieuwe vorm van opladen van elektrische auto’s. Het gaat hierbij om het zogeheten inductieladen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een oplaadplaat, in plaats van een stekker. De Maasstad heeft hiervoor een subsidie gekregen van 240.000 euro van de Stadsregio Rotterdam, een samenwerkingsverband van gemeentes uit de regio Rijnmond.

Het rijden op elektriciteit wint sowieso aan populariteit in Rotterdam. Vorig jaar werden in de stad ruim driemaal zoveel elektrische kilometers gereden als het jaar ervoor. Ook in de rest van Nederland rijden momenteel veel e-auto’s rond. Deze voertuigen maken echter gebruik van een stekker om op te laden. Bij het inductieladen wordt de stroom doorgegeven door een elektromagnetisch veld, dus zonder dat er een kabel aan te pas komt.

Mercedes

De auto’s die nu al rondrijden in ons land kunnen, zonder aanpassing, geen gebruik maken van het inductieladen. Voor de proef worden voertuigen ingezet die onderdeel uitmaken van de vloot van Rotterdam zelf. Tevens is het zo dat verscheidene fabrikanten al met de oplaadtechniek aan het experimenteren zouden zijn, onder andere Mercedes, Volvo en Tesla.

Volgens Michel Bayings, consultant op het gebied elektrisch rijden, kan de nieuwe vorm van opladen voorlopig nog niet grootschalig worden ingezet. ”Het heeft momenteel de status die het stekkerladen vijf, zes jaar geleden had. Er moeten nog wat stappen worden gezet, voordat hier volop gebruik van kan worden gemaakt.”

Lees ook: Minister Kamp: Kabinet blijft elektrisch rijden stimuleren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rotterdam start proef met stekkerloos opladen van e-auto | TankPro.nl

Rotterdam start proef met stekkerloos opladen van e-auto

In Rotterdam start een pilot met een nieuwe vorm van opladen van elektrische auto’s. Het gaat hierbij om het zogeheten inductieladen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een oplaadplaat, in plaats van een stekker. De Maasstad heeft hiervoor een subsidie gekregen van 240.000 euro van de Stadsregio Rotterdam, een samenwerkingsverband van gemeentes uit de regio Rijnmond.

Het rijden op elektriciteit wint sowieso aan populariteit in Rotterdam. Vorig jaar werden in de stad ruim driemaal zoveel elektrische kilometers gereden als het jaar ervoor. Ook in de rest van Nederland rijden momenteel veel e-auto’s rond. Deze voertuigen maken echter gebruik van een stekker om op te laden. Bij het inductieladen wordt de stroom doorgegeven door een elektromagnetisch veld, dus zonder dat er een kabel aan te pas komt.

Mercedes

De auto’s die nu al rondrijden in ons land kunnen, zonder aanpassing, geen gebruik maken van het inductieladen. Voor de proef worden voertuigen ingezet die onderdeel uitmaken van de vloot van Rotterdam zelf. Tevens is het zo dat verscheidene fabrikanten al met de oplaadtechniek aan het experimenteren zouden zijn, onder andere Mercedes, Volvo en Tesla.

Volgens Michel Bayings, consultant op het gebied elektrisch rijden, kan de nieuwe vorm van opladen voorlopig nog niet grootschalig worden ingezet. ”Het heeft momenteel de status die het stekkerladen vijf, zes jaar geleden had. Er moeten nog wat stappen worden gezet, voordat hier volop gebruik van kan worden gemaakt.”

Lees ook: Minister Kamp: Kabinet blijft elektrisch rijden stimuleren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.