Fastned wil uitbreiden met snellaadstations in binnensteden

Exploitant van snellaadstations Fastned wil ook vijftig vestigingen bouwen in tientallen Nederlandse steden. Tot nu toe heeft het bedrijf alleen concessies voor 201 locaties langs snelwegen. Maar mede-oprichter Michiel Langezaal geeft aan dat momenteel ook gesprekken worden gevoerd met lokale overheden. Op z’n vroegst is eind dit jaar het eerste, in een stad gebouwde, snellaadstation operationeel.

In veel steden zijn de afgelopen jaren al redelijk wat laadpalen neergezet, maar in veel gevallen zijn dit geen snelladers. Een auto opladen bij de al bestaande faciliteiten in steden duurt daarom veel langer dan bij een Fastned-locatie, waar in ongeveer twintig tot dertig minuten de accu van een e-auto voor tachtig procent kan worden gevuld.

Steden

”Daarom denken we dat het ook in binnensteden beter is als daar snellaadstations komen”, aldus Langezaal. Het bedrijf mikt daarbij op een aantal grotere steden en bekijkt in samenspraak met overheden op welke plekken in de stad de stations gerealiseerd kunnen worden, als ook daadwerkelijk toestemming wordt verkregen.

Ondertussen blijft het bedrijf laadstations bouwen langs de snelweg. De teller staat nu op negentien. Dat aantal moet uiteindelijk uitkomen op 201 stations langs de rijkswegen. Niet alle pomphouders zijn daar blij mee. 26 ondernemers met een tankstation aan de rijksweg waren tegen de komst van de laadvestigingen en stapten naar de rechter.

Uitspraak

Daar kregen ze tot tweemaal toe geen gelijk en besloten na de laatste uitspraak niet verder te procederen. Behalve één pomphouder uit het Brabantse Geffen met een tankstation aan de A59. Hij geeft aan dat op de verzorgingsplaats waar zijn tankstation zit, geen geschikte plek is om de Fastned-station te realiseren.

”Op de plek die ze aanvankelijk voor ogen hadden, ligt mijn lpg-tank. Dus dat gaat niet. Maar op andere mogelijke locaties komt de verkeersveiligheid in gevaar”, aldus pomphouder Peter Verhallen. De rechter doet waarschijnlijk in maart uitspraak.

Tankststion

Andersom is Fastned niet gelukkig met het feit dat een aantal pomphouders op hun eigen tankstation laadpalen willen realiseren. Rijkswaterstaat heeft een handvol ondernemers inmiddels toestemming gegeven voor de laadpalen. Tegen dat besluit heeft Fastned bezwaar aangetekend. Een eerste hoorzitting is inmiddels geweest. De uitspraak daarvan wordt binnen enkele weken verwacht.

Tom van Gurp

Lees ook: Fastned wil komst van laadpalen bij snelwegstations blokkeren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fastned wil uitbreiden met snellaadstations in binnensteden | TankPro.nl

Fastned wil uitbreiden met snellaadstations in binnensteden

Exploitant van snellaadstations Fastned wil ook vijftig vestigingen bouwen in tientallen Nederlandse steden. Tot nu toe heeft het bedrijf alleen concessies voor 201 locaties langs snelwegen. Maar mede-oprichter Michiel Langezaal geeft aan dat momenteel ook gesprekken worden gevoerd met lokale overheden. Op z’n vroegst is eind dit jaar het eerste, in een stad gebouwde, snellaadstation operationeel.

In veel steden zijn de afgelopen jaren al redelijk wat laadpalen neergezet, maar in veel gevallen zijn dit geen snelladers. Een auto opladen bij de al bestaande faciliteiten in steden duurt daarom veel langer dan bij een Fastned-locatie, waar in ongeveer twintig tot dertig minuten de accu van een e-auto voor tachtig procent kan worden gevuld.

Steden

”Daarom denken we dat het ook in binnensteden beter is als daar snellaadstations komen”, aldus Langezaal. Het bedrijf mikt daarbij op een aantal grotere steden en bekijkt in samenspraak met overheden op welke plekken in de stad de stations gerealiseerd kunnen worden, als ook daadwerkelijk toestemming wordt verkregen.

Ondertussen blijft het bedrijf laadstations bouwen langs de snelweg. De teller staat nu op negentien. Dat aantal moet uiteindelijk uitkomen op 201 stations langs de rijkswegen. Niet alle pomphouders zijn daar blij mee. 26 ondernemers met een tankstation aan de rijksweg waren tegen de komst van de laadvestigingen en stapten naar de rechter.

Uitspraak

Daar kregen ze tot tweemaal toe geen gelijk en besloten na de laatste uitspraak niet verder te procederen. Behalve één pomphouder uit het Brabantse Geffen met een tankstation aan de A59. Hij geeft aan dat op de verzorgingsplaats waar zijn tankstation zit, geen geschikte plek is om de Fastned-station te realiseren.

”Op de plek die ze aanvankelijk voor ogen hadden, ligt mijn lpg-tank. Dus dat gaat niet. Maar op andere mogelijke locaties komt de verkeersveiligheid in gevaar”, aldus pomphouder Peter Verhallen. De rechter doet waarschijnlijk in maart uitspraak.

Tankststion

Andersom is Fastned niet gelukkig met het feit dat een aantal pomphouders op hun eigen tankstation laadpalen willen realiseren. Rijkswaterstaat heeft een handvol ondernemers inmiddels toestemming gegeven voor de laadpalen. Tegen dat besluit heeft Fastned bezwaar aangetekend. Een eerste hoorzitting is inmiddels geweest. De uitspraak daarvan wordt binnen enkele weken verwacht.

Tom van Gurp

Lees ook: Fastned wil komst van laadpalen bij snelwegstations blokkeren

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.