Tarieven voor bijtelling gaan fors omhoog in 2016

Het systeem van bijtelling gaat vanaf begin 2016 flink veranderen. Het percentage voor volledig elektrische voertuigen gaat van vier naar zeven procent. Wie een hybride auto met stekker koopt, gaat in 2016 veertien procent betalen. Een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie. Ook andere categorieën krijgen een hogere bijtelling. Het laagste percentage van vier procent verdwijnt volledig. Brancheorganisatie Bovag geeft aan niet gelukkig te zijn met de nieuwe regels, onder meer omdat het verschil tussen de belasting van auto’s met stekker en zonder stekker groter wordt.

Dat er een verandering zou komen van de bijtellingspercentages was al bekend. Hoe deze er precies uit zou komen te zien, was echter nog onduidelijk. Nu blijkt dus dat vrijwel alle categorieën zwaarder worden belast. Alleen de auto’s die nu al in de 25 procentscategorie vallen, blijven qua bijtelling even duur in 2016.

Uitstoot

In de nieuwe regels wordt een onderscheid gemaakt tussen voertuigen met een uitstoot van minder dan 79 gram CO2 per kilometer en de auto’s die daarboven zitten. Boven die grens betalen gebruikers 25 procent, daaronder geldt een tarief van 20 procent. Wie een voertuig heeft dat minder dan 51 gram per kilometer uitstoot, betaalt 14 procent. In die categorie zitten onder andere de semi-elektrische auto’s in.

Ook op het gebied van motorrijtuigenbelasting (mrb) verandert het een en ander. Gebruikers van een volledig elektrische auto betalen op dit moment nog geen mrb, maar zullen dat in de toekomst wel moeten gaan betalen. De nieuwe regels gaan gelden in 2016. Wiebes noemt dat een overgangsjaar. Het jaar daarop komen er opnieuw wijzigingen in het beleid. Welke dat zijn, is nog niet bekend.

Bijtelling

De plannen voor 2016 zijn nog niet definitief. De Tweede Kamer moet hier nog over beslissen. Volgende week vindt er een debat plaats over de nieuwe maatregelen. Bovag heeft aangegeven niet enthousiast te zijn over de aanpassing van de bijtellingsregels. De belangenclub verwacht dat de automarkt instort en stuurt een alternatief plan naar de Tweede Kamer.

“Dit is niet alleen een lastenverzwaring, maar het zorgt in 2016 ook voor méér, in plaats van minder marktverstoring”, zegt Bovag-bondsvoorzitter Bertho Eckhardt. “Immers, de veertien procent categorie voor ’gewone’ auto’s verdwijnt en de twintig procent bijtelling-categorie wordt beperkt tot een handjevol relatief onzuinige plug-ins, bijvoorbeeld grote SUV’s en sportauto’s, plus wellicht enkele superzuinige kleine diesels in het A- en B-segment.”

Hybride

“Voor het gros van de markt zal gelden: óf je gaat de volle mep bijtelling betalen (25 procent), óf je neemt de plug-in hybride variant met 14 procent bijtelling. Dat verschil is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu. Een zakelijk rijder kan nu kiezen tussen een plug-in met zeven procent bijtelling of een zuinige dieseluitvoering van dezelfde auto, met veertien procent bijtelling. Door de polarisatie tussen 14 procent en 25 procent bijtelling zal de scheidslijn tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in de markt alleen maar groter worden.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tarieven voor bijtelling gaan fors omhoog in 2016 | TankPro.nl

Tarieven voor bijtelling gaan fors omhoog in 2016

Het systeem van bijtelling gaat vanaf begin 2016 flink veranderen. Het percentage voor volledig elektrische voertuigen gaat van vier naar zeven procent. Wie een hybride auto met stekker koopt, gaat in 2016 veertien procent betalen. Een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie. Ook andere categorieën krijgen een hogere bijtelling. Het laagste percentage van vier procent verdwijnt volledig. Brancheorganisatie Bovag geeft aan niet gelukkig te zijn met de nieuwe regels, onder meer omdat het verschil tussen de belasting van auto’s met stekker en zonder stekker groter wordt.

Dat er een verandering zou komen van de bijtellingspercentages was al bekend. Hoe deze er precies uit zou komen te zien, was echter nog onduidelijk. Nu blijkt dus dat vrijwel alle categorieën zwaarder worden belast. Alleen de auto’s die nu al in de 25 procentscategorie vallen, blijven qua bijtelling even duur in 2016.

Uitstoot

In de nieuwe regels wordt een onderscheid gemaakt tussen voertuigen met een uitstoot van minder dan 79 gram CO2 per kilometer en de auto’s die daarboven zitten. Boven die grens betalen gebruikers 25 procent, daaronder geldt een tarief van 20 procent. Wie een voertuig heeft dat minder dan 51 gram per kilometer uitstoot, betaalt 14 procent. In die categorie zitten onder andere de semi-elektrische auto’s in.

Ook op het gebied van motorrijtuigenbelasting (mrb) verandert het een en ander. Gebruikers van een volledig elektrische auto betalen op dit moment nog geen mrb, maar zullen dat in de toekomst wel moeten gaan betalen. De nieuwe regels gaan gelden in 2016. Wiebes noemt dat een overgangsjaar. Het jaar daarop komen er opnieuw wijzigingen in het beleid. Welke dat zijn, is nog niet bekend.

Bijtelling

De plannen voor 2016 zijn nog niet definitief. De Tweede Kamer moet hier nog over beslissen. Volgende week vindt er een debat plaats over de nieuwe maatregelen. Bovag heeft aangegeven niet enthousiast te zijn over de aanpassing van de bijtellingsregels. De belangenclub verwacht dat de automarkt instort en stuurt een alternatief plan naar de Tweede Kamer.

“Dit is niet alleen een lastenverzwaring, maar het zorgt in 2016 ook voor méér, in plaats van minder marktverstoring”, zegt Bovag-bondsvoorzitter Bertho Eckhardt. “Immers, de veertien procent categorie voor ’gewone’ auto’s verdwijnt en de twintig procent bijtelling-categorie wordt beperkt tot een handjevol relatief onzuinige plug-ins, bijvoorbeeld grote SUV’s en sportauto’s, plus wellicht enkele superzuinige kleine diesels in het A- en B-segment.”

Hybride

“Voor het gros van de markt zal gelden: óf je gaat de volle mep bijtelling betalen (25 procent), óf je neemt de plug-in hybride variant met 14 procent bijtelling. Dat verschil is liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu. Een zakelijk rijder kan nu kiezen tussen een plug-in met zeven procent bijtelling of een zuinige dieseluitvoering van dezelfde auto, met veertien procent bijtelling. Door de polarisatie tussen 14 procent en 25 procent bijtelling zal de scheidslijn tussen ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in de markt alleen maar groter worden.”

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.