Verplichte publicatie pompprijzen definitief van de baan

Tankstationondernemers hoeven van de Tweede Kamer hun prijzen niet verplicht te publiceren. Gisteravond heeft de Tweede Kamer genoegen genomen met het standpunt van Minister Henk Kamp (Economische Zaken) dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Bovag reageert verheugd. “Dit scheelt ondernemers, maar ook de samenleving veel zinloze handelingen en kosten. Goed dat de Tweede Kamer dit inziet”, reageert voorzitter Clemens van Hulten.

Onderzoeksbureau Ecorys had eerder in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken al geconcludeerd dat publicatieplicht van de pompprijzen slechts beperkt bijdraagt tot meer transparantie. Bovendien zou een verplichting niet zonder aanzienlijke kosten kunnen worden ingevoerd. Van Hulten: “Bovag heeft hier erg veel tijd en energie in geïnvesteerd, en met succes. Dit voorjaar al heeft onze onderzoeksdienst becijferd dat uitvoering van de motie prijstransparantie zou leiden tot 4,4 miljoen verplichte prijsdoorgiftes op jaarbasis, wat een flinke belasting voor tankstationondernemers zou betekenen. Dat kost gewoon geld.” Ook concludeerde Ecorys dat in landen waar wel een publicatieplicht geldt, nauwelijks effecten merkbaar zijn.

Publicatieplicht

Daarnaast heeft volgens de belangenvereniging de consument nu al meerdere mogelijkheden om zich via apps en websites te informeren over de actuele pompprijzen. “Deze mogelijkheden zullen in de nabije toekomst alleen maar toenemen”, verwacht van Hulten. Zo zullen vergelijkingswebsites elke 30 minuten de nieuwe, actuele pompprijzen publiceren, is de verwachting. Automobilisten weten die websites goed te vinden. Bovendien weten autorijders door mond-tot-mond reclame en door eigen ervaring al waar de gunstigste prijzen worden gehanteerd.

Prijstransparantie en publicatieplicht zijn in de afgelopen jaren al meerdere keren onderwerp van onderzoek geweest en telkens werden voorstellen voor publicatieplicht afgewezen. “Bovag heeft altijd aangegeven dat geen markt zo helder is over de prijzen als de onze. We nemen aan dat dit onderwerp nu ook echt definitief van tafel is”, besluit Van Hulten.

Buitenland

Het plan voor een publicatieplicht van brandstofprijzen is opgepakt door de PVV en PvdA. Begin dit jaar werd hun motie aangenomen. Als het aan beide partijen lag, moesten pomphouders vanaf begin 2014 hun prijzen verplicht melden. Dat plan is nu dus gesneuveld. De Duitse overheid besloot onlangs echter wel dat pompprijzen moeten worden gecommuniceerd, in de hoop dat zo brandstofkosten voor Duitse automobilisten omlaag gaan.

Lees ook: Kamp: geen publicatieplicht brandstofprijzen tankstations

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verplichte publicatie pompprijzen definitief van de baan | TankPro.nl

Verplichte publicatie pompprijzen definitief van de baan

Tankstationondernemers hoeven van de Tweede Kamer hun prijzen niet verplicht te publiceren. Gisteravond heeft de Tweede Kamer genoegen genomen met het standpunt van Minister Henk Kamp (Economische Zaken) dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Bovag reageert verheugd. “Dit scheelt ondernemers, maar ook de samenleving veel zinloze handelingen en kosten. Goed dat de Tweede Kamer dit inziet”, reageert voorzitter Clemens van Hulten.

Onderzoeksbureau Ecorys had eerder in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken al geconcludeerd dat publicatieplicht van de pompprijzen slechts beperkt bijdraagt tot meer transparantie. Bovendien zou een verplichting niet zonder aanzienlijke kosten kunnen worden ingevoerd. Van Hulten: “Bovag heeft hier erg veel tijd en energie in geïnvesteerd, en met succes. Dit voorjaar al heeft onze onderzoeksdienst becijferd dat uitvoering van de motie prijstransparantie zou leiden tot 4,4 miljoen verplichte prijsdoorgiftes op jaarbasis, wat een flinke belasting voor tankstationondernemers zou betekenen. Dat kost gewoon geld.” Ook concludeerde Ecorys dat in landen waar wel een publicatieplicht geldt, nauwelijks effecten merkbaar zijn.

Publicatieplicht

Daarnaast heeft volgens de belangenvereniging de consument nu al meerdere mogelijkheden om zich via apps en websites te informeren over de actuele pompprijzen. “Deze mogelijkheden zullen in de nabije toekomst alleen maar toenemen”, verwacht van Hulten. Zo zullen vergelijkingswebsites elke 30 minuten de nieuwe, actuele pompprijzen publiceren, is de verwachting. Automobilisten weten die websites goed te vinden. Bovendien weten autorijders door mond-tot-mond reclame en door eigen ervaring al waar de gunstigste prijzen worden gehanteerd.

Prijstransparantie en publicatieplicht zijn in de afgelopen jaren al meerdere keren onderwerp van onderzoek geweest en telkens werden voorstellen voor publicatieplicht afgewezen. “Bovag heeft altijd aangegeven dat geen markt zo helder is over de prijzen als de onze. We nemen aan dat dit onderwerp nu ook echt definitief van tafel is”, besluit Van Hulten.

Buitenland

Het plan voor een publicatieplicht van brandstofprijzen is opgepakt door de PVV en PvdA. Begin dit jaar werd hun motie aangenomen. Als het aan beide partijen lag, moesten pomphouders vanaf begin 2014 hun prijzen verplicht melden. Dat plan is nu dus gesneuveld. De Duitse overheid besloot onlangs echter wel dat pompprijzen moeten worden gecommuniceerd, in de hoop dat zo brandstofkosten voor Duitse automobilisten omlaag gaan.

Lees ook: Kamp: geen publicatieplicht brandstofprijzen tankstations

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.