lpg, tanken, autogas, tankstation

Nieuwe regelgeving voor lpg-tankstations loopt spaak

Het ontwerpbesluit lpg-tankstations milieubeheer 2013 is definitief van de baan. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft de Tweede Kamer laten weten dat ze het ontwerpbesluit intrekt.

Medio vorig jaar kwam de voorganger van Mansveld, staatssecretaris Joop Atsma, met het ontwerpbesluit. De bedoeling was dat het per 1 juli van dit jaar in werking zou treden ter vervanging van het oude Besluit lpg-tankstations. In de geactualiseerde versie waren maatregelen opgenomen om de kans op ongelukken bij het aanleveren van lpg te verkleinen omdat er in Nederland nog altijd veel lpg-stations in of dichtbij een woonwijk liggen.

Hittewerende bekleding

De verplichting om hittewerende bekleding op een lpg-tankwagen aan te brengen, was een van de voornaamste onderdelen van het nieuwe besluit. Tegelijk met de inwerkingtreding van het nieuwe besluit zouden ook de regels rond de veiligheidsafstanden (Revi) worden aangepast. Als de tankstations immers veiliger zouden worden, konden er kleinere veiligheidsafstanden gehanteerd worden.

Nu blijkt dat de eis van hittewerende bekleding niet te verenigen valt met internationale wetgeving, ziet Mansveld zich genoodzaakt het ontwerpbesluit terug te trekken. Eind vorig jaar was al duidelijk dat Nederland in het kader van internationale regels ten aanzien van vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg niet zo maar extra constructie-eisen mag stellen. Dat meldde Mansveld toen al aan de Kamer, maar ze wilde nog bekijken welke mogelijkheden er waren om de veiligheid bij rond lpg-tankstations te verbeteren.

Ook geen kleinere veiligheidsafstanden

Nu het ontwerpbesluit van de baan is, worden ook de veiligheidsafstanden niet verkleind. De bestaande regels over hoe ver lpg-stations vanaf woningen moeten staan, blijven gelden. Volgens Mansveld blijven ook zonder de verplichting van hittewerende bekleding op lpg-tankwagens de risico’s aanvaardbaar. De meeste Nederlandse lpg-tankwagens hebben al hittewerende bekleding.

Voor een klein aantal stations dat niet aan de huidige eisen voldoet, wordt een oplossing bedacht via de bestaande regelgeving, zo meldt Mansveld. “Hiermee wordt een onnodige sanering voorkomen.”

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.