Zuinige auto’s veel minder zuinig dan fabrieksopgave

Zuinige auto’s zijn in bijna alle gevallen veel minder zuinig dan door de autofabrikant is aangeven. Het werkelijk brandstofverbruik ligt veel hoger dan in de boeken wordt voorgesteld en kan oplopen tot 34%. Dat blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant dat het brandstofverbruik van duizenden lease-auto’s heeft vergeleken. 

Opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek zijn dat alle auto’s in de dagelijkse praktijk minder zuinig waren dan de fabrieksopgave.

34 % hoger

Het verschil was veel groter bij juist die auto’s in het allerzuinigste segment. Daar lag het werkelijke verbruik tot wel 34 % hoger. Dat betekent in het slechtste geval dat een auto die claimt 1 op 30 te rijden, al moeite genoeg kan hebben om 1 op 22 te halen.

Gemiddeld is de afwijking wel lager, maar nog steeds flink: bij benzinewagens 10% en bij dieselauto’s 16%

Realistisch

Het verbruik dat de fabrikant meldt, wordt overigens wel onafhankelijk vastgesteld in een laboratorium. De tests die daar worden uitgevoerd hebben echter weinig meer van doen met realistisch zuinig rijgedrag, meldt de krant. Zo wordt een auto getest op een rollerband en wordt er opgetrokken in een tempo dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zuinige auto’s veel minder zuinig dan fabrieksopgave | TankPro.nl

Zuinige auto’s veel minder zuinig dan fabrieksopgave

Zuinige auto’s zijn in bijna alle gevallen veel minder zuinig dan door de autofabrikant is aangeven. Het werkelijk brandstofverbruik ligt veel hoger dan in de boeken wordt voorgesteld en kan oplopen tot 34%. Dat blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant dat het brandstofverbruik van duizenden lease-auto’s heeft vergeleken. 

Opmerkelijke uitkomsten van het onderzoek zijn dat alle auto’s in de dagelijkse praktijk minder zuinig waren dan de fabrieksopgave.

34 % hoger

Het verschil was veel groter bij juist die auto’s in het allerzuinigste segment. Daar lag het werkelijke verbruik tot wel 34 % hoger. Dat betekent in het slechtste geval dat een auto die claimt 1 op 30 te rijden, al moeite genoeg kan hebben om 1 op 22 te halen.

Gemiddeld is de afwijking wel lager, maar nog steeds flink: bij benzinewagens 10% en bij dieselauto’s 16%

Realistisch

Het verbruik dat de fabrikant meldt, wordt overigens wel onafhankelijk vastgesteld in een laboratorium. De tests die daar worden uitgevoerd hebben echter weinig meer van doen met realistisch zuinig rijgedrag, meldt de krant. Zo wordt een auto getest op een rollerband en wordt er opgetrokken in een tempo dat niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.