Laadhub Amsterdam

Europa’s grootste elektrisch tankstation staat in Amsterdam

Met veertig oplaadpunten en vier snelladers is de vrijdag geopende elektrische ‘laadhub’ in Amsterdam de grootste van Europa. Initiatiefnemers voor het elektrisch tankstation zijn Taxi-E, Zuidpark en de Koninklijke BAM.

Vaste gebruiker is Taxi-E, het eerste taxibedrijf dat volledig elektrisch actief is op de Amsterdamse taximarkt. De laadhub, ook wel elektrisch ‘tankstation’ genoemd, werd geopend door wethouder Eric Wiebes (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit). De hub ligt op het Zuidpark, bij de afslag van de A10 en metrostation Overamstel.

Oplaadnetwerk

Om elektrisch rijden te stimuleren plaatst de gemeente Amsterdam oplaadpunten in de openbare ruimte. Er staan er op dit moment 350, maar dat aantal zal snel groeien tot duizend in 2013. Amsterdam behoort met dit oplaadnetwerk tot de koplopers in de wereld.

Voor zover bekend is er geen ander netwerk van oplaadpunten van deze omvang dat net zo intensief wordt gebruikt. De laadhub is volgens de gemeente een mooie aanvulling op dit netwerk.

‘Elektrische P+R’

De plek van de laadhub, bij de afslag van de A10 en metrostation Overamstel, maakt dat Taxi-E de laadhub ook beschikbaar wil stellen als P+R (Parkeren + Reizen) voor elektrisch rijders. Bij deze elektrische P+R geldt het reguliere parkeertarief.

Wel kunnen e-rijders gratis opladen bij de laadhub. Dat is vooral handig voor grotere groepen elektrisch rijders, want ook de gewone Amsterdamse P+R’s hebben laadpunten. Zowel aan de oplaadpunten bij de laadhub, als aan de elektrische taxi’s, heeft de gemeente Amsterdam een bijdrage geleverd door subsidies te verstrekken.

In het plan ‘Schone lucht voor Amsterdam’ heeft de stad de maatregelen opgenomen waarmee op de meest kostenefficiënte en effectieve wijze wordt gewerkt aan meer schone lucht in de stad. De maatregelen richten zich in het bijzonder op de zakelijke veelrijders die de meeste kilometers maken in de stad. Dieseltaxi’s stoten bijvoorbeeld 35 keer meer stikstofdioxide (NO2) uit dan een personenauto.

Subsidie

Een van de vijftien maatregelen voor het bevorderen van slim en schoon vervoer is de in januari 2012 geopende subsidieregeling voor aanschaf van elektrische voertuigen. Er zijn op dit moment meer dan honderd aanvragen voor voertuigen gehonoreerd, goed voor een bedrag van in totaal 1 miljoen euro aan subsidies. De investering van het bedrijfsleven bedraagt 3 miljoen euro.

De regeling loopt nog tot 2015 en wordt volgend jaar uitgebreid naar Euro VI. Daarnaast is het sinds kort mogelijk om aanspraak te maken op een vergelijkbare regeling van het Rijk.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Europa’s grootste elektrisch tankstation staat in Amsterdam | TankPro.nl
Laadhub Amsterdam

Europa’s grootste elektrisch tankstation staat in Amsterdam

Met veertig oplaadpunten en vier snelladers is de vrijdag geopende elektrische ‘laadhub’ in Amsterdam de grootste van Europa. Initiatiefnemers voor het elektrisch tankstation zijn Taxi-E, Zuidpark en de Koninklijke BAM.

Vaste gebruiker is Taxi-E, het eerste taxibedrijf dat volledig elektrisch actief is op de Amsterdamse taximarkt. De laadhub, ook wel elektrisch ‘tankstation’ genoemd, werd geopend door wethouder Eric Wiebes (Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit). De hub ligt op het Zuidpark, bij de afslag van de A10 en metrostation Overamstel.

Oplaadnetwerk

Om elektrisch rijden te stimuleren plaatst de gemeente Amsterdam oplaadpunten in de openbare ruimte. Er staan er op dit moment 350, maar dat aantal zal snel groeien tot duizend in 2013. Amsterdam behoort met dit oplaadnetwerk tot de koplopers in de wereld.

Voor zover bekend is er geen ander netwerk van oplaadpunten van deze omvang dat net zo intensief wordt gebruikt. De laadhub is volgens de gemeente een mooie aanvulling op dit netwerk.

‘Elektrische P+R’

De plek van de laadhub, bij de afslag van de A10 en metrostation Overamstel, maakt dat Taxi-E de laadhub ook beschikbaar wil stellen als P+R (Parkeren + Reizen) voor elektrisch rijders. Bij deze elektrische P+R geldt het reguliere parkeertarief.

Wel kunnen e-rijders gratis opladen bij de laadhub. Dat is vooral handig voor grotere groepen elektrisch rijders, want ook de gewone Amsterdamse P+R’s hebben laadpunten. Zowel aan de oplaadpunten bij de laadhub, als aan de elektrische taxi’s, heeft de gemeente Amsterdam een bijdrage geleverd door subsidies te verstrekken.

In het plan ‘Schone lucht voor Amsterdam’ heeft de stad de maatregelen opgenomen waarmee op de meest kostenefficiënte en effectieve wijze wordt gewerkt aan meer schone lucht in de stad. De maatregelen richten zich in het bijzonder op de zakelijke veelrijders die de meeste kilometers maken in de stad. Dieseltaxi’s stoten bijvoorbeeld 35 keer meer stikstofdioxide (NO2) uit dan een personenauto.

Subsidie

Een van de vijftien maatregelen voor het bevorderen van slim en schoon vervoer is de in januari 2012 geopende subsidieregeling voor aanschaf van elektrische voertuigen. Er zijn op dit moment meer dan honderd aanvragen voor voertuigen gehonoreerd, goed voor een bedrag van in totaal 1 miljoen euro aan subsidies. De investering van het bedrijfsleven bedraagt 3 miljoen euro.

De regeling loopt nog tot 2015 en wordt volgend jaar uitgebreid naar Euro VI. Daarnaast is het sinds kort mogelijk om aanspraak te maken op een vergelijkbare regeling van het Rijk.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.