Waterstofbus Londen, Air Products



Londense waterstofbussen tanken duizend keer

De vijf waterstofbussen die tussen Covent Garden en Tower Hill rijden heben inmiddels duizend keer waterstof getankt bij het waterstoftankstation van Air Products bij Lea Interchange in Stratford. De bussen worden door Transport for London ingezet voor het personenvervoer. 



Een waterstofbus kan minstens 18 uur rijden op volle waterstoftanks. Met duizend tankbeurten hebben de bussen samen 160.934 kilometer door de Engelse hoofdstad gereden. Daarbij werd alleen water uitgestoten.

Eerste permanente waterstoftankstation

Het waterstoftankstation, dat in december 2010 officieel geopend werd, was het eerste permanente waterstoftankstation in Londen. 

Het tankstation werd geplaatst in opdracht van Transport for London. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad.

Het tankstation wordt bevoorraad met behulp van een tankauto die speciaal door Air Products ontwikkeld is. 

Deze zogenaamde ‘Dual Phase’ waterstoftankauto kan waterstof bij tankstations afleveren in vloeibare vorm of als gas onder hoge druk. De waterstof die in Londen getankt wordt, is afkomstig van de waterstoffabriek van Air Products in De Botlek.

Waterstofbussen langs bezienswaardigheden

“De waterstofbussen voor Transport for London zijn tot dusverre een groot succes”, vertelt Diana Raine, European Business Manager Hydrogen Energy Systems bij Air Products. “De bussen laten de Londenaren zien dat vervoer op waterstof niet alleen emissieloos is, maar ook een praktisch alternatief voor bussen die op diesel rijden.” 



De waterstofbussen zijn inmiddels een bekende verschijning in het busnetwerk van Transport for London. De bussen worden ingezet op de route langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Londen zoals de Tower Bridge, de London Eye en Covent Garden.

Alternatieve energiebronnen

Ook Transport for London is tevreden over de ontwikkeling van waterstofvervoer in de stad. Mike Weston, Operations Director bij London Buses: “Londen staat voor grote uitdagingen op het gebied van milieu. We zijn ervan overtuigd dat alternatieve energiebronnen als waterstof op de lange termijn een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de reductie van de CO2 uitstoot.



“De technologie van brandstofcelbussen is erg interessant en zal ons helpen het openbaar vervoer in London op een milieuvriendelijke manier verder te ontwikkelen”, aldus Weston.

Taxi’s en scooters op waterstof

Behalve de waterstofbussen zijn momenteel ook taxi’s en scooters op waterstof in ontwikkeling die nog voor de start van de Olympische Spelen in gebruik genomen zullen worden. 

Deze vloten maken onderdeel uit van het HyTEC-project, dat gefinancierd wordt door de Europese Unie.

Ook dit project heeft als doel de mogelijkheden van waterstofvoertuigen en tankfaciliteiten te demonstreren. 

Als onderdeel van dit project is er een tweede tankzuil van Air Products geïnstalleerd. Ook de waterstof voor dat tankstation zal afkomstig zijn van de waterstoffabriek van Air Products in De Botlek.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.