nove, Erik de Vries

‘Waarom het niet erg is dat benzine alsmaar duurder wordt’

COLUMN- Benzinepijzen op een recordhoogte? Geen enkel probleem, vindt Erik de Vries, directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE). Tankstations  moeten aantrekkelijke pleisterplaatsen worden en pomphouders moeten nieuwe kansen grijpen. Dan komt alles goed.

Lees hier zijn column:

‘Inmiddels worden de all-time prijzen records voor benzine gehaald. Diesel zit er tegenaan. Wel altijd goed om te beseffen dat het om adviesprijzen gaat. Die kom je eigenlijk alleen nog maar aan snelwegen tegen en zelfs daar kun je op sommige plekken al voor minder tanken.

Structureel

Fossiele brandstof zal nooit meer structureel goedkoper worden. De belangrijkste reden daarvoor is dat het steeds duurder wordt om olie te winnen (dieper, kouder, verder, moeilijker) terwijl de wereldwijde vraag gestaag toeneemt (met een kleine dip in minder gunstige economische tijden).

Maar in allerlei (niet Westerse) landen in de wereld, van Azië en Zuid Amerika tot zelfs Afrika toe, begint de levensstandaard toe te nemen. Er ontstaat een middenklasse en die willen spulletjes en voertuigen die energie verbruiken.

Biobrandstof

In Europa wordt een steeds groter deel van de fossiele brandstof vervangen door biobrandstof. Voorlopig is de productie van deze biobrandstof duurder dan de fossiele component. Ook dat maakt de brandstof duurder.

Dan hebben we de belangrijkste kostencomponent van brandstof, althans in Nederland, de accijnzen en heffingen. Die gaan automatisch ieder jaar omhoog, meestal met een percentage dat overeenkomt met de prijsstijging (waardoor die prijsstijging zelf weer verder ophoog gaat, maar dit terzijde).

De BTW-component als percentage blijft wel gelijk, maar wordt geheven over een steeds groter bedrag. Deze automatische indexering geschiedt, het woord zegt het al, vanzelf.

De regering hoeft dit niet door de Tweede Kamer goed te laten keuren, maar deelt alleen mede hoe hoog de aanpassing is.

Slimmeriken

Het zou natuurlijk kunnen dat een variant op rekening rijden hier te zijner tijd verandering in brengt. Hoe snel dit gaat gebeuren is koffiedik kijken.

Vanaf deze plek kan ik in ieder wel vragen aan al die slimmeriken die roepen dat accijnsheffing de ideale vorm van variabele belasting is, hoe zij weggebruikers op tijd en op plaats proberen te prikkelen met accijns. Hierover wellicht meer in een volgende column.

CO2

Tot slot is Europa bezig om de CO2-heffing verder gestalte te geven, lees op te voeren. Heel makkelijk is dat nog niet met een wereldmarkt, maar de druk is er wel.

En als een land hogere accijnzen kan heffen dan een ander land, kan een heel continent best een hogere CO2 heffing invoeren dan een ander continent, argumenten van grote ondernemersorganisaties ten spijt.

Omlaag

Zijn er ook argumenten te vinden waardoor de prijs omlaag gaat? Laat ik allereerst stellen dat een hogere prijs voor olie uiteindelijk leidt tot een gunstiger businessmodel voor alternatieve brandstoffen, waarbij we minder afhankelijk zijn voor olie uit andere landen.

Denk daarbij aan rijden op elektriciteit, maar ook bio-LNG of groengas. Ik ga nu even niet in op de vraag welke variant de meeste kansen biedt, voorlopig zijn er meerdere mogelijkheden.

Markt

Olieproducerende landen weten dit natuurlijk ook en willen liever voorkomen dat de prijs voor olie al te hoog oploopt. Zij zouden zelfs op enig moment de productie kunnen opvoeren om daarmee opkomende alternatieven de kop in te drukken.
Vraag is hoe gaat de markt  (autoproducenten, brandstofsector, afnemers, consumenten) reageren.

Auto-industrie

Feit is dat onder meer de auto-industrie (deels gedwongen door eisen van de EU) in staat is om steeds zuiniger auto’s te maken. Een eenvoudig rekenvoorbeeld laat zien dat de gevolgen van een forse stijging van brandstofkosten teniet worden gedaan.

Uitgangspunten: 20.000 km per jaar; benzine 2007 EUR 1,50; benzine 2012 EUR 1,75

Auto A 2007: rijdt 1 op 12; verbruikt 1.667 liter a EUR 1,50 = EUR 2.500

Auto B 2012: rijdt 1 op 15; verbruikt 1.333 liter a EUR 1,75 = EUR 2.333

Men is dus zelfs minder geld kwijt aan brandstof op jaarbasis. Hierbij de inflatie nog niet eens meegerekend.
Mensen zoeken steeds vaker naar goedkopere alternatieven.

Volgens een bepaald brandstofmerk kun je maar liefst 1 liter op een tank van 50 besparen (=EUR 1,75) als je hun product tankt. Ga je echter naar een goedkope pomp dan bespaar je 10 cent per liter= EUR 5 op een tank. De klant is echt niet gek.

Brandstofplas

Met steeds zuiniger wordende auto’s zal de brandstofplas in Nederland uiteindelijk krimpen. Dat is geen prettig nieuws voor de tankstationbranche waar de marges al behoorlijk onder druk staan.

Dat zal tot een (verdere) prijzenslag kunnen leiden. Echter, de tankstationbranche heeft maar een klein aandeel in de totale kostprijs van een liter brandstof. Dit zal dus slechts marginale druk omlaag geven.

Overleven

Kan een tankstation in de nabije toekomst overleven? Enkel focus op de shop is onvoldoende. De tankstationondernemer zal zich moeten ontwikkelen tot een aantrekkelijke pleisterplaats voor automobilisten.

Een sanering is niet uitgesloten. Maar dat geeft innovatieve ondernemers weer meer mogelijkheden.

Druk

Over de prijzen hoeven we ons dus niet zo druk te maken. Waar we ons wel druk over moeten maken is de verkrijgbaarheid van het product en tegelijk de zoektocht naar betaalbare, duurzame alternatieven.

Erik de Vries

Directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE)

Auteur: Steven Don

4 reacties op “‘Waarom het niet erg is dat benzine alsmaar duurder wordt’”

Frank|16.02.12|23:24

Quote”Volgens een bepaald brandstofmerk kun je maar liefst 1 liter op een tank van 50 besparen (=EUR 1,75) als je hun product tankt. Ga je echter naar een goedkope pomp dan bespaar je 10 cent per liter= EUR 5 op een tank. De klant is echt niet gek.”

Die 10 cent zijn dan meestal 2 a 3 cent minder op de prijs van de nabij gelegen “bepaald brandstofmerk” pomp. Dus geen 5 euro maar zo goed als gelijk.

Gelukkig is de klant echt niet gek.

Menno|15.03.12|00:51

Hallo.

Vergeet niet dat de pomphouder met de prijs niet kan stunten want dan maak thij geen winst meer.
Nee de overheid moet die 70% belasting gaan verlagen.
Geld het zelfde als je spaart daar moet je als je veel hebt elk jaar weer over betalen, terwijl het van jouw is.
Ze halen bakke geld binnen maar met geld om gaan, ja over de balk gooien.
I.p.v. ooit terug geven aan de burger nee hoor echt niet.
Als wij geen geld hebben komt er niemand effe 2 ton brengen, maar als de overheid niks heeft wel

Menno|15.03.12|01:00

Hallo.

Dat de prijzen van diesel bijna hetzelfde zijn als in duitsland is niet vreemd want bij hun zit de wegenbelasting er in verwerkt.
Alleen in nederland moet je dan weer toren hoge belasting betalen.

Als ze dat er nu eens afhalen dan mag de diesel best €1,40 blijven.
Of ze moeten alle mensen die hier niet officieel wonen met buitenlandse platen ook belasting laten betalen dan heeft de overheid zo zijn kas gevult.
Wordt eens waker daar in den-haag en eens iets aan deze prijzen. vertrouwen?

Henkvanpeer|16.03.12|02:37

Veel kleinere transporteurs, zoals taxi- en koeriersbedrijven zijn gegaan voor diesel. Nu de prijs ook voor die brandstof steeds hoger wordt, wordt CNG steeds aantrekkelijker. Zodra er vervangingsinvesteringen in het wagenpark gedaan moeten/kunnen worden, dan voorzie ik dat door een deel van de ondernemers nog eens goed strategisch wordt nagedacht, en geconcludeerd dat CNG het betere alternatief is. Veel ondernemers zullen dan opteren voor een EIGEN CNG-installatie; bedreiging voor pomphouders!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Waarom het niet erg is dat benzine alsmaar duurder wordt’ | TankPro.nl
nove, Erik de Vries

‘Waarom het niet erg is dat benzine alsmaar duurder wordt’

COLUMN- Benzinepijzen op een recordhoogte? Geen enkel probleem, vindt Erik de Vries, directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE). Tankstations  moeten aantrekkelijke pleisterplaatsen worden en pomphouders moeten nieuwe kansen grijpen. Dan komt alles goed.

Lees hier zijn column:

‘Inmiddels worden de all-time prijzen records voor benzine gehaald. Diesel zit er tegenaan. Wel altijd goed om te beseffen dat het om adviesprijzen gaat. Die kom je eigenlijk alleen nog maar aan snelwegen tegen en zelfs daar kun je op sommige plekken al voor minder tanken.

Structureel

Fossiele brandstof zal nooit meer structureel goedkoper worden. De belangrijkste reden daarvoor is dat het steeds duurder wordt om olie te winnen (dieper, kouder, verder, moeilijker) terwijl de wereldwijde vraag gestaag toeneemt (met een kleine dip in minder gunstige economische tijden).

Maar in allerlei (niet Westerse) landen in de wereld, van Azië en Zuid Amerika tot zelfs Afrika toe, begint de levensstandaard toe te nemen. Er ontstaat een middenklasse en die willen spulletjes en voertuigen die energie verbruiken.

Biobrandstof

In Europa wordt een steeds groter deel van de fossiele brandstof vervangen door biobrandstof. Voorlopig is de productie van deze biobrandstof duurder dan de fossiele component. Ook dat maakt de brandstof duurder.

Dan hebben we de belangrijkste kostencomponent van brandstof, althans in Nederland, de accijnzen en heffingen. Die gaan automatisch ieder jaar omhoog, meestal met een percentage dat overeenkomt met de prijsstijging (waardoor die prijsstijging zelf weer verder ophoog gaat, maar dit terzijde).

De BTW-component als percentage blijft wel gelijk, maar wordt geheven over een steeds groter bedrag. Deze automatische indexering geschiedt, het woord zegt het al, vanzelf.

De regering hoeft dit niet door de Tweede Kamer goed te laten keuren, maar deelt alleen mede hoe hoog de aanpassing is.

Slimmeriken

Het zou natuurlijk kunnen dat een variant op rekening rijden hier te zijner tijd verandering in brengt. Hoe snel dit gaat gebeuren is koffiedik kijken.

Vanaf deze plek kan ik in ieder wel vragen aan al die slimmeriken die roepen dat accijnsheffing de ideale vorm van variabele belasting is, hoe zij weggebruikers op tijd en op plaats proberen te prikkelen met accijns. Hierover wellicht meer in een volgende column.

CO2

Tot slot is Europa bezig om de CO2-heffing verder gestalte te geven, lees op te voeren. Heel makkelijk is dat nog niet met een wereldmarkt, maar de druk is er wel.

En als een land hogere accijnzen kan heffen dan een ander land, kan een heel continent best een hogere CO2 heffing invoeren dan een ander continent, argumenten van grote ondernemersorganisaties ten spijt.

Omlaag

Zijn er ook argumenten te vinden waardoor de prijs omlaag gaat? Laat ik allereerst stellen dat een hogere prijs voor olie uiteindelijk leidt tot een gunstiger businessmodel voor alternatieve brandstoffen, waarbij we minder afhankelijk zijn voor olie uit andere landen.

Denk daarbij aan rijden op elektriciteit, maar ook bio-LNG of groengas. Ik ga nu even niet in op de vraag welke variant de meeste kansen biedt, voorlopig zijn er meerdere mogelijkheden.

Markt

Olieproducerende landen weten dit natuurlijk ook en willen liever voorkomen dat de prijs voor olie al te hoog oploopt. Zij zouden zelfs op enig moment de productie kunnen opvoeren om daarmee opkomende alternatieven de kop in te drukken.
Vraag is hoe gaat de markt  (autoproducenten, brandstofsector, afnemers, consumenten) reageren.

Auto-industrie

Feit is dat onder meer de auto-industrie (deels gedwongen door eisen van de EU) in staat is om steeds zuiniger auto’s te maken. Een eenvoudig rekenvoorbeeld laat zien dat de gevolgen van een forse stijging van brandstofkosten teniet worden gedaan.

Uitgangspunten: 20.000 km per jaar; benzine 2007 EUR 1,50; benzine 2012 EUR 1,75

Auto A 2007: rijdt 1 op 12; verbruikt 1.667 liter a EUR 1,50 = EUR 2.500

Auto B 2012: rijdt 1 op 15; verbruikt 1.333 liter a EUR 1,75 = EUR 2.333

Men is dus zelfs minder geld kwijt aan brandstof op jaarbasis. Hierbij de inflatie nog niet eens meegerekend.
Mensen zoeken steeds vaker naar goedkopere alternatieven.

Volgens een bepaald brandstofmerk kun je maar liefst 1 liter op een tank van 50 besparen (=EUR 1,75) als je hun product tankt. Ga je echter naar een goedkope pomp dan bespaar je 10 cent per liter= EUR 5 op een tank. De klant is echt niet gek.

Brandstofplas

Met steeds zuiniger wordende auto’s zal de brandstofplas in Nederland uiteindelijk krimpen. Dat is geen prettig nieuws voor de tankstationbranche waar de marges al behoorlijk onder druk staan.

Dat zal tot een (verdere) prijzenslag kunnen leiden. Echter, de tankstationbranche heeft maar een klein aandeel in de totale kostprijs van een liter brandstof. Dit zal dus slechts marginale druk omlaag geven.

Overleven

Kan een tankstation in de nabije toekomst overleven? Enkel focus op de shop is onvoldoende. De tankstationondernemer zal zich moeten ontwikkelen tot een aantrekkelijke pleisterplaats voor automobilisten.

Een sanering is niet uitgesloten. Maar dat geeft innovatieve ondernemers weer meer mogelijkheden.

Druk

Over de prijzen hoeven we ons dus niet zo druk te maken. Waar we ons wel druk over moeten maken is de verkrijgbaarheid van het product en tegelijk de zoektocht naar betaalbare, duurzame alternatieven.

Erik de Vries

Directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE)

Auteur: Steven Don

4 reacties op “‘Waarom het niet erg is dat benzine alsmaar duurder wordt’”

Frank|16.02.12|23:24

Quote”Volgens een bepaald brandstofmerk kun je maar liefst 1 liter op een tank van 50 besparen (=EUR 1,75) als je hun product tankt. Ga je echter naar een goedkope pomp dan bespaar je 10 cent per liter= EUR 5 op een tank. De klant is echt niet gek.”

Die 10 cent zijn dan meestal 2 a 3 cent minder op de prijs van de nabij gelegen “bepaald brandstofmerk” pomp. Dus geen 5 euro maar zo goed als gelijk.

Gelukkig is de klant echt niet gek.

Menno|15.03.12|00:51

Hallo.

Vergeet niet dat de pomphouder met de prijs niet kan stunten want dan maak thij geen winst meer.
Nee de overheid moet die 70% belasting gaan verlagen.
Geld het zelfde als je spaart daar moet je als je veel hebt elk jaar weer over betalen, terwijl het van jouw is.
Ze halen bakke geld binnen maar met geld om gaan, ja over de balk gooien.
I.p.v. ooit terug geven aan de burger nee hoor echt niet.
Als wij geen geld hebben komt er niemand effe 2 ton brengen, maar als de overheid niks heeft wel

Menno|15.03.12|01:00

Hallo.

Dat de prijzen van diesel bijna hetzelfde zijn als in duitsland is niet vreemd want bij hun zit de wegenbelasting er in verwerkt.
Alleen in nederland moet je dan weer toren hoge belasting betalen.

Als ze dat er nu eens afhalen dan mag de diesel best €1,40 blijven.
Of ze moeten alle mensen die hier niet officieel wonen met buitenlandse platen ook belasting laten betalen dan heeft de overheid zo zijn kas gevult.
Wordt eens waker daar in den-haag en eens iets aan deze prijzen. vertrouwen?

Henkvanpeer|16.03.12|02:37

Veel kleinere transporteurs, zoals taxi- en koeriersbedrijven zijn gegaan voor diesel. Nu de prijs ook voor die brandstof steeds hoger wordt, wordt CNG steeds aantrekkelijker. Zodra er vervangingsinvesteringen in het wagenpark gedaan moeten/kunnen worden, dan voorzie ik dat door een deel van de ondernemers nog eens goed strategisch wordt nagedacht, en geconcludeerd dat CNG het betere alternatief is. Veel ondernemers zullen dan opteren voor een EIGEN CNG-installatie; bedreiging voor pomphouders!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.