Brandstof LNG moet standaard in Europa worden

LNG (Liquefied Natural Gas) kan de brandstof voor de toekomst worden voor de scheepvaart, zwaar vrachtverkeer en bussen. Maar dan moet er wel snel en voortvarend actie worden ondernomen om de voorwaarden (tankstations, opslag, vervoer en regelgeving) op Europese schaal te regelen. Pas dan is succes gegarandeerd. Dit is een van de uitkomsten van het tweedaagse Small Scale LNG-congres in Amsterdam.

Voor een gehoor van veelal (inter)nationale spelers op het gebied van vloeibaar aardgas werd woensdag uiteengezet wat de kansen en de minpunten zijn van LNG als brandstof voor de toekomst.

Milieunormen

Duidelijk is dat LNG al in bepaalde delen van de wereld een toegevoegde waarde is op de brandstoffenmarkt. Zo heeft de VS grote voorraden LNG en investeren opkomende economieën in Azië steeds vaker in LNG. Voor Europa zal de markt met name worden bepaald door LNG in te zetten om milieunormen te halen.

Doelstelling

Volgens Manuel Lage van de Natural & bio Gas Vehicle Association (NVGA Europe) is het niet zozeer de vraag óf LNG de competitie kan aangaan met fossiele brandstoffen, maar wanneer dit gaat gebeuren. “Nu rijden er 9000 stadsbussen in Europa op LNG. Ook rijden 20.000 vuilniswagens op vloeibaar aardgas. De doelstelling in 2050 is dat van al het zware vrachtverkeer 33% op LNG rijdt, maar dan moet er nu wel worden doorgepakt.”

Achterop

Europa dreigt namelijk achterop raken. “In China worden per jaar 500.000 vrachtwagens gebouwd die op LNG kunnen rijden. Ook Rusland, India en andere Aziatisch landen zetten massaal in op LNG. In deze landen geldt dan ook geen beperking in de regelgeving.”

Lage ziet in de toekomst een Blauwe LNG-Corridor in Europa ontstaan: “Een vrachtwagen kan met twee tot drie keer LNG tanken van Portugal naar Denemarken rijden. Dus hoef je ook niet om de 50 kilometer een LNG-station te bouwen.”

Probleem

Een groot probleem waar Europa en dus ook Nederland mee te kampen heeft, is de verschillende regelgeving omtrent LNG. Martin Seifert van het Department of Gas Technology (SVGW) ziet nogal wat beren op de weg als het in Europa niet komt tot één standaard wat wetgevingen veiligheidsnormen betreft voor het gebruik van LNG. “Overheden schieten in een kramp als het om LNG gaat. Zowel in vervoer als in de bouw van stations.”

“Wij zijn in Zwitserland drie jaar geleden begonnen met de aanvraag voor de bouw van een LNG-station. We hopen volgend jaar met de bouw te beginnen. In Duitsland duurt het nog langer. Om van LNG een succes te maken moet er een standaardisering komen.”

Fred Kramer

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandstof LNG moet standaard in Europa worden | TankPro.nl

Brandstof LNG moet standaard in Europa worden

LNG (Liquefied Natural Gas) kan de brandstof voor de toekomst worden voor de scheepvaart, zwaar vrachtverkeer en bussen. Maar dan moet er wel snel en voortvarend actie worden ondernomen om de voorwaarden (tankstations, opslag, vervoer en regelgeving) op Europese schaal te regelen. Pas dan is succes gegarandeerd. Dit is een van de uitkomsten van het tweedaagse Small Scale LNG-congres in Amsterdam.

Voor een gehoor van veelal (inter)nationale spelers op het gebied van vloeibaar aardgas werd woensdag uiteengezet wat de kansen en de minpunten zijn van LNG als brandstof voor de toekomst.

Milieunormen

Duidelijk is dat LNG al in bepaalde delen van de wereld een toegevoegde waarde is op de brandstoffenmarkt. Zo heeft de VS grote voorraden LNG en investeren opkomende economieën in Azië steeds vaker in LNG. Voor Europa zal de markt met name worden bepaald door LNG in te zetten om milieunormen te halen.

Doelstelling

Volgens Manuel Lage van de Natural & bio Gas Vehicle Association (NVGA Europe) is het niet zozeer de vraag óf LNG de competitie kan aangaan met fossiele brandstoffen, maar wanneer dit gaat gebeuren. “Nu rijden er 9000 stadsbussen in Europa op LNG. Ook rijden 20.000 vuilniswagens op vloeibaar aardgas. De doelstelling in 2050 is dat van al het zware vrachtverkeer 33% op LNG rijdt, maar dan moet er nu wel worden doorgepakt.”

Achterop

Europa dreigt namelijk achterop raken. “In China worden per jaar 500.000 vrachtwagens gebouwd die op LNG kunnen rijden. Ook Rusland, India en andere Aziatisch landen zetten massaal in op LNG. In deze landen geldt dan ook geen beperking in de regelgeving.”

Lage ziet in de toekomst een Blauwe LNG-Corridor in Europa ontstaan: “Een vrachtwagen kan met twee tot drie keer LNG tanken van Portugal naar Denemarken rijden. Dus hoef je ook niet om de 50 kilometer een LNG-station te bouwen.”

Probleem

Een groot probleem waar Europa en dus ook Nederland mee te kampen heeft, is de verschillende regelgeving omtrent LNG. Martin Seifert van het Department of Gas Technology (SVGW) ziet nogal wat beren op de weg als het in Europa niet komt tot één standaard wat wetgevingen veiligheidsnormen betreft voor het gebruik van LNG. “Overheden schieten in een kramp als het om LNG gaat. Zowel in vervoer als in de bouw van stations.”

“Wij zijn in Zwitserland drie jaar geleden begonnen met de aanvraag voor de bouw van een LNG-station. We hopen volgend jaar met de bouw te beginnen. In Duitsland duurt het nog langer. Om van LNG een succes te maken moet er een standaardisering komen.”

Fred Kramer

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.