Tankstation, diesel, prijzen

Kabinet wil accijns op gas verhogen, benzine blijft gelijk

De accijnzen voor gasvormige brandstoffen als LPG en CNG gaan omhoog, maar de accijnzen op benzine en diesel blijven gelijk. Dat komt omdat Duitsland en België de accijnzen ook gelijk houden. Dat kondigt staatssecretaris Weekers (VVD) van Financiën aan in zijn Autobrief naar de Tweede Kamer.

Ondanks de hoge brandstofprijs gaan de accijnzen in Nederland niet omlaag. Nederland heeft de hoogste benzineaccijns van de EU en zit ook met de dieselaccijns hoog. Weekers wil de accijnzen eigenlijk zelfs verhogen, maar wacht hiermee op België en Duitsland.

Brandstofprijs

Naast de hoge brandstofprijzen is brandstoftoerisme een reden om de accijnzen niet te verhogen. Automobilisten gaan dan de grens over om te tanken. In Nederland zit op één liter benzine een accijns van 0,718 euro. Het Europees minimumtarief is 0,359 euro per liter. Nederlanders betalen dus maar liefst twee keer zoveel accijns als de Europese Unie voorschrijft. Op een liter diesel zit 0,424 euro accijns.

De staatssecretaris wil de accijnzen op gasvormige brandstoffen flink verhogen. Deze brandstoffen worden laag belast ten opzichte van benzine en diesel.

Accijns

De verhoging van de accijns zou betekenen dat LNG en vloeibaar gemaakt methaan 155,04 euro aan accijnzen per 1000 kilo gas gaat kosten. Daarnaast wordt het accijnstarief op LPG vanaf 1 januari 2012 stapsgewijs verhoogd met in totaal 50 euro per 1000 kilo gas.

Omgerekend naar liters worden de accijnzen dan als volgt:

  • Benzine: 71,8 cent per liter
  • Diesel: 42,4 cent per liter
  • LPG: 11,3 cent per liter (was 8,4 cent)
  • Aardgas via een CNG-vulstation: 3,2 cent per liter (was 0,6 cent)
  • LNG: 8,9 cent per liter (was 6,5 cent)
  • Vloeibaar gemaakt methaan: 8,9 cent per liter (was 6,5 cent)

Verhoging

Bij de verhogingen wordt geen onderscheid gemaakt tussen fossiele gassen en bio- of groengas. De staatssecretaris wil groen gas niet stimuleren. Zo’n stimulans zou botsen met de zogenoemde verplichtingenregeling.

In de verplichtingenregeling worden partijen die benzine en diesel op de markt brengen, zoals brandstofproducenten en olieleveranciers verplicht gesteld om biobrandstof bij te mengen. De staatssecretaris wil niet dat een stimulans op groengas andere biobrandstoffen gaat verdringen.

Staatssecretaris Weekers ging met de Autobrief in op onder andere de accijnstarieven op brandstof en fiscale stimulering van zuinige auto’s. Vorige week ging de Tweede Kamer akkoord met de ideeën. Weekers mag de plannen nu gaan uitwerken tot wetsvoorstellen.

Auteur: Steven Don

3 reacties op “Kabinet wil accijns op gas verhogen, benzine blijft gelijk”

Pieter|08.07.11|12:39

Is dit ook niet een vorm van prijsafspraak maken door overheden.
Als je aangeeft te zullen wachten tot andere landen eerst verhogen en dan wilt volgen???
Wij zouden daar hele zware boetes voor krijgen!!!!!!!!

r.malizia|29.07.11|08:54

Is een prijsverh. met een factor 5 ( van €0,03 per kg naar €0,155 ) voor het aardgas niet erg veel in een keer. Deze accijns verhoging van €0,125 per kg betekend een prijsstijging van bijna 14% op een pompprijs die nu ongeveer €0,90 per kg bedraagt.
Veel te veel stijging in een keer, te meer daar aard(groen)gas het beste altern. is op dit moment voor ons milieu. Nijmegen waar grootschalig op aardgas gereden wordt (openb. verv.) is de luchtkwal. meetbaar verbeterd. Dus niet doen die verhoging.

Jan van Oossanen|01.04.22|17:28

90 euro cent per kilo bij welke pompstation is dat ik betaald nog steeds 1.78 per kilo bij de pompstation

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kabinet wil accijns op gas verhogen, benzine blijft gelijk | TankPro.nl
Tankstation, diesel, prijzen

Kabinet wil accijns op gas verhogen, benzine blijft gelijk

De accijnzen voor gasvormige brandstoffen als LPG en CNG gaan omhoog, maar de accijnzen op benzine en diesel blijven gelijk. Dat komt omdat Duitsland en België de accijnzen ook gelijk houden. Dat kondigt staatssecretaris Weekers (VVD) van Financiën aan in zijn Autobrief naar de Tweede Kamer.

Ondanks de hoge brandstofprijs gaan de accijnzen in Nederland niet omlaag. Nederland heeft de hoogste benzineaccijns van de EU en zit ook met de dieselaccijns hoog. Weekers wil de accijnzen eigenlijk zelfs verhogen, maar wacht hiermee op België en Duitsland.

Brandstofprijs

Naast de hoge brandstofprijzen is brandstoftoerisme een reden om de accijnzen niet te verhogen. Automobilisten gaan dan de grens over om te tanken. In Nederland zit op één liter benzine een accijns van 0,718 euro. Het Europees minimumtarief is 0,359 euro per liter. Nederlanders betalen dus maar liefst twee keer zoveel accijns als de Europese Unie voorschrijft. Op een liter diesel zit 0,424 euro accijns.

De staatssecretaris wil de accijnzen op gasvormige brandstoffen flink verhogen. Deze brandstoffen worden laag belast ten opzichte van benzine en diesel.

Accijns

De verhoging van de accijns zou betekenen dat LNG en vloeibaar gemaakt methaan 155,04 euro aan accijnzen per 1000 kilo gas gaat kosten. Daarnaast wordt het accijnstarief op LPG vanaf 1 januari 2012 stapsgewijs verhoogd met in totaal 50 euro per 1000 kilo gas.

Omgerekend naar liters worden de accijnzen dan als volgt:

  • Benzine: 71,8 cent per liter
  • Diesel: 42,4 cent per liter
  • LPG: 11,3 cent per liter (was 8,4 cent)
  • Aardgas via een CNG-vulstation: 3,2 cent per liter (was 0,6 cent)
  • LNG: 8,9 cent per liter (was 6,5 cent)
  • Vloeibaar gemaakt methaan: 8,9 cent per liter (was 6,5 cent)

Verhoging

Bij de verhogingen wordt geen onderscheid gemaakt tussen fossiele gassen en bio- of groengas. De staatssecretaris wil groen gas niet stimuleren. Zo’n stimulans zou botsen met de zogenoemde verplichtingenregeling.

In de verplichtingenregeling worden partijen die benzine en diesel op de markt brengen, zoals brandstofproducenten en olieleveranciers verplicht gesteld om biobrandstof bij te mengen. De staatssecretaris wil niet dat een stimulans op groengas andere biobrandstoffen gaat verdringen.

Staatssecretaris Weekers ging met de Autobrief in op onder andere de accijnstarieven op brandstof en fiscale stimulering van zuinige auto’s. Vorige week ging de Tweede Kamer akkoord met de ideeën. Weekers mag de plannen nu gaan uitwerken tot wetsvoorstellen.

Auteur: Steven Don

3 reacties op “Kabinet wil accijns op gas verhogen, benzine blijft gelijk”

Pieter|08.07.11|12:39

Is dit ook niet een vorm van prijsafspraak maken door overheden.
Als je aangeeft te zullen wachten tot andere landen eerst verhogen en dan wilt volgen???
Wij zouden daar hele zware boetes voor krijgen!!!!!!!!

r.malizia|29.07.11|08:54

Is een prijsverh. met een factor 5 ( van €0,03 per kg naar €0,155 ) voor het aardgas niet erg veel in een keer. Deze accijns verhoging van €0,125 per kg betekend een prijsstijging van bijna 14% op een pompprijs die nu ongeveer €0,90 per kg bedraagt.
Veel te veel stijging in een keer, te meer daar aard(groen)gas het beste altern. is op dit moment voor ons milieu. Nijmegen waar grootschalig op aardgas gereden wordt (openb. verv.) is de luchtkwal. meetbaar verbeterd. Dus niet doen die verhoging.

Jan van Oossanen|01.04.22|17:28

90 euro cent per kilo bij welke pompstation is dat ik betaald nog steeds 1.78 per kilo bij de pompstation

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.