snellaadpaal, epyon

Snelweg-tankstations meest geschikt voor snellaadpaal

Vooral tankstations langs snelwegen hebben in de toekomst profijt van een elektrische snellaadpaal. Daar is minder concurrentie van laadpunten die niet bij tankstations geplaatst zijn, bijvoorbeeld bij meubelboulevards of winkelcentra. De uitdaging voor tanksationondernemers zit hem vooral in het bedenken van een goed verkoopmodel.

Elektrische auto

De verwachting van de Bovag is dat er in 2020 ongeveer 200.000 elektrische auto’s rijden. Dat is ongeveer 2,5 procent van het gehele wagenpark van 8 miljoen voertuigen.

De elektrische Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld een actieradius van maximaal 150 kilometer, mits er zuinig gereden wordt. Daarom is het belangrijk dat er een netwerk van strategisch geplaatste snellaadpalen wordt opgezet zodat ook langere afstanden afgelegd kunnen worden.

Snelladen

De verwachting is dat automobilisten hun elektrische auto vaak thuis zullen opladen. Snelladen is noodzakelijk bij het afleggen van langere afstanden of wanneer er op de locatie van bestemming niet kan worden opgeladen. De komende jaren neemt de actieradius van elektrische auto’s toe, maar die bereikt voorlopig nog niet het niveau van auto’s op fossiele brandstoffen.

De verwachting van Epyon (de leverancier van elektrische snellaadpalen hield een presentatie tijdens de Bovag-dag) is dat, afhankelijk van het gebruik van de auto, automobilisten mimimaal één of zelfs meerdere keren per week moeten snelladen. Soms zelfs op de heen- en terugweg.

Snellaadpaal

De markt is op het gebied van elektrisch vervoer aan het veranderen, omdat niet alleen tankstations een snellaadpunt kunnen aanbieden. Een wegrestaurant, vergadercentrum of meubelboulevard is ook geschikt en daar moeten tankstations mee concurreren, vooral in de stedelijke gebieden.

Snellaadpalen laden tegenwoordig een accu voor 80 procent op binnen 20 minuten. Een automobilist wil echter niet zo lang stil staan zonder iets te doen. Het is de verwachting dat zij in stedelijke gebieden sneller kiezen voor een laadpaal bij een winkelcentrum dan een laadpaal bij een tankstation. Daar kan hij immers zijn tijd beter doorkomen. Bovendien is er op veel kleinere tankstations geen plaats om een auto voor langere tijd te parkeren.

Snelweg

In de nabije toekomst, als er meer elektrische auto’s rijden, is een snellaadpaal voor rijksweglocaties zeker een optie. Automobilisten verlaten niet graag de snelweg. De tankstations aan de rijksweg hebben vaak een rustplaats, waardoor ze ook de ruimte hebben voor een snellaadpunt.

De uitdaging voor tankstation-ondernemers met een snellaadpaal ligt vooral in het bedenken van een goed verkoopmodel. Zo wordt er bijvoorbeeld gedacht aan het werken met een abonnement voor een snellaadpaal. Ook het introduceren van een flex-werkplek voor automobilisten die moeten laden of het opzetten van vergaderruimtes is een optie.

Berekening

Rekenvoorbeeld: De aanschaf van één snellaadpaal kost ongeveer 40.000 euro inclusief installatie bij Epyon. Als deze wordt afgeschreven in 10 jaar is dit 4.000 euro per jaar. Stel, de rente over de investering is 10 procent.  Als de kapitaalkosten over de investering ook ongeveer 10 procent zijn, zijn de rentekosten ook 4.000 euro per jaar. Wanneer het jaarlijkse onderhoud kost nog eens 10% van het geïnvesteerde bedrag is, kost de laadpaal dus gemiddeld 12.000 euro per jaar.

Acht laadbeurten per dag betekent op jaarbasis ongeveer 3.000 laadbeurten per jaar. De kosten voor de infrastructuur zijn dan ongeveer vier euro per laadbeurt. Dat betekent dat een laadbeurt bij een snellaadpaal inclusief de energie gemiddeld in totaal zeven euro kost voor de exploitant.

Tankstation

De snellaadpalen genereren voor tankstations in de nabije toekomst weinig directe inkomsten doordat het aantal elektrische auto’s nog zeer beperkt is. Omdat een gemiddelde tankbeurt thuis zo’n vijf euro kost, zijn automobilisten daar goedkoper uit. De automobilist gaat naar verwachting echter thuisladen en snelladen combineren, omdat ook grotere afstanden moeten worden afgelegd.

Door snellaadpalen strategisch op diverse tankstations te plaatsen langs de rijkswegen, kan dit mogelijk worden gemaakt.Voor de creatieve ondernemer liggen er dus voldoende kansen om te experimenteren en ervaring op te doen met elektrisch (snel)laden.

Linda Aarts

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Snelweg-tankstations meest geschikt voor snellaadpaal | TankPro.nl
snellaadpaal, epyon

Snelweg-tankstations meest geschikt voor snellaadpaal

Vooral tankstations langs snelwegen hebben in de toekomst profijt van een elektrische snellaadpaal. Daar is minder concurrentie van laadpunten die niet bij tankstations geplaatst zijn, bijvoorbeeld bij meubelboulevards of winkelcentra. De uitdaging voor tanksationondernemers zit hem vooral in het bedenken van een goed verkoopmodel.

Elektrische auto

De verwachting van de Bovag is dat er in 2020 ongeveer 200.000 elektrische auto’s rijden. Dat is ongeveer 2,5 procent van het gehele wagenpark van 8 miljoen voertuigen.

De elektrische Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld een actieradius van maximaal 150 kilometer, mits er zuinig gereden wordt. Daarom is het belangrijk dat er een netwerk van strategisch geplaatste snellaadpalen wordt opgezet zodat ook langere afstanden afgelegd kunnen worden.

Snelladen

De verwachting is dat automobilisten hun elektrische auto vaak thuis zullen opladen. Snelladen is noodzakelijk bij het afleggen van langere afstanden of wanneer er op de locatie van bestemming niet kan worden opgeladen. De komende jaren neemt de actieradius van elektrische auto’s toe, maar die bereikt voorlopig nog niet het niveau van auto’s op fossiele brandstoffen.

De verwachting van Epyon (de leverancier van elektrische snellaadpalen hield een presentatie tijdens de Bovag-dag) is dat, afhankelijk van het gebruik van de auto, automobilisten mimimaal één of zelfs meerdere keren per week moeten snelladen. Soms zelfs op de heen- en terugweg.

Snellaadpaal

De markt is op het gebied van elektrisch vervoer aan het veranderen, omdat niet alleen tankstations een snellaadpunt kunnen aanbieden. Een wegrestaurant, vergadercentrum of meubelboulevard is ook geschikt en daar moeten tankstations mee concurreren, vooral in de stedelijke gebieden.

Snellaadpalen laden tegenwoordig een accu voor 80 procent op binnen 20 minuten. Een automobilist wil echter niet zo lang stil staan zonder iets te doen. Het is de verwachting dat zij in stedelijke gebieden sneller kiezen voor een laadpaal bij een winkelcentrum dan een laadpaal bij een tankstation. Daar kan hij immers zijn tijd beter doorkomen. Bovendien is er op veel kleinere tankstations geen plaats om een auto voor langere tijd te parkeren.

Snelweg

In de nabije toekomst, als er meer elektrische auto’s rijden, is een snellaadpaal voor rijksweglocaties zeker een optie. Automobilisten verlaten niet graag de snelweg. De tankstations aan de rijksweg hebben vaak een rustplaats, waardoor ze ook de ruimte hebben voor een snellaadpunt.

De uitdaging voor tankstation-ondernemers met een snellaadpaal ligt vooral in het bedenken van een goed verkoopmodel. Zo wordt er bijvoorbeeld gedacht aan het werken met een abonnement voor een snellaadpaal. Ook het introduceren van een flex-werkplek voor automobilisten die moeten laden of het opzetten van vergaderruimtes is een optie.

Berekening

Rekenvoorbeeld: De aanschaf van één snellaadpaal kost ongeveer 40.000 euro inclusief installatie bij Epyon. Als deze wordt afgeschreven in 10 jaar is dit 4.000 euro per jaar. Stel, de rente over de investering is 10 procent.  Als de kapitaalkosten over de investering ook ongeveer 10 procent zijn, zijn de rentekosten ook 4.000 euro per jaar. Wanneer het jaarlijkse onderhoud kost nog eens 10% van het geïnvesteerde bedrag is, kost de laadpaal dus gemiddeld 12.000 euro per jaar.

Acht laadbeurten per dag betekent op jaarbasis ongeveer 3.000 laadbeurten per jaar. De kosten voor de infrastructuur zijn dan ongeveer vier euro per laadbeurt. Dat betekent dat een laadbeurt bij een snellaadpaal inclusief de energie gemiddeld in totaal zeven euro kost voor de exploitant.

Tankstation

De snellaadpalen genereren voor tankstations in de nabije toekomst weinig directe inkomsten doordat het aantal elektrische auto’s nog zeer beperkt is. Omdat een gemiddelde tankbeurt thuis zo’n vijf euro kost, zijn automobilisten daar goedkoper uit. De automobilist gaat naar verwachting echter thuisladen en snelladen combineren, omdat ook grotere afstanden moeten worden afgelegd.

Door snellaadpalen strategisch op diverse tankstations te plaatsen langs de rijkswegen, kan dit mogelijk worden gemaakt.Voor de creatieve ondernemer liggen er dus voldoende kansen om te experimenteren en ervaring op te doen met elektrisch (snel)laden.

Linda Aarts

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.