laboratorium, wetenschappers

Wetenschappers ontdekken goedkope biobrandstof

Een team van Amerikaanse wetenschappers heeft voor een doorbraak gezorgd in het maken van alternatieve brandstoffen. Ze zijn er in geslaagd een goedkope manier te vinden voor het omzetten van houtachtige planten in isobutanol.

Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Energie bekendgemaakt. Isobutanol wordt gezien als een beter alternatief voor ethanol.

Isubutanol als biobrandstof

Voor ethanol moet immers gebruik worden gemaakt van suikerriet of maïs om tot biobrandstof te kunnen komen. Bij isobutanol is dit niet nodig, omdat daarvoor houtachtige planten en grassen gebruikt worden.

Die grondstoffen hebben een minder groot effect op de voedselproductie dan gewassen als suikerriet of maïs. De doorbraak schuilt verder in het feit dat de wetenschappers er in geslaagd zijn het harde cellulose in de planten te doorbreken.

Ethanol-alternatief

Daarvoor is de microbe Clostridium celluloyticum ingezet. Via genetische manipulatie waren de wetenschappers in staat de microbe in één stap organisch materiaal af te laten breken en isobutanol te laten produceren.

Isobutanol komt qua energiedichtheid, het octaangehalte en de vluchtigheid zeer dicht in de buurt van benzine. Ook daardoor is isobutanol een alternatief voor ethanol op biobrandstofgebied.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wetenschappers ontdekken goedkope biobrandstof | TankPro.nl