E10, ethanol

Daimler en BMW: ‘E10 is slecht voor alle auto’s’

De nieuwe brandstof E10 zou slecht zijn voor alle auto’s. Dat zegt de Duitse krant Welt. Hoewel al bekend was dat diverse oudere auto’s de brandstof niet konden verdragen, denken BMW en Daimler dat ook andere en nieuwere auto’s er last van kunnen krijgen.

Een medewerker van BMW, Thomas Brüner, meldde aan Welt am Sonntag dat door de ethanol-toevoeging de waterhoeveelheid in de motor toeneemt. Door condensatie in de warme motor komt het water in de olie terecht.

Eerder olie verwisselen

De olie verdunt hierdoor en veroudert sneller. Daardoor zou er vaker van olie verwisseld moeten worden, anders gaat de motor van de auto sneller achteruit. Dit levert de automobilist een extra kostenpost op.

Daimler en BMW zijn overigens niet zeker van hun bevindingen. Daarom gaan zij nog nader onderzoek verrichten. Zij gebruiken daarvoor de oliepeilstok. Voordat zij met E10 gaan rijden, wordt de olie gepeild.

Peilstok

Na afloop wordt gekeken hoe hoog het niveau van de olie op de peilstok staat. Als er meer olie in de motor lijkt te zitten dan voor de test, is dat voor BMW en Daimler voldoende bewijs om aan te tonen dat E10 tot olieverdunning leidt en schadelijke gevolgen voor de auto kan hebben.

De ANWB waarschuwt Nederlandse automobilisten in ieder geval voor de brandstof. Zeker door de hoge benzineprijzen in Nederland gaan veel Nederlanders over de grens tanken. De ANWB adviseert te checken of de auto voor E10 geschikt is.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Daimler en BMW: ‘E10 is slecht voor alle auto’s’ | TankPro.nl
E10, ethanol

Daimler en BMW: ‘E10 is slecht voor alle auto’s’

De nieuwe brandstof E10 zou slecht zijn voor alle auto’s. Dat zegt de Duitse krant Welt. Hoewel al bekend was dat diverse oudere auto’s de brandstof niet konden verdragen, denken BMW en Daimler dat ook andere en nieuwere auto’s er last van kunnen krijgen.

Een medewerker van BMW, Thomas Brüner, meldde aan Welt am Sonntag dat door de ethanol-toevoeging de waterhoeveelheid in de motor toeneemt. Door condensatie in de warme motor komt het water in de olie terecht.

Eerder olie verwisselen

De olie verdunt hierdoor en veroudert sneller. Daardoor zou er vaker van olie verwisseld moeten worden, anders gaat de motor van de auto sneller achteruit. Dit levert de automobilist een extra kostenpost op.

Daimler en BMW zijn overigens niet zeker van hun bevindingen. Daarom gaan zij nog nader onderzoek verrichten. Zij gebruiken daarvoor de oliepeilstok. Voordat zij met E10 gaan rijden, wordt de olie gepeild.

Peilstok

Na afloop wordt gekeken hoe hoog het niveau van de olie op de peilstok staat. Als er meer olie in de motor lijkt te zitten dan voor de test, is dat voor BMW en Daimler voldoende bewijs om aan te tonen dat E10 tot olieverdunning leidt en schadelijke gevolgen voor de auto kan hebben.

De ANWB waarschuwt Nederlandse automobilisten in ieder geval voor de brandstof. Zeker door de hoge benzineprijzen in Nederland gaan veel Nederlanders over de grens tanken. De ANWB adviseert te checken of de auto voor E10 geschikt is.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.