Pricewise: ‘Extreme prijsverschillen tussen steden bij publiek laden elektrische auto’
Utrecht meest duur

Pricewise: ‘Extreme prijsverschillen tussen steden bij publiek laden elektrische auto’

In gemeente Amsterdam zijn er maar liefst acht verschillende laadtarieven, terwijl Rotterdam er maar twee hanteert. Foto: ProMedia, 2023

De bezitter van een elektrische auto die zijn voertuig oplaadt bij een openbare laadpaal kan heel voordelig of juist heel duur uit zijn. Tussen de vier grootste steden van Nederland zijn er extreme prijsverschillen bij het publieke laden van elektrische voertuigen.

Dit blijkt uit een analyse van Pricewise. Volgens de vergelijkingssite zijn de gehanteerde prijzen zelfs zo verschillend, dat het voor mensen uit Utrecht goedkoper is om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden. Verder blijkt uit de analyse dat niet alleen de tariefverschillen tussen de gemeenten onderling groot zijn, ook binnen gemeenten zelf worden verschillende prijzen gehanteerd. In gemeente Amsterdam zijn er maar liefst acht verschillende laadtarieven, terwijl Rotterdam er maar twee hanteert.

Utrecht duurst

Met een gemiddeld oplaadtarief van 0,79 euro per kWh voor AC-laden staat de gemeente Utrecht met stip op nummer één van duurste gemeenten om je auto elektrisch op te laden. Amsterdam volgt op een tweede plaats met een gemiddeld tarief van 0,56 euro per kWh (incl. BTW). Het verschil met nummer drie is vervolgens heel groot. In Den Haag betaal je een gemiddeld tarief van 0,33 euro per kWh. Gemeente Rotterdam is zelfs nog goedkoper, met een gemiddeld tarief van 0,31 euro per kWh. De gemeente Utrecht is daarmee 250 procent duurder dan Den Haag en Rotterdam.

Acht verschillen

Wat opvalt in de analyse is dat binnen gemeente Amsterdam maar liefst acht verschillende tarieven worden gehanteerd. De prijsverschillen ontstaan door de grote verscheidenheid aan aanbieders van openbare laadpalen. Het laagste tarief is dat van snelladers. Met een gemiddeld tarief van 0,30 euro per kWh zijn de laadpalen zelfs goedkoper dan die van de gemeente Den Haag en Rotterdam. De duurste laadpalen zijn die van Vattenfall en TotalEnergies, die beiden een tarief van 56 euro per kWh hanteren.

Besparen

Hans de Kok, directeur van Pricewise, moedigt consumenten aan goed te onderzoeken wat de tarieven van de openbare laadpalen binnen hun gemeente zijn. “Amsterdammers die gewend zijn om in de straat hun auto op te laden bij een laadpaal van Vattenfall of TotalEnergies kunnen op jaarbasis gemiddeld achthonderd euro besparen (bij 20.000 km/jaar) door voortaan enkel bij een laadpaal van de gemeente op te laden. Die laadpaal staat misschien niet op loopafstand, maar door bijvoorbeeld met de fiets of tram naar de auto te gaan, kun je aanzienlijk veel geld besparen en tegelijk een frisse neus halen.”

Nadenken

Slim nadenken over waar en wanneer je de auto gaat opladen, is iets wat De Kok iedereen aanraadt. “Ga je met de auto naar een andere stad? Kijk dan vooraf welke laadpaalaanbieders er zijn en waar deze laadpalen staan, om op deze manier geld te besparen.” Inwoners van Utrecht die niet naar Rotterdam willen rijden om op te laden, kunnen er volgens De Kok ook voor kiezen om naar het dichtstbijzijnde snellaadstation te gaan. De Kok: “Snelladen heeft de reputatie om niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode te zijn. Maar uit onze analyse blijkt dat niet het geval te zijn. Snelladen bij Fastned kost momenteel 0,69 euro per kWh en is daarmee 0,10 euro per kWh goedkoper dan in Utrecht.”

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pricewise: ‘Extreme prijsverschillen tussen steden bij publiek laden elektrische auto’ | TankPro.nl
Pricewise: ‘Extreme prijsverschillen tussen steden bij publiek laden elektrische auto’
Utrecht meest duur

Pricewise: ‘Extreme prijsverschillen tussen steden bij publiek laden elektrische auto’

In gemeente Amsterdam zijn er maar liefst acht verschillende laadtarieven, terwijl Rotterdam er maar twee hanteert. Foto: ProMedia, 2023

De bezitter van een elektrische auto die zijn voertuig oplaadt bij een openbare laadpaal kan heel voordelig of juist heel duur uit zijn. Tussen de vier grootste steden van Nederland zijn er extreme prijsverschillen bij het publieke laden van elektrische voertuigen.

Dit blijkt uit een analyse van Pricewise. Volgens de vergelijkingssite zijn de gehanteerde prijzen zelfs zo verschillend, dat het voor mensen uit Utrecht goedkoper is om heen en weer naar Rotterdam te rijden om daar de auto op te laden. Verder blijkt uit de analyse dat niet alleen de tariefverschillen tussen de gemeenten onderling groot zijn, ook binnen gemeenten zelf worden verschillende prijzen gehanteerd. In gemeente Amsterdam zijn er maar liefst acht verschillende laadtarieven, terwijl Rotterdam er maar twee hanteert.

Utrecht duurst

Met een gemiddeld oplaadtarief van 0,79 euro per kWh voor AC-laden staat de gemeente Utrecht met stip op nummer één van duurste gemeenten om je auto elektrisch op te laden. Amsterdam volgt op een tweede plaats met een gemiddeld tarief van 0,56 euro per kWh (incl. BTW). Het verschil met nummer drie is vervolgens heel groot. In Den Haag betaal je een gemiddeld tarief van 0,33 euro per kWh. Gemeente Rotterdam is zelfs nog goedkoper, met een gemiddeld tarief van 0,31 euro per kWh. De gemeente Utrecht is daarmee 250 procent duurder dan Den Haag en Rotterdam.

Acht verschillen

Wat opvalt in de analyse is dat binnen gemeente Amsterdam maar liefst acht verschillende tarieven worden gehanteerd. De prijsverschillen ontstaan door de grote verscheidenheid aan aanbieders van openbare laadpalen. Het laagste tarief is dat van snelladers. Met een gemiddeld tarief van 0,30 euro per kWh zijn de laadpalen zelfs goedkoper dan die van de gemeente Den Haag en Rotterdam. De duurste laadpalen zijn die van Vattenfall en TotalEnergies, die beiden een tarief van 56 euro per kWh hanteren.

Besparen

Hans de Kok, directeur van Pricewise, moedigt consumenten aan goed te onderzoeken wat de tarieven van de openbare laadpalen binnen hun gemeente zijn. “Amsterdammers die gewend zijn om in de straat hun auto op te laden bij een laadpaal van Vattenfall of TotalEnergies kunnen op jaarbasis gemiddeld achthonderd euro besparen (bij 20.000 km/jaar) door voortaan enkel bij een laadpaal van de gemeente op te laden. Die laadpaal staat misschien niet op loopafstand, maar door bijvoorbeeld met de fiets of tram naar de auto te gaan, kun je aanzienlijk veel geld besparen en tegelijk een frisse neus halen.”

Nadenken

Slim nadenken over waar en wanneer je de auto gaat opladen, is iets wat De Kok iedereen aanraadt. “Ga je met de auto naar een andere stad? Kijk dan vooraf welke laadpaalaanbieders er zijn en waar deze laadpalen staan, om op deze manier geld te besparen.” Inwoners van Utrecht die niet naar Rotterdam willen rijden om op te laden, kunnen er volgens De Kok ook voor kiezen om naar het dichtstbijzijnde snellaadstation te gaan. De Kok: “Snelladen heeft de reputatie om niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode te zijn. Maar uit onze analyse blijkt dat niet het geval te zijn. Snelladen bij Fastned kost momenteel 0,69 euro per kWh en is daarmee 0,10 euro per kWh goedkoper dan in Utrecht.”

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.