Laadstress houdt elektrische rijder niet tegen, kosten en vol energienetwerk wel

Laadstress houdt elektrische rijder niet tegen, kosten en vol energienetwerk wel

De kosten van het elektrisch rijden en het volle energienetwerk zijn voor leaserijders een bron van ergernis. Foto: ProMedia, 2023

De angst om in Nederland stil te staan met een lege batterij is bij rijders van een elektrische leaseauto sterk verminderd. De kosten van het rijden en het volle energienetwerk zijn nu de belangrijkste barrières om bij een volgende leaseauto voor een elektrische auto te kiezen.

Dit blijkt uit onderzoek van ALD Automotive, waaraan 1583 leaserijders – zowel private als zakelijke – deelnamen. Zevenhonderd van hen rijden volledig elektrisch. Waar vorig jaar nog 63 procent van mening was dat er te weinig laadpunten in de wijk waren, is dit inmiddels gedaald naar 51 procent. Maar liefst 69 procent heeft dan ook geen last meer van de zogenaamde laadstress, de angst om met de elektrische leaseauto stil te komen te staan. Daarentegen zijn de kosten van het elektrisch rijden en het volle energienetwerk voor sommige leaserijders een bron van ergernis. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat 39 procent van de elektrische rijders het volle energienetwerk als hindernis ziet.

Kritisch

Hoewel elektrische rijders steeds positiever zijn over het elektrisch rijden, blijft de houding richting de overheid kritisch. Dit geldt voor zowel elektrische als voor niet-elektrische leaserijders. De overheid doet volgens de respondenten van het onderzoek nog niet genoeg om de laadinfrastructuur echt goed aan te laten sluiten bij de groei van het aantal elektrische auto’s. Nog steeds vinden veel leaserijders dat de overheid te weinig investeert in openbare laadpalen. Ook vinden zij dat er te weinig aandacht is voor het creëren van eigen laadmogelijkheden, bijvoorbeeld op de eigen oprit. En net zoals vorig jaar vindt 60 procent dat de kosten van het laden niet transparant zijn.

Enthousiasme

“De overheid bouwt de fiscale voordelen voor elektrische auto’s af”, zegt algemeen directeur ALD Automotive Jeroen Kruisweg. “Tegelijkertijd zien we de prijzen voor elektrische auto’s stijgen. Het tempert het enthousiasme van leaserijders om de overstap naar EV te maken omdat onderaan de streep de kosten steeds hoger worden. Uit alles blijkt dat de overheid niet achterover mag gaan leunen. Automobilisten die de overstap naar een elektrische auto hebben gemaakt, zijn positief. Zij zijn in feite de ambassadeurs voor de energietransitie en we moeten voorkomen dat ze weer terugvallen naar brandstofauto’s.”

Slim laden

Van de EV-leaserijders maakt 83 procent nog geen gebruik van slim laden. Een derde is überhaupt niet bekend met dit principe. “Dus ook daar liggen nog kansen, omdat de belasting van het energienetwerk in wijken beter gereguleerd kan worden”, aldus Kruisweg. “Je kunt als automobilist kiezen voor het laden in daluren, wat natuurlijk vriendelijker is voor de portemonnee. Er zijn zelfs slimme laadpalen die bi-directioneel kunnen laden, dat wil zeggen dat je ook kunt terugleveren aan het net. Hier kunnen zowel wij als branche en de overheid meer bekendheid voor genereren zodat er vaker gebruik van gemaakt gaat worden.”

(Bron: ANP Pers Support)

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laadstress houdt elektrische rijder niet tegen, kosten en vol energienetwerk wel | TankPro.nl
Laadstress houdt elektrische rijder niet tegen, kosten en vol energienetwerk wel

Laadstress houdt elektrische rijder niet tegen, kosten en vol energienetwerk wel

De kosten van het elektrisch rijden en het volle energienetwerk zijn voor leaserijders een bron van ergernis. Foto: ProMedia, 2023

De angst om in Nederland stil te staan met een lege batterij is bij rijders van een elektrische leaseauto sterk verminderd. De kosten van het rijden en het volle energienetwerk zijn nu de belangrijkste barrières om bij een volgende leaseauto voor een elektrische auto te kiezen.

Dit blijkt uit onderzoek van ALD Automotive, waaraan 1583 leaserijders – zowel private als zakelijke – deelnamen. Zevenhonderd van hen rijden volledig elektrisch. Waar vorig jaar nog 63 procent van mening was dat er te weinig laadpunten in de wijk waren, is dit inmiddels gedaald naar 51 procent. Maar liefst 69 procent heeft dan ook geen last meer van de zogenaamde laadstress, de angst om met de elektrische leaseauto stil te komen te staan. Daarentegen zijn de kosten van het elektrisch rijden en het volle energienetwerk voor sommige leaserijders een bron van ergernis. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat 39 procent van de elektrische rijders het volle energienetwerk als hindernis ziet.

Kritisch

Hoewel elektrische rijders steeds positiever zijn over het elektrisch rijden, blijft de houding richting de overheid kritisch. Dit geldt voor zowel elektrische als voor niet-elektrische leaserijders. De overheid doet volgens de respondenten van het onderzoek nog niet genoeg om de laadinfrastructuur echt goed aan te laten sluiten bij de groei van het aantal elektrische auto’s. Nog steeds vinden veel leaserijders dat de overheid te weinig investeert in openbare laadpalen. Ook vinden zij dat er te weinig aandacht is voor het creëren van eigen laadmogelijkheden, bijvoorbeeld op de eigen oprit. En net zoals vorig jaar vindt 60 procent dat de kosten van het laden niet transparant zijn.

Enthousiasme

“De overheid bouwt de fiscale voordelen voor elektrische auto’s af”, zegt algemeen directeur ALD Automotive Jeroen Kruisweg. “Tegelijkertijd zien we de prijzen voor elektrische auto’s stijgen. Het tempert het enthousiasme van leaserijders om de overstap naar EV te maken omdat onderaan de streep de kosten steeds hoger worden. Uit alles blijkt dat de overheid niet achterover mag gaan leunen. Automobilisten die de overstap naar een elektrische auto hebben gemaakt, zijn positief. Zij zijn in feite de ambassadeurs voor de energietransitie en we moeten voorkomen dat ze weer terugvallen naar brandstofauto’s.”

Slim laden

Van de EV-leaserijders maakt 83 procent nog geen gebruik van slim laden. Een derde is überhaupt niet bekend met dit principe. “Dus ook daar liggen nog kansen, omdat de belasting van het energienetwerk in wijken beter gereguleerd kan worden”, aldus Kruisweg. “Je kunt als automobilist kiezen voor het laden in daluren, wat natuurlijk vriendelijker is voor de portemonnee. Er zijn zelfs slimme laadpalen die bi-directioneel kunnen laden, dat wil zeggen dat je ook kunt terugleveren aan het net. Hier kunnen zowel wij als branche en de overheid meer bekendheid voor genereren zodat er vaker gebruik van gemaakt gaat worden.”

(Bron: ANP Pers Support)

Lees meer:

Auteur: Paul Blonk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.