Tevredenheid over snelladers groeit onder EV-rijders

Bezitters van een elektrische auto zijn in toenemende mate tevreden over het gebruik van snelladers. Dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2022. Gemiddeld beoordelen EV-rijders snelladen met een 7,9, wat een stuk hoger is dan de 6,8 die ze geven voor openbare laadpunten.

Uit het onderzoek, waarvoor bijna 3.000 mensen uit heel Nederland werden benaderd, blijkt dat thuisladen gemiddeld het hoogst scoort: een 9,3. Van de respondenten geeft 65 procent aan wel eens gebruik te maken van een snellader, de overige 35 procent doet dat nooit. Wel ervaart 43 procent van de gebruikers van snellaadpalen soms ‘knelpunten’. Het gaat dan vooral om onbereikbare en onvindbare laadpalen en laders die al bezet zijn. Ten opzichte van een jaar geleden komt de EV-rijder ook vaker een defect snellaadpunt tegen (+10 procent). Dat is met name in de regio’s Noordwest, Oost en Zuid het geval.

Stijgende energieprijzen

Vanwege de stijgende energieprijzen, is de respondenten in deze derde editie van het onderzoek gevraagd of ze hun auto anders (zijn) gaan gebruiken. Gedurende de onderzoeksperiode (11 april 2021 tot 1 juni 2022) ging de stroomprijs namelijk flink omhoog. 66 procent geeft aan dat ze hun gedrag niet veranderen, de rest gaat beter kijken waar de laadkosten het laagst zijn (18 procent), minder snelladen (11 procent) of minder autorijden (5 procent).

“Als straks de meeste stroom-contracten thuis (veel) duurder zijn kan dit leiden tot meer druk op de publieke laadpaal,” zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Dit effect zal waarschijnlijk van tijdelijke aard zijn. Op dit moment zijn stroomtarieven van publieke laadpunten in veel gevallen lager zijn dan laden thuis. Maar ook de tarieven van publieke laadpunten zullen naar verwachting binnen afzienbare tijd stijgen waardoor het kostenvoordeel ten opzichte van thuisladen wegvalt. Laadkosten en tankkosten groeien naar elkaar toe, dat is zorgelijk gezien de ambities voor elektrisch rijden en het belang hiervan voor de klimaatdoelstelling.”

Keuze op basis van locatie

Wie voor een snellader kiest, doet dat vooral op basis van de locatie (29 procent), de laadsnelheid (27 procent) en de exploitant (17 procent). Daar moet wel bij gezegd worden dat respondenten die de exploitant als belangrijkste reden noemen, over het algemeen in een Tesla rijden en dus gebruik kunnen maken van de 150 kW Tesla-snelladers. Verder spelen de kosten van het laden (14 procent) en de aanwezigheid van andere faciliteiten (13 procent) een rol.

Toch is de EV-rijder volgens de onderzoekers vooral een thuislader. Er is daarbij een sterk verband tussen de mate van stedelijkheid van het woongebied en het (minder vaak) laden op eigen terrein. Er is geen duidelijk verband tussen de mate van stedelijkheid en het gebruik van een snellader. EV-rijders die in 2022 begonnen zijn met elektrisch rijden laden relatief vaak bij een openbare laadpaal. Een potentiële verklaring hiervoor zou volgens het onderzoek kunnen zijn dat deze groep vaker uit stedelijk gebied komt dan andere groepen.

Het Nationaal Laadonderzoek 2022 is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders (VER) en Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en wordt uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Het is volgens de partijen het grootste landelijke onderzoek naar de meningen en ervaringen van EV-rijders.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.