Netcapaciteit vormt obstakel voor uitbreiding laadinfrastructuur

De schaarse netcapaciteit kan voor problemen zorgen in de toekomstige opschaling van de laadinfrastructuur. Dat schrijf Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat zou met name slim laden uitkomst kunnen bieden.

“Netverzwaring kost immers tijd en resulteert in hoge maatschappelijke kosten. Dit is voor mij een punt van zorg, omdat deze uitdaging zich vandaag de dag al aandient”, aldus Heijnen. Door middel van slim laden kunnen zoveel mogelijk elektrische auto’s laden binnen de grenzen van het energiesysteem. In samenwerking met de zogenaamde NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur)-regio’s, netbeheerders en marktpartijen ontwikkelt het ministerie daarom een aanpak die zorgt dat slim laden de norm is voor elke parkeerlaadsessie vanaf 2025.

Overvol stroomnet

Kenniscentrum ElaadNL liet dinsdag bij BNR Nieuwsradio eveneens weten dat de beperkte netcapaciteit problemen gaat veroorzaken. Vanwege de enorme vraag naar elektrische auto’s en dus naar laadpalen zullen er in 2025 duizenden buurten zijn waar geen laadpaal meer bij kan, is de verwachting. Slim laden zou ook volgens ElaadNL een oplossing kunnen bieden.

In Limburg en Noord-Brabant is het het stroomnet zelfs al zo vol dat er onlangs een stop werd afgekondigd voor nieuwe bedrijven en instanties die daar een aansluiting willen, zowel voor afname als opwek van elektriciteit. Ook voor bestaande bedrijven die een zwaardere aansluiting willen, is er geen ruimte meer. Netbeheerder TenneT gaat de komende tien jaar twee miljard euro investeren om de capaciteit van het netwerk structureel te vergroten.

Snelladers belangrijk

Maar ook de snellaadinfrastructuur wordt steeds belangrijker in het bereiken van laadzekerheid voor elektrische auto’s, stelt Heijnen verder. Om het netwerk van snelladers verder te ontwikkelen, zet ze onder andere in op het verder doorontwikkelen van snelladers langs de Rijkswegen. “Dit hangt samen met de herziening van het voorzieningenbeleid voor verzorgingsplaatsen. Daarnaast ben ik gestart met pilots om inzicht te krijgen op welke wijze de benodigde extra netcapaciteit bij verzorgingsplaatsen gerealiseerd kan worden.”

Het ministerie focust zich eveneens op het ontwikkelen van snellaadinfrastructuur op het onderliggend wegennet. “Hierbij houd ik nadrukkelijk rekening met de behoefte aan snellaadinfrastructuur die bijvoorbeeld ook vanuit bestelvoertuigen gaat ontstaan en diverse dienstverleners de mogelijkheid biedt om over stappen op elektrisch rijden.”

Laden bij tankstation

Dat snelladers in toenemende mate van belang zijn voor de transitie naar elektrisch rijden, bleek al uit de ‘EVBox Mobility Monitor’ van 2022. Volgens het marktonderzoek, uitgevoerd onder meer dan 4.000 Europese burgers verdeeld over vier landen (Nederland, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk), zijn snelladers een belangrijke factor voor de adoptie van elektrische auto’s. 35 procent van de Nederlanders en 57 procent van de potentiële EV-bestuurders zegt (eerder) over te stappen op elektrisch rijden als er meer snelladers langs de weg zouden staan. Vooral omdat het idee bestaat dat het opladen van elektrische auto’s te veel tijd kost.

Wat betreft de locaties waar snelladers het meest worden gebruikt, blijkt uit de Nederlandse resultaten dat dit het vaakst gebeurt bij korte stops en tankstations (67 procent), thuis (50 procent) en bij hotels (46 procent). Terwijl de meeste Duitse meeste participanten (39 procent) aangeven meer behoefte te hebben aan snelladers bij supermarkten, zouden Nederlanders er het liefst nog meer zien bij tankstations langs snelwegen (26 procent).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.