Servicestation Medel

Servicestation Medel vernieuwt de truckwash: ‘Alleen de muren zijn blijven staan’

Foto: Rieneke Kok

Tijdens de verbouwing van de car- en truckwash van Servicestation Medel in Tiel zijn alleen de buitenmuren blijven staan. De locatie heeft twee gloednieuwe truckwashes en een rollover neergezet voor reguliere auto’s en grotere bedrijfswagens. Enrico van Dijkhuizen is verantwoordelijk voor de techniek en IT binnen het familiebedrijf. Hij vertelt meer over het wassen in Tiel.

De geur van verse koffie en de broodjes van Bufkes laten zich niet tegenhouden door een mondkapje. Wie een wasbeurt bij Servicestation Medel in Tiel wil afrekenen doet dat in de shop. “Voor de veiligheid en voor het gemak van de administratie”, vertelt Van Dijkhuizen. Maar zeker ook vanwege het persoonlijke contact en om klanten attent te maken op het gemak en lekkers van de shop.

Deze car- en truckwash van Servicestation Van Dijkhuizen is recent geheel vernieuwd. De opening was in de sneeuwweek begin februari. “Toen de sneeuw eenmaal wegsmolt betekende dat een vliegende start”, zegt Van Dijkhuizen. De nieuwe installatie van WashTec bleek precies te bieden waar de klanten behoefte aan hadden: gemak, snelheid en een schoon voertuig.

Hotspot

Servicestation Van Dijkhuizen heeft een aantal Total-stations in Nederland. Op zo’n tachtig locaties kan je met de tankcard van Van Dijkhuizen terecht, 35 daarvan zijn eigen locaties. Op vijf plekken vind je ook een carwash of truckwash. Alle waslocaties zijn weer net even anders. Bij Total Rauwenhof (ook in Tiel) staat een kettingwasstraat, elders zijn weer wasboxen te vinden. “En hier in Medel dus een rollover voor auto’s en grotere bedrijfsauto’s en twee truckwashes”, legt Van Dijkhuizen uit. “We hebben al jaren een carwashtak. We zijn een familiebedrijf en het wassen van auto’s is onlosmakelijk verbonden met onze bedrijfsvoering. Mijn grootvader maakte bij wijze van spreken al wagens schoon met een plantenspuit”, vertelt hij lachend.

Medel is een logistieke hotspot op het industrieterrein en ligt langs de A15. De klanten komen vooral uit de logistieke hoek. “Die willen een goed resultaat en ook snelheid en gemak. Dat hebben we hier beide. Een groot deel van de chauffeurs komt regelmatig terug.”

Handje helpen

In de truckwash ruikt het fris, ondanks dat er net een vuilniswagen is langsgeweest voor een schrobbeurt. Van Dijkhuizen koos voor machines van WashTec en ook voor de chemie van de Duitsers, Auwa Green Car Care. Terwijl de wassers bezig zijn met het reinigen van de velgen, pakt Van Dijkhuizen een lans om de achterzijde van de volgende truck in te spuiten met chemie. “Ik heb zelf jarenlang in de carwash gestaan”, lacht hij. “Ik kan mezelf niet helpen om dan een handje mee te helpen als ik hier toch ben.”

‘De ruimte is vooral praktisch ingericht, zonder toeters en bellen’

De verbouwing nam een week of vijf in beslag en behalve de buitenmuren is alles aangepakt. Overal hangen nette, nieuwe communicatieborden met de prijzen en de huisregels. In de truckwash kunnen twee trucks tegelijkertijd onder handen worden genomen. De ruimte is vooral praktisch ingericht, met een rail waarlangs de slangen van de hogedrukreinigers netjes hangen en een overdekte, droge ruimte waarin de grote rollovers kunnen worden bediend. Geen toeters en bellen. “Dat is wel een verschil met een wasstraat waar veel particulieren komen”, zegt de ondernemer. “Daar wil je meer beleving in leggen met bijvoorbeeld verlichting. Voor de zakelijke klant moet het vooral goed zijn en met een snelle doorlooptijd. En ook in onze carwash kan je hier met zeven minuten weer buiten staan. De truckwash duurt wat langer, zeker als je kiest voor een uitgebreid programma waarin ook de binnenkant van de trailer wordt gereinigd.”

Doorlooptijd

Van Dijkhuizen verzocht WashTec om de machine twee keer heen en weer te laten gaan. Dat is niet gebruikelijk, maar helpt goed bij die snelle doorlooptijd. Tijdens de eerste gang wordt het voertuig natgemaakt met water, op de terugweg wordt het voorwasmiddel gebruikt. Dan volgt de handmatige voorwas, volgens Van Dijkhuizen het belangrijkste aspect van een truckwash. “Iedere vrachtwagen heeft zijn eigen hoekjes en gaatjes, dat is machinaal niet te doen.” Eenmaal uitgebreid voorgewassen gaan de borstels aan het werk en wordt er nog eens machinaal gewassen. Bij vertrek rijdt het voertuig onder een boog door waar het met osmosewater wordt behandeld zodat het vlekkeloos opdroogt.

Duurzaamheid is voor dit bedrijf van groot belang. In de truckwash wordt daar invulling aan gegeven door met de chemie van WashTec te werken, op het voorterrein is te zien dat Servicestation Van Dijkhuizen druk is met de energietransitie. Er zijn laadpalen te vinden en je kunt er CNG tanken. Enrico van Dijkhuizen: “Op een aantal andere locaties van ons, onder andere hier in Medel, is HVO te tanken. We hebben zeker de ambitie om uit te breiden met andere duurzamere keuzes. Zo zijn we nu bezig met waterstof.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 3. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Servicestation Medel vernieuwt de truckwash: ‘Alleen de muren zijn blijven staan’ | TankPro.nl
Servicestation Medel

Servicestation Medel vernieuwt de truckwash: ‘Alleen de muren zijn blijven staan’

Foto: Rieneke Kok

Tijdens de verbouwing van de car- en truckwash van Servicestation Medel in Tiel zijn alleen de buitenmuren blijven staan. De locatie heeft twee gloednieuwe truckwashes en een rollover neergezet voor reguliere auto’s en grotere bedrijfswagens. Enrico van Dijkhuizen is verantwoordelijk voor de techniek en IT binnen het familiebedrijf. Hij vertelt meer over het wassen in Tiel.

De geur van verse koffie en de broodjes van Bufkes laten zich niet tegenhouden door een mondkapje. Wie een wasbeurt bij Servicestation Medel in Tiel wil afrekenen doet dat in de shop. “Voor de veiligheid en voor het gemak van de administratie”, vertelt Van Dijkhuizen. Maar zeker ook vanwege het persoonlijke contact en om klanten attent te maken op het gemak en lekkers van de shop.

Deze car- en truckwash van Servicestation Van Dijkhuizen is recent geheel vernieuwd. De opening was in de sneeuwweek begin februari. “Toen de sneeuw eenmaal wegsmolt betekende dat een vliegende start”, zegt Van Dijkhuizen. De nieuwe installatie van WashTec bleek precies te bieden waar de klanten behoefte aan hadden: gemak, snelheid en een schoon voertuig.

Hotspot

Servicestation Van Dijkhuizen heeft een aantal Total-stations in Nederland. Op zo’n tachtig locaties kan je met de tankcard van Van Dijkhuizen terecht, 35 daarvan zijn eigen locaties. Op vijf plekken vind je ook een carwash of truckwash. Alle waslocaties zijn weer net even anders. Bij Total Rauwenhof (ook in Tiel) staat een kettingwasstraat, elders zijn weer wasboxen te vinden. “En hier in Medel dus een rollover voor auto’s en grotere bedrijfsauto’s en twee truckwashes”, legt Van Dijkhuizen uit. “We hebben al jaren een carwashtak. We zijn een familiebedrijf en het wassen van auto’s is onlosmakelijk verbonden met onze bedrijfsvoering. Mijn grootvader maakte bij wijze van spreken al wagens schoon met een plantenspuit”, vertelt hij lachend.

Medel is een logistieke hotspot op het industrieterrein en ligt langs de A15. De klanten komen vooral uit de logistieke hoek. “Die willen een goed resultaat en ook snelheid en gemak. Dat hebben we hier beide. Een groot deel van de chauffeurs komt regelmatig terug.”

Handje helpen

In de truckwash ruikt het fris, ondanks dat er net een vuilniswagen is langsgeweest voor een schrobbeurt. Van Dijkhuizen koos voor machines van WashTec en ook voor de chemie van de Duitsers, Auwa Green Car Care. Terwijl de wassers bezig zijn met het reinigen van de velgen, pakt Van Dijkhuizen een lans om de achterzijde van de volgende truck in te spuiten met chemie. “Ik heb zelf jarenlang in de carwash gestaan”, lacht hij. “Ik kan mezelf niet helpen om dan een handje mee te helpen als ik hier toch ben.”

‘De ruimte is vooral praktisch ingericht, zonder toeters en bellen’

De verbouwing nam een week of vijf in beslag en behalve de buitenmuren is alles aangepakt. Overal hangen nette, nieuwe communicatieborden met de prijzen en de huisregels. In de truckwash kunnen twee trucks tegelijkertijd onder handen worden genomen. De ruimte is vooral praktisch ingericht, met een rail waarlangs de slangen van de hogedrukreinigers netjes hangen en een overdekte, droge ruimte waarin de grote rollovers kunnen worden bediend. Geen toeters en bellen. “Dat is wel een verschil met een wasstraat waar veel particulieren komen”, zegt de ondernemer. “Daar wil je meer beleving in leggen met bijvoorbeeld verlichting. Voor de zakelijke klant moet het vooral goed zijn en met een snelle doorlooptijd. En ook in onze carwash kan je hier met zeven minuten weer buiten staan. De truckwash duurt wat langer, zeker als je kiest voor een uitgebreid programma waarin ook de binnenkant van de trailer wordt gereinigd.”

Doorlooptijd

Van Dijkhuizen verzocht WashTec om de machine twee keer heen en weer te laten gaan. Dat is niet gebruikelijk, maar helpt goed bij die snelle doorlooptijd. Tijdens de eerste gang wordt het voertuig natgemaakt met water, op de terugweg wordt het voorwasmiddel gebruikt. Dan volgt de handmatige voorwas, volgens Van Dijkhuizen het belangrijkste aspect van een truckwash. “Iedere vrachtwagen heeft zijn eigen hoekjes en gaatjes, dat is machinaal niet te doen.” Eenmaal uitgebreid voorgewassen gaan de borstels aan het werk en wordt er nog eens machinaal gewassen. Bij vertrek rijdt het voertuig onder een boog door waar het met osmosewater wordt behandeld zodat het vlekkeloos opdroogt.

Duurzaamheid is voor dit bedrijf van groot belang. In de truckwash wordt daar invulling aan gegeven door met de chemie van WashTec te werken, op het voorterrein is te zien dat Servicestation Van Dijkhuizen druk is met de energietransitie. Er zijn laadpalen te vinden en je kunt er CNG tanken. Enrico van Dijkhuizen: “Op een aantal andere locaties van ons, onder andere hier in Medel, is HVO te tanken. We hebben zeker de ambitie om uit te breiden met andere duurzamere keuzes. Zo zijn we nu bezig met waterstof.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 3. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Rieneke is de vaste redacteur van Carwashpro.nl. Voor TankPro schrijft ze regelmatig over stations waar je ook kunt wassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.