Waarom chemie volgens Qlean-tec veel verder gaat dan een schone auto

Splash Rain Car Black Aqua Black White White

“Veel Carwash-ondernemers denken dat het runnen van een wasstraat draait om het reinigen van auto’s, terwijl het veel breder getrokken moet worden”, zegt accountmanager Thijs Koelewijn van Qlean-tec. Hij stelt dat het begrip ‘beleving’ een grotere rol moet spelen in de carwashbranche. Met beleving doelt hij dan niet zozeer op schuimbogen en felle verlichting, maar vooral op schoonmaak. 

Sinds ongeveer twee jaar is Qlean-tec verbonden aan het Belgische Christeyns. Dit in Gent gevestigde chemiebedrijf opereert op internationale schaal. Het grote netwerk en de verschillende specialisaties op het gebied van chemie in verschillende sectoren is erg gunstig voor Qlean-tec stelt Koelewijn. “Sinds we onderdeel zijn van Christeyns kunnen we uit een grote databank van kennis putten en daarmee onze productlijnen verbeteren. Je hoeft het wiel niet meer opnieuw uit te vinden.”

Een koploper op het gebied van schoonmaak chemie voor carwashes is er echter niet, stelt Koelewijn. Er valt volgens de accountmanager nog een hoop te winnen op dit vlak. Hij stelt dat de chemie zelf weliswaar in orde is, maar dat er bij de toepassing ervan wel het één en ander te verbeteren valt. “Op het gebied van schoonmaak en hygiëne in carwashes valt er nog veel te winnen. Er zijn veel aanbieders van chemie op de markt, maar er wordt te weinig tijd gestoken in het belang van een gezonde werkomgeving. De mensen die met chemische stoffen werken, moeten beter begeleid worden en weten met wat voor producten ze werken en hoe dat zo verantwoord mogelijk kan.”

Pretpark

Chemie is volgens Koelewijn meer dan een product: “Het gaat veel verder. Zeker in de carwashbranche. Het draait namelijk om beleving. Dan bedoel ik niet zozeer dat er veel schuim aan te pas moet komen of dat er een zware parfumlucht in een wasgelegenheid moet hangen. Beleving draait vooral om uitstraling. Het moet schoon zijn. Als carwash-ondernemer moet je je bezoekers niet als klant, maar als gast benaderen. Alsof zij een restaurant bezoeken. Door je klanten bij binnenkomst bijvoorbeeld een kop koffie aan te bieden, kun je het verschil maken. Een schone carwash spreekt al direct tot de verbeelding. In Amerika loopt men al voorop op het gebied van

gastvrijheid en daar kunnen we veel van leren.”

Veel Carwash-ondernemers denken dat het runnen van een wasstraat draait om het reinigen van auto’s, terwijl het veel breder getrokken moet worden.

Koelewijn vergelijkt een bezoek aan de carwash met een trip naar een pretpark. “De attractieparken van Walt Disney worden internationaal geprezen. Deze Amerikaan slaagde erin een utopische wereld te scheppen waar mensen graag heen gaan. Een van de eerste eisen die Disney aan deze parken stelden, was dat ze schoon moeten zijn. Iedere werknemer – ook de mensen in een mascotte pak – moet opruimen en ervoor zorgen dat alles spik en span is. Dat is erg uitnodigend. Dit principe geldt ook voor carwashes. Er is veel sprake van concurrentie en veel mensen besluiten vaak op basis van een eerste indruk voor een wasstraat te kiezen. Als je ervoor zorgt dat deze blinkend schoon is, kun je het verschil maken.”

Washalpakket

“Veel Carwash-ondernemers denken dat het runnen van een wasstraat draait om het reinigen van auto’s, terwijl het veel breder getrokken moet worden”, zegt Koelewijn. “Het gaat namelijk om het presenteren van je bedrijf. Bij roll-overs bij tankstations merk je vaak dat er amper schoongemaakt wordt. Daardoor ogen deze wasgelegenheden erg smoezelig en zijn de wasborstels erg vuil. Vaak is dit een kwestie van tijdgebrek. Medewerkers zijn voornamelijk in de shop bezig en kunnen geen ruimte in hun agenda vrijmaken om schoon te maken. Zonde, want daardoor wordt de wasgelegenheid verwaarloosd en blijft omzet liggen. Wij kunnen helpen door onder andere het washalpakket. Met deze producten kan snel en efficiënt gereinigd worden, zodat er in weinig tijd grote resultaten bereikt kunnen worden. Wat ook vaak vergeten wordt is dat er bij het gebruik van chemie ook middelen nodig zijn om deze productresten te verwijderen. Als je producten met loog gebruikt, levert dat bijvoorbeeld op van RVS vervaardigde wasinstallaties vlekken op. Die zul je met een borstel moeten verwijderen. Ook wasborstels moet je reinigen. Het is niet zo dat schoonmaakmiddelen er automatisch voor zorgen dat de werkplek schoon blijft. Het draait vooral om onderhoud en dat schiet er nog te vaak bij in.”

Het washalpakket bestaat uit twee soorten chemie en een paar borstels en sponzen. “Daarnaast bevat dit pakket een werkmethodiek waarmee snel en efficiënt gewerkt kan worden. De producten kunnen opgehangen worden aan een zwart ophangsysteem. Er is bewust voor deze afwijkende kleur gekozen, omdat we kruisbesmetting willen voorkomen. Die specifieke kleur maakt direct duidelijk dat je met het washalpakket te maken hebt. We maken afspraken met de ondernemers en helpen hen bij het opstellen van schoonmaakschema’s voor het personeel. Gestandaardiseerde reinigingsmethodes opstellen, is het doel.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Waarom chemie volgens Qlean-tec veel verder gaat dan een schone auto | TankPro.nl

Waarom chemie volgens Qlean-tec veel verder gaat dan een schone auto

Splash Rain Car Black Aqua Black White White

“Veel Carwash-ondernemers denken dat het runnen van een wasstraat draait om het reinigen van auto’s, terwijl het veel breder getrokken moet worden”, zegt accountmanager Thijs Koelewijn van Qlean-tec. Hij stelt dat het begrip ‘beleving’ een grotere rol moet spelen in de carwashbranche. Met beleving doelt hij dan niet zozeer op schuimbogen en felle verlichting, maar vooral op schoonmaak. 

Sinds ongeveer twee jaar is Qlean-tec verbonden aan het Belgische Christeyns. Dit in Gent gevestigde chemiebedrijf opereert op internationale schaal. Het grote netwerk en de verschillende specialisaties op het gebied van chemie in verschillende sectoren is erg gunstig voor Qlean-tec stelt Koelewijn. “Sinds we onderdeel zijn van Christeyns kunnen we uit een grote databank van kennis putten en daarmee onze productlijnen verbeteren. Je hoeft het wiel niet meer opnieuw uit te vinden.”

Een koploper op het gebied van schoonmaak chemie voor carwashes is er echter niet, stelt Koelewijn. Er valt volgens de accountmanager nog een hoop te winnen op dit vlak. Hij stelt dat de chemie zelf weliswaar in orde is, maar dat er bij de toepassing ervan wel het één en ander te verbeteren valt. “Op het gebied van schoonmaak en hygiëne in carwashes valt er nog veel te winnen. Er zijn veel aanbieders van chemie op de markt, maar er wordt te weinig tijd gestoken in het belang van een gezonde werkomgeving. De mensen die met chemische stoffen werken, moeten beter begeleid worden en weten met wat voor producten ze werken en hoe dat zo verantwoord mogelijk kan.”

Pretpark

Chemie is volgens Koelewijn meer dan een product: “Het gaat veel verder. Zeker in de carwashbranche. Het draait namelijk om beleving. Dan bedoel ik niet zozeer dat er veel schuim aan te pas moet komen of dat er een zware parfumlucht in een wasgelegenheid moet hangen. Beleving draait vooral om uitstraling. Het moet schoon zijn. Als carwash-ondernemer moet je je bezoekers niet als klant, maar als gast benaderen. Alsof zij een restaurant bezoeken. Door je klanten bij binnenkomst bijvoorbeeld een kop koffie aan te bieden, kun je het verschil maken. Een schone carwash spreekt al direct tot de verbeelding. In Amerika loopt men al voorop op het gebied van

gastvrijheid en daar kunnen we veel van leren.”

Veel Carwash-ondernemers denken dat het runnen van een wasstraat draait om het reinigen van auto’s, terwijl het veel breder getrokken moet worden.

Koelewijn vergelijkt een bezoek aan de carwash met een trip naar een pretpark. “De attractieparken van Walt Disney worden internationaal geprezen. Deze Amerikaan slaagde erin een utopische wereld te scheppen waar mensen graag heen gaan. Een van de eerste eisen die Disney aan deze parken stelden, was dat ze schoon moeten zijn. Iedere werknemer – ook de mensen in een mascotte pak – moet opruimen en ervoor zorgen dat alles spik en span is. Dat is erg uitnodigend. Dit principe geldt ook voor carwashes. Er is veel sprake van concurrentie en veel mensen besluiten vaak op basis van een eerste indruk voor een wasstraat te kiezen. Als je ervoor zorgt dat deze blinkend schoon is, kun je het verschil maken.”

Washalpakket

“Veel Carwash-ondernemers denken dat het runnen van een wasstraat draait om het reinigen van auto’s, terwijl het veel breder getrokken moet worden”, zegt Koelewijn. “Het gaat namelijk om het presenteren van je bedrijf. Bij roll-overs bij tankstations merk je vaak dat er amper schoongemaakt wordt. Daardoor ogen deze wasgelegenheden erg smoezelig en zijn de wasborstels erg vuil. Vaak is dit een kwestie van tijdgebrek. Medewerkers zijn voornamelijk in de shop bezig en kunnen geen ruimte in hun agenda vrijmaken om schoon te maken. Zonde, want daardoor wordt de wasgelegenheid verwaarloosd en blijft omzet liggen. Wij kunnen helpen door onder andere het washalpakket. Met deze producten kan snel en efficiënt gereinigd worden, zodat er in weinig tijd grote resultaten bereikt kunnen worden. Wat ook vaak vergeten wordt is dat er bij het gebruik van chemie ook middelen nodig zijn om deze productresten te verwijderen. Als je producten met loog gebruikt, levert dat bijvoorbeeld op van RVS vervaardigde wasinstallaties vlekken op. Die zul je met een borstel moeten verwijderen. Ook wasborstels moet je reinigen. Het is niet zo dat schoonmaakmiddelen er automatisch voor zorgen dat de werkplek schoon blijft. Het draait vooral om onderhoud en dat schiet er nog te vaak bij in.”

Het washalpakket bestaat uit twee soorten chemie en een paar borstels en sponzen. “Daarnaast bevat dit pakket een werkmethodiek waarmee snel en efficiënt gewerkt kan worden. De producten kunnen opgehangen worden aan een zwart ophangsysteem. Er is bewust voor deze afwijkende kleur gekozen, omdat we kruisbesmetting willen voorkomen. Die specifieke kleur maakt direct duidelijk dat je met het washalpakket te maken hebt. We maken afspraken met de ondernemers en helpen hen bij het opstellen van schoonmaakschema’s voor het personeel. Gestandaardiseerde reinigingsmethodes opstellen, is het doel.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.