Wasserschmidt presenteert slibdetectiesysteem op CWSE 2019

Wasserschmidt is met een stand te vinden op de Car Wash Show Europe 2019 op 18 en 19 september in Amsterdam. Het Duitse bedrijf is gespecialiseerd in de zuivering en recycling van afvalwater van wasgelegenheden. Technisch adviseur Jakob van Nimwegen presenteert er ook een nieuw slibdetectiesysteem.

Het slibdetectiesysteem werkt ultrasoon en detecteert automatisch de slibstand in slibvangputten. “Met behulp van een ultrasone sensor kan gemeten worden wanneer de slibstand boven de geaccepteerde marge komt. Het systeem detecteert tegelijk ook het organisch slib en geeft aan wanneer de slibvangput geleegd moet worden. Dat is erg handig, omdat ondernemers niet meer met peilstokken in de weer hoeven te gaan om de slibstand te meten. Vaak is deze meetmethode niet accuraat en wordt deze verkeerd uitgevoerd. Dankzij dit systeem behoren onduidelijkheden tot het verleden,” stelt Van Nimwegen.

Zo voorkomen ondernemers dat putten te laat geledigd worden. “Het meten en verwijderen van slib is geen populair karwei. Het kost ondernemers namelijk tijd en geld. Het meten van de slibstand schiet er daarom vaak bij in. Dit systeem wordt op onze stand op de Car Wash Show Europe gedemonstreerd. Het mooie is dat dit slibdetectiesysteem als aparte module beschikbaar is en dus in principe als retrofit bruikbaar is voor elke wasstraat, dus onafhankelijk van ons BioClassic-systeem”, weet Van Nimwegen.

BioClassic

Naast het slibdetectiesysteem presenteert wasserschmidt ook het BioClassic-systeem. “Dit systeem recyclet afvalwater op 100 procent biologische wijze, waardoor nog slechts 30 tot 50 liter vers water per auto nodig is”, zegt de adviseur. “Het BioClassic-systeem zuivert afvalwater, zonder toevoeging van chemische hulpmiddelen, tot proceswater dat geschikt is voor hergebruik. De zogenaamde MBBR-technologie (Moving Bed Biofilm Reactor) zorgt door zijn efficiënte werking voor een waterbesparing van 95 procent en een vermindering van de operationele kosten. Het zuiveringsproces bestaat uit drie stappen. Zo zorgt een slibvangput voor mechanische voorbezinking van de bezinkbare stoffen. In de volgende fase worden de opgeloste stoffen door de bioreactor uit het afvalwater verwijderd. Tot slot, de lamellenafscheider zorgt voor de nazuivering waarna het water in de voorraadtank stroomt voor hergebruik in de carwash. Dit systeem is overigens ook inzetbaar voor wasgelegenheden zonder rioolaansluiting.”

Het proceswater dat uit de biologische installatie komt, is zo schoon dat het op het oppervlaktewater geloosd mag worden”, zegt Van Nimwegen. “De installatie is DIBt-gecertificeerd wat inhoudt dat het aan de strengste eisen voldoet op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid. Zo voldoet het BioClassic-systeem aan de Europese normen op het gebied van olieafscheiding, waardoor een olieafscheider niet nodig is. Deze installatie is in feite een compacte RWZI. Dit is absoluut geen filter- of recyclesysteem, want we gaan veel verder dan dat. Het water dat door dit systeem komt, wordt gezuiverd en bevat absoluut geen chemische stoffen meer. Het zuiveringssysteem garandeert geurloos en helder proceswater dat voldoet aan de Europese Zwemwaterwaterrichtlijn 2006/7/EG.”

Terugverdienen

Of de aanschaf van het BioClassic-systeem interessant is voor ondernemers, wordt direct op de stand van wasserschmidt duidelijk. “Op onze stand kunnen wij een calculatie maken en de terugverdientijd berekenen. Zo weten ondernemers hoe snel zij hun investering terugverdiend hebben. Wij doen de engineering en geven contractueel een levenslange garantie op de juiste kwaliteit van het proceswater. Dat geeft wel aan hoeveel vertrouwen wij in ons systeem hebben”, besluit Van Nimwegen.

Voor meer informatie en toegang tot het evenement kunt u een kijkje nemen op de website van Car Wash Show Europe.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wasserschmidt presenteert slibdetectiesysteem op CWSE 2019 | TankPro.nl

Wasserschmidt presenteert slibdetectiesysteem op CWSE 2019

Wasserschmidt is met een stand te vinden op de Car Wash Show Europe 2019 op 18 en 19 september in Amsterdam. Het Duitse bedrijf is gespecialiseerd in de zuivering en recycling van afvalwater van wasgelegenheden. Technisch adviseur Jakob van Nimwegen presenteert er ook een nieuw slibdetectiesysteem.

Het slibdetectiesysteem werkt ultrasoon en detecteert automatisch de slibstand in slibvangputten. “Met behulp van een ultrasone sensor kan gemeten worden wanneer de slibstand boven de geaccepteerde marge komt. Het systeem detecteert tegelijk ook het organisch slib en geeft aan wanneer de slibvangput geleegd moet worden. Dat is erg handig, omdat ondernemers niet meer met peilstokken in de weer hoeven te gaan om de slibstand te meten. Vaak is deze meetmethode niet accuraat en wordt deze verkeerd uitgevoerd. Dankzij dit systeem behoren onduidelijkheden tot het verleden,” stelt Van Nimwegen.

Zo voorkomen ondernemers dat putten te laat geledigd worden. “Het meten en verwijderen van slib is geen populair karwei. Het kost ondernemers namelijk tijd en geld. Het meten van de slibstand schiet er daarom vaak bij in. Dit systeem wordt op onze stand op de Car Wash Show Europe gedemonstreerd. Het mooie is dat dit slibdetectiesysteem als aparte module beschikbaar is en dus in principe als retrofit bruikbaar is voor elke wasstraat, dus onafhankelijk van ons BioClassic-systeem”, weet Van Nimwegen.

BioClassic

Naast het slibdetectiesysteem presenteert wasserschmidt ook het BioClassic-systeem. “Dit systeem recyclet afvalwater op 100 procent biologische wijze, waardoor nog slechts 30 tot 50 liter vers water per auto nodig is”, zegt de adviseur. “Het BioClassic-systeem zuivert afvalwater, zonder toevoeging van chemische hulpmiddelen, tot proceswater dat geschikt is voor hergebruik. De zogenaamde MBBR-technologie (Moving Bed Biofilm Reactor) zorgt door zijn efficiënte werking voor een waterbesparing van 95 procent en een vermindering van de operationele kosten. Het zuiveringsproces bestaat uit drie stappen. Zo zorgt een slibvangput voor mechanische voorbezinking van de bezinkbare stoffen. In de volgende fase worden de opgeloste stoffen door de bioreactor uit het afvalwater verwijderd. Tot slot, de lamellenafscheider zorgt voor de nazuivering waarna het water in de voorraadtank stroomt voor hergebruik in de carwash. Dit systeem is overigens ook inzetbaar voor wasgelegenheden zonder rioolaansluiting.”

Het proceswater dat uit de biologische installatie komt, is zo schoon dat het op het oppervlaktewater geloosd mag worden”, zegt Van Nimwegen. “De installatie is DIBt-gecertificeerd wat inhoudt dat het aan de strengste eisen voldoet op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid. Zo voldoet het BioClassic-systeem aan de Europese normen op het gebied van olieafscheiding, waardoor een olieafscheider niet nodig is. Deze installatie is in feite een compacte RWZI. Dit is absoluut geen filter- of recyclesysteem, want we gaan veel verder dan dat. Het water dat door dit systeem komt, wordt gezuiverd en bevat absoluut geen chemische stoffen meer. Het zuiveringssysteem garandeert geurloos en helder proceswater dat voldoet aan de Europese Zwemwaterwaterrichtlijn 2006/7/EG.”

Terugverdienen

Of de aanschaf van het BioClassic-systeem interessant is voor ondernemers, wordt direct op de stand van wasserschmidt duidelijk. “Op onze stand kunnen wij een calculatie maken en de terugverdientijd berekenen. Zo weten ondernemers hoe snel zij hun investering terugverdiend hebben. Wij doen de engineering en geven contractueel een levenslange garantie op de juiste kwaliteit van het proceswater. Dat geeft wel aan hoeveel vertrouwen wij in ons systeem hebben”, besluit Van Nimwegen.

Voor meer informatie en toegang tot het evenement kunt u een kijkje nemen op de website van Car Wash Show Europe.

Auteur: Frank van de Ven

Frank van de Ven is journalist voor vakblad CarwashPro. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.