BOVAG: steeds minder Nederlanders wassen thuis hun auto

Minder dan een kwart van de Nederlandse autobezitters kiest er nog voor om zijn auto zelf thuis te wassen. Dat was in 2012 nog ruim 37 procent. Dat blijkt uit onderzoek van BOVAG Autowas- en Poetsbedrijven. De geautomatiseerde wasstraat blijkt veruit de populairste locatie om de auto te wassen. Opvallend is dat zo’n 600.000 auto’s in Nederland nooit een wasbeurt krijgen.

In steeds meer woonwijken is het verboden om auto’s op straat te wassen. Dit in verband met de gescheiden rioolsystemen die worden aangelegd. Het sop verdwijnt daarbij in het oppervlaktewater en gaat niet naar een zuiveringsinstallatie. Ook het gemak van de wasstraat, roll-over of de diensten van een poetsbedrijf spelen een belangrijke rol.

Wassen in Cijfers

De nieuwste BOVAG-uitgave ‘Wassen in Cijfers’ laat zien dat Nederland vorig jaar 1.634 autowasbedrijven telde, waarvan 270 met een kettingwasstraat. 1.168 hebben een roll-over en bij 717 bedrijven staan wasboxen, waar de auto met borstels, shampoos en een hogedrukspuit zelf kan worden gewassen. Bij BOVAG zijn circa tweehonderd autowas- en poetsbedrijven aangesloten. Die zijn tevens verantwoordelijk voor het recyclen van water, het verantwoord afvoeren van slib en gebruik van milieuvriendelijke poetsmiddelen.

In 2015 gaf nog 10 procent van de ruim 1.000 respondenten aan de auto nooit te wassen. Dat kwam overeen met 800.000 auto’s. In 2012 was dat 12 procent. Vorig jaar daalde het aandeel ‘niet-wassers’ naar 7 procent. Met ruim 37 procent kozen in 2012 nog de meeste autobezitters ervoor om de auto thuis te wassen, terwijl toentertijd nog geen 30 procent een voorkeur voor de wasstraat had.

Anno 2018 wast minder dan een kwart zelf de auto en bezoekt bijna 42,5 procent het liefst de wasstraat. In totaal werd het Nederlandse wagenpark vorig jaar meer dan 73 miljoen keer gewassen, waarvan bijna 28 miljoen keer in wasstraten. Daar wordt tegenwoordig vrijwel alleen nog maar gebruikgemaakt van textielborstels en -lappen, dus het is niet langer nodig om te vrezen voor krassen op de lak.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.