‘Investering in carwash verdient zich in acht jaar terug’

Een schonere auto, meer potentiële gebruikers en minder energie- en waterverbruik. Dat zijn volgens de Slagharense Shell-ondernemer Eric Tholen enkele voordelen van de nieuwe carwash die hij vorige maand in gebruik nam. Kosten voor de machine van de wasstraat en de drie wasboxen: 160.000 euro. Het gebeurt niet vaak dat een zelfstandig ondernemer zoveel geld investeert in een wasstraat. “Maar ik verwacht dat ik dat binnen acht jaar terugverdien.”

Met stille trom ging Tholen’s tankstation open op 1 augustus. Veel mensen waren nog op vakantie en in zijn nieuwe tankstation moesten eerst de kinderziektes eruit. Maar hij verwacht wel degelijk veel van zijn nieuwe wasstraat en schat in dat hij gemiddeld 150 wassingen per week doet.

Kortingen

Daarom komt hij binnenkort met enkele acties. “Bijvoorbeeld fikse kortingen op maandag en dinsdag, want dan laten nog weinig mensen hun auto wassen. Ook zit ik te denken aan een vip-programma, waarbij klanten in de shop kunnen blijven zitten en het personeel de auto naar de carwash rijdt, voorwast en weer terugrijdt. In de tussentijd kan de klant in het loungegedeelte van mijn shop zitten en wellicht bestelt hij nog wat extra’s. Misschien komt er wel een Ladies Day, want ik merk dat het overgrote deel van mijn carwashklanten mannen zijn. Wellicht dat ik op Ladies Day een medewerker bij de wasstraat zet die ze bij het wassen helpt, als dat nodig is. Om zeven dagen per week iemand erbij te zetten, is te duur.”

Het WashTec Softcare 2 Pro-apparaat is hoger en breder dan het apparaat dat Tholen tot dusver in gebruik had, waardoor ook verhoogde busjes gewassen kunnen worden. “Je hebt in de buurt veel zzp’ers die daarmee rondrijden. Die moesten tot voor kort helemaal naar Hoogeveen. Dat is 15 kilometer hier vandaan”, vertelt de Slagharense ondernemer. “Een ander voordeel van deze carwash is dat beide zijborstels schuin staan. Daardoor kun je ook busjes met een schuine zijkant helemaal schoon krijgen. Bij rechte borstels is er bovenin altijd een strook die niet goed schoon is.”

Wasprogramma

Voor het meest simpele wasprogramma, wassen en drogen, vraagt Tholen 6,50 euro. Als klanten hun auto ook in de wax willen zetten, bedraagt de prijs 8,50 euro. Voor het laten wassen van de onderkant komt er nog 2 euro bij. Als klanten in plaats van de wax een polishbehandeling met ShineTecs op hun auto willen, bedraagt de rekening 12,50 euro. De eerste twee programma’s zijn het populairst. “Het valt me op dat mensen sinds de crisis niet minder vaak hun auto laten wassen. Maar het besteedbaar bedrag per wassing is wel omlaag gegaan. Al moet ik zeggen dat dit mijn ervaring is bij mijn vorige tankstation.” Tot enkele maanden geleden had Tholen namelijk een Esso-vestiging in het centrum van Slagharen.

Als klanten kiezen voor het meest uitgebreide programma ziet de behandeling er als volgt uit. Voordat de auto de wasstraat ingaat, kunnen klanten het voertuig eerst nog even voorwassen door een hogedrukspuit te gebruiken met reinigingsmiddel erin. “Om het grofvuil eraf te halen”, aldus Tholen. Daarna rijdt de klant de auto de wasstraat in, waar het voertuig nogmaals wordt voorgewassen terwijl de klant in de wachtruimte plaatsneemt. “Daar heb ik een vending machine staan met non food producten. Ik verkoop daar met opzet geen koffie of etenswaren. Ik wil de klanten in mijn shop hebben.”

Voorwassen

Na het voorwassen begint de grondige reiniging van de auto. Ook de velgen worden schoongemaakt, met behulp van hogedruk waterstromen die uit de twee roterende wielborstels komen. “Het schoonmaken van de velgen is bij mij standaard. Bij veel andere ondernemers moet je daar extra voor betalen, maar daar heb ik niet voor gekozen. Je wilt toch altijd je wielen schoon hebben als je de auto wast. De onderkant van de auto wordt ook gewassen. Daarnaast kan de dakdroger 270 graden draaien. Die is handig voor de moeilijk bereikbare plaatsen. Een reguliere droger kan niet overal bij, waardoor het lang na kan blijven druppelen.”

Aan het einde van het wasproces wordt ook nog de ShineTecs op gespoten. “Dat zorgt voor extra bescherming. Het vuil hecht zich minder snel aan de auto. Bovendien geeft het een mooie glans, die plusminus twee maanden te zien blijft. Ook bij slecht weer. Daarnaast heeft het een lakherstellend effect.” Het hele proces duurt ongeveer vijf minuten, exclusief het voorwassen met de hogedrukspuit. “En de auto komt absoluut schoner en droger de wasstraat uit dan bij mijn vorige carwash”, vindt Tholen.

Waterverbruik

Ook qua verbruik is de Shell-ondernemer enthousiast. Zowel het energie- als het waterverbruik is omlaag gegaan. In vergelijking met Tholen’s vorige wasstraat verbruikt hij nu bijna 20 % minder water. “Per wassing was dat eerst 180 liter, nu zit ik onder de 150 liter per wassing. Ik hergebruik veel water. Onder de wasstraat zitten opvangputten. Het water wordt schoongemaakt en hergebruikt we om de onderkant van het voertuig te wassen. Voor het schoonmaken van de zijkant en bovenkant gebruiken we wel vers water.” Ook het energieverbruik is lager, onder andere doordat de ondernemer uitsluitend gebruik maakt van LED-verlichting. Hoeveel energie hij bespaart, is nog niet helemaal duidelijk.

Naast de carwash is Tholen ook tevreden over de locatie van zijn nieuwe tankstation. “We hebben jarenlang in het centrum van Slagharen gezeten. Maar door de aanleg van een rondweg raakten we best veel omzet kwijt. Een aantal vaste klanten moest een paar honderd meter extra rijden, vanwege die nieuwe ringweg. Veel mensen vinden dat omrijden en dat willen ze niet.” De huidige locatie aan de provinciale weg tussen Dedemsvaart en Hardenberg was Tholen’s eerste keuze. “Het is de doorgaande weg richting Hardenberg en Coevorden. Dus hier komen veel auto’s langs. Het is ook de belangrijkste weg voor mensen die vanuit Twente naar het noorden willen.”

Overstap

Tot voor kort was Tholen een Esso-ondernemer, maar hij is bewust overgestapt naar Shell. “Ik merkte bij Shell dat ze vooruitstrevender zijn dan Esso. Shell was de eerste met premium brandstoffen en ook met het ontwikkelen van de shop waren ze voorloper. Esso is veel afwachtender.” Ook speelde het mee voor Tholen dat het personeel van een aantal grote bedrijven in de regio, bijvoorbeeld BAM en Enexis, een tankpas van Shell heeft. “Dat zijn nu klanten van mij geworden. Spijt van de overstap heb ik dan ook totaal niet.”

Tom van Gurp

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Tom van Gurp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.