achtergrond

‘Prijs van openbare laadpaal vaak niet duidelijk’

Foto: Remco Nieuwenbroek / archief TankPro.nl

Het is bij publieke laadpunten vooraf niet altijd duidelijk welke prijs er gehanteerd wordt voor het opladen van een elektrische auto. Die prijs verschilt ook nog eens per gebruikte tankpas of app. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een steekproef. Bij laadpasaanbieders MultiTankcard en E-Flux herkennen ze het probleem. 

De prijs die consumenten betalen per geladen Kilowattuur (kWh) is afhankelijk van de laadpas of -app die ze gebruiken. Uit een steekproef onder tien populaire aanbieders blijkt volgens de Consumentenbond dat het niet altijd goed gaat. “Zo hebben Eneco en Greenchoice geen app, maar moeten consumenten de website raadplegen. Dat is omslachtig. Bovendien staat op de website van Eneco niet welke tarieven waar gelden. De informatie in de apps van Vandebron, Tango en E-Flux is onvolledig. Er staan tientallen laadpalen zonder prijsinformatie.”

Verschillende factoren

E-Flux beaamt dat nog niet alle informatie in de app is bijgewerkt. Volgens UX/UI designer Wessel van Berkel is prijstransparantie een groot probleem dat speelt in de wereld van e-mobiliteit. De prijzen van een laadsessie hangen volgens hem af van verschillende factoren, waaronder het tarief per kWh, het starttarief en de transactiekosten. “Deze elementen hangen weer af van laadpasaanbieders, zoals E-Flux zelf, maar ook van de laadpaalexploitant, gemeenten, tijd en locatie (van de betreffende laadsessie) en de stijgende energieprijzen. Door deze fluctuerende factoren is het voor veel laadpas en -kaart aanbieders lastig om accurate prijzen te tonen aan zijn klanten.”

Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard, merkt op dat het heel vaak ook wél goed gaat. Met de mobiliteitspas van het bedrijf is het mogelijk om in heel Europa te laden. “In veel gevallen is de prijs die een laadpaal aangeeft duidelijk. Dit is bijvoorbeeld in een gemeente per aanbesteding bepaald en als zodanig op een paal aangegeven. Het belang van een snelle groei van de infrastructuur is alleen dusdanig dat het onderliggende proces en de daarbij behorende klantbeleving niet volledig in zicht is gebleven.”

Pas-paal combinatie

Hoewel laadpaalexploitanten dus ook zelf een tarief per kWh kunnen rekenen, kunnen de tarieven die consumenten betalen verschillen. Zo kan het volgens de Consumentenbond voorkomen dat een klant met een pas van Engie bij een laadpaal 0,24 euro per kWh betaalt en iemand met een Vattenfall-pas 0,40 euro. Volgens Roozeman ontstaat onduidelijkheid in de prijsstelling dan ook door de pas-paal combinatie. “De pas (en niet de paal) is bepalend voor de prijs die uiteindelijk betaald wordt.”

Om te voorkomen dat de gebruikers van MultiTankcard andere prijzen betalen dan de exploitant van een laadpunt vraagt, is het adagium voor het bedrijf uit Hoofddorp simpel: de dienstverlener waar de pas toegang tot verleent, bepaalt de prijs. “Dus in dat geval is de prijs die de paal aangeeft ook daadwerkelijk de prijs die een gebruiker betaalt. Vrij helder dus. Wij bepalen ook niet de prijs van een liter brandstof tenslotte. Maar, sommige pasaanbieders stellen simpelweg dat de prijs, ongeacht de paal, altijd ‘x’ is. Dat is dan misschien niet gelijk aan wat de paal vertelt, maar wel helder. En de klant heeft uiteindelijk ook een relatie met de pasaanbieder en niet de paalbeheerder.”

Ondoorgrondelijk voor consument

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, stelt dat het daardoor onduidelijk is voor automobilisten wat ze nou precies kwijt zijn na het laden van hun auto. “Voor consumenten is het echt ondoorgrondelijk. Er bestaan honderden laadpassen en – apps en die hanteren allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden.”

Bij de snelladers, die voornamelijk bij tankstations te vinden zijn, gaat het over het algemeen goed. Omdat de snelladers vaak beter uitgerust zijn, geven ze vaak ook duidelijker aan wat de bedragen per kWh zijn. Maar ook hier kan – afhankelijk van de gebruikte pas – nog steeds een additioneel starttarief of opslag gelden. Overigens is het niet zo dat consumenten met een laadpaal aan huis automatisch goedkoper uit zijn. Die prijzen zijn namelijk gekoppeld aan hun reguliere energiecontract. Daardoor kunnen zij de dupe zijn van de sterk gestegen stroomprijzen.

Overstap naar groen

De prijstransparantie kan, naast het ontbrekende inzicht in de totale laadkosten, volgens Van Berkel nog een probleem veroorzaken. “Dit kan mensen tegenhouden om over te stappen naar groen rijden en werkt dus tegen de visie van een groenere en milieuvriendelijkere wereld.”

Verbetering is volgens de vereniging voor consumenten wel in gang gezet, want sinds 1 juli 2021 is het wettelijk geregeld dat exploitanten van laadpalen informatie over tarieven moeten vrijgeven. Op de laadpaal of in de app moet direct duidelijk zijn wat het laadtarief is. Ook het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur meldde in de zomer van 2021 dat het steeds vaker goed gaat, maar met de kanttekening dat er nog ruimte is voor verbetering.

‘Probleem lost zichzelf op’

Bij E-Flux zelf zetten ze stappen om beter op het thema in te spelen. Zo is Van Berkel toevallig ook bezig met zijn afstudeeronderzoek over het onderwerp. “Wij kijken hier naar de behoeften van de EV-rijders om te zien waar zij inzicht in willen en hoe wij dit vanuit ons bedrijf kunnen bieden. Ons doel is om hier een tool uit te creëren die de EV-rijders meer inzicht kan geven in de laadtarieven.”

Roozeman verwacht dat het probleem uiteindelijk vanzelf opgelost wordt als het segment elektrische auto’s en daarmee de vraag naar laadmogelijkheden verder groeit. “De markt is nog offline en niet realtime. Dat maakt prijsstelling en hierin een dynamiek genereren nog lastig. Als het consumentenvolume toeneemt, wordt de roep om helderheid sterker en lost het probleem zich uiteindelijk op. Dat heeft dan ook te maken met het feit dat een pas niet noodzakelijkerwijze het initiatietoken is in de toekomst, maar dat dit bijvoorbeeld een bankpas zal zijn. Dan betaal je direct en wil je ook zien wat betaald wordt en is.”

Daarnaast hebben ook de klanten zelf een verantwoordelijk als het gaat om prijstransparantie, stelt hij. “Een gemiddelde gebruiker weet (of zou moeten weten) welke afspraken hij heeft gemaakt met zijn pasuitgever.”

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Prijs van openbare laadpaal vaak niet duidelijk’ | TankPro.nl
achtergrond

‘Prijs van openbare laadpaal vaak niet duidelijk’

Foto: Remco Nieuwenbroek / archief TankPro.nl

Het is bij publieke laadpunten vooraf niet altijd duidelijk welke prijs er gehanteerd wordt voor het opladen van een elektrische auto. Die prijs verschilt ook nog eens per gebruikte tankpas of app. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een steekproef. Bij laadpasaanbieders MultiTankcard en E-Flux herkennen ze het probleem. 

De prijs die consumenten betalen per geladen Kilowattuur (kWh) is afhankelijk van de laadpas of -app die ze gebruiken. Uit een steekproef onder tien populaire aanbieders blijkt volgens de Consumentenbond dat het niet altijd goed gaat. “Zo hebben Eneco en Greenchoice geen app, maar moeten consumenten de website raadplegen. Dat is omslachtig. Bovendien staat op de website van Eneco niet welke tarieven waar gelden. De informatie in de apps van Vandebron, Tango en E-Flux is onvolledig. Er staan tientallen laadpalen zonder prijsinformatie.”

Verschillende factoren

E-Flux beaamt dat nog niet alle informatie in de app is bijgewerkt. Volgens UX/UI designer Wessel van Berkel is prijstransparantie een groot probleem dat speelt in de wereld van e-mobiliteit. De prijzen van een laadsessie hangen volgens hem af van verschillende factoren, waaronder het tarief per kWh, het starttarief en de transactiekosten. “Deze elementen hangen weer af van laadpasaanbieders, zoals E-Flux zelf, maar ook van de laadpaalexploitant, gemeenten, tijd en locatie (van de betreffende laadsessie) en de stijgende energieprijzen. Door deze fluctuerende factoren is het voor veel laadpas en -kaart aanbieders lastig om accurate prijzen te tonen aan zijn klanten.”

Patrick Roozeman, directeur van MultiTankcard, merkt op dat het heel vaak ook wél goed gaat. Met de mobiliteitspas van het bedrijf is het mogelijk om in heel Europa te laden. “In veel gevallen is de prijs die een laadpaal aangeeft duidelijk. Dit is bijvoorbeeld in een gemeente per aanbesteding bepaald en als zodanig op een paal aangegeven. Het belang van een snelle groei van de infrastructuur is alleen dusdanig dat het onderliggende proces en de daarbij behorende klantbeleving niet volledig in zicht is gebleven.”

Pas-paal combinatie

Hoewel laadpaalexploitanten dus ook zelf een tarief per kWh kunnen rekenen, kunnen de tarieven die consumenten betalen verschillen. Zo kan het volgens de Consumentenbond voorkomen dat een klant met een pas van Engie bij een laadpaal 0,24 euro per kWh betaalt en iemand met een Vattenfall-pas 0,40 euro. Volgens Roozeman ontstaat onduidelijkheid in de prijsstelling dan ook door de pas-paal combinatie. “De pas (en niet de paal) is bepalend voor de prijs die uiteindelijk betaald wordt.”

Om te voorkomen dat de gebruikers van MultiTankcard andere prijzen betalen dan de exploitant van een laadpunt vraagt, is het adagium voor het bedrijf uit Hoofddorp simpel: de dienstverlener waar de pas toegang tot verleent, bepaalt de prijs. “Dus in dat geval is de prijs die de paal aangeeft ook daadwerkelijk de prijs die een gebruiker betaalt. Vrij helder dus. Wij bepalen ook niet de prijs van een liter brandstof tenslotte. Maar, sommige pasaanbieders stellen simpelweg dat de prijs, ongeacht de paal, altijd ‘x’ is. Dat is dan misschien niet gelijk aan wat de paal vertelt, maar wel helder. En de klant heeft uiteindelijk ook een relatie met de pasaanbieder en niet de paalbeheerder.”

Ondoorgrondelijk voor consument

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, stelt dat het daardoor onduidelijk is voor automobilisten wat ze nou precies kwijt zijn na het laden van hun auto. “Voor consumenten is het echt ondoorgrondelijk. Er bestaan honderden laadpassen en – apps en die hanteren allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden.”

Bij de snelladers, die voornamelijk bij tankstations te vinden zijn, gaat het over het algemeen goed. Omdat de snelladers vaak beter uitgerust zijn, geven ze vaak ook duidelijker aan wat de bedragen per kWh zijn. Maar ook hier kan – afhankelijk van de gebruikte pas – nog steeds een additioneel starttarief of opslag gelden. Overigens is het niet zo dat consumenten met een laadpaal aan huis automatisch goedkoper uit zijn. Die prijzen zijn namelijk gekoppeld aan hun reguliere energiecontract. Daardoor kunnen zij de dupe zijn van de sterk gestegen stroomprijzen.

Overstap naar groen

De prijstransparantie kan, naast het ontbrekende inzicht in de totale laadkosten, volgens Van Berkel nog een probleem veroorzaken. “Dit kan mensen tegenhouden om over te stappen naar groen rijden en werkt dus tegen de visie van een groenere en milieuvriendelijkere wereld.”

Verbetering is volgens de vereniging voor consumenten wel in gang gezet, want sinds 1 juli 2021 is het wettelijk geregeld dat exploitanten van laadpalen informatie over tarieven moeten vrijgeven. Op de laadpaal of in de app moet direct duidelijk zijn wat het laadtarief is. Ook het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur meldde in de zomer van 2021 dat het steeds vaker goed gaat, maar met de kanttekening dat er nog ruimte is voor verbetering.

‘Probleem lost zichzelf op’

Bij E-Flux zelf zetten ze stappen om beter op het thema in te spelen. Zo is Van Berkel toevallig ook bezig met zijn afstudeeronderzoek over het onderwerp. “Wij kijken hier naar de behoeften van de EV-rijders om te zien waar zij inzicht in willen en hoe wij dit vanuit ons bedrijf kunnen bieden. Ons doel is om hier een tool uit te creëren die de EV-rijders meer inzicht kan geven in de laadtarieven.”

Roozeman verwacht dat het probleem uiteindelijk vanzelf opgelost wordt als het segment elektrische auto’s en daarmee de vraag naar laadmogelijkheden verder groeit. “De markt is nog offline en niet realtime. Dat maakt prijsstelling en hierin een dynamiek genereren nog lastig. Als het consumentenvolume toeneemt, wordt de roep om helderheid sterker en lost het probleem zich uiteindelijk op. Dat heeft dan ook te maken met het feit dat een pas niet noodzakelijkerwijze het initiatietoken is in de toekomst, maar dat dit bijvoorbeeld een bankpas zal zijn. Dan betaal je direct en wil je ook zien wat betaald wordt en is.”

Daarnaast hebben ook de klanten zelf een verantwoordelijk als het gaat om prijstransparantie, stelt hij. “Een gemiddelde gebruiker weet (of zou moeten weten) welke afspraken hij heeft gemaakt met zijn pasuitgever.”

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.