Zonnepanelen dak tankstation

Duurzame installaties lonen op meerdere gebieden

Wie technologie en innovatie zegt, zegt Hamer. Het familiebedrijf uit Apeldoorn houdt zich al sinds 1938 bezig met het ontwerpen, installeren en onderhouden van technische installaties. Het aandeel van techniek in de bouw wordt steeds groter, vertelt commercieel directeur John Dijkman. Ook in de tankstationbranche, waar de vraag naar duurzame oplossingen toeneemt. “Vroeger was de bouw leidend, nu is techniek vaak leidend.”

In de 32 jaar waarin Dijkman bij Hamer actief is, veranderde er in de tankstationsector een hoop. In zijn eerste jaren bij het bedrijf was de brandstoftak veruit het belangrijkst. Het ging dan om het plaatsen van bijvoorbeeld benzine- en dieselpompen. Tegenwoordig krijgen andere, duurzamere oplossingen steeds vaker de voorkeur. Met name het belang van klimaatinstallaties neemt toe. “De ontwikkelingen gaan steeds sneller.”

Op het voorterrein

Met duurzame technische installaties zet het bedrijf volop in op alternatieve brandstoffen en materialen. Enerzijds op het voorterrein, anderzijds in de shop. Zo werkt Hamer hard aan de uitrol van zo’n veertig LNG-tankstations in Duitsland. “Als wij een brandstofinstallatie moeten maken, leveren we in principe het leidingwerk tot de pomp. Dat moet uiteindelijk ook onderhouden worden, en het onderhoud van waterstof- of LNG-installaties is veel intensiever dan bij brandstofinstallaties. Je moet veel meer controles doen omdat je onder andere met hogere drukken werkt.”

Bij het plaatsen van een brandstofinstallatie is het voornaamste risico milieugericht, zegt Dijkman. Als de brandstof om wat voor reden dan ook in de bodem lekt, ontstaat er een milieuprobleem. Bij LNG en waterstof is daarentegen sprake van explosiegevaar, waardoor er veel vaker controles uitgevoerd moeten worden bij de installaties. “Er zitten veel meer veiligheden op. Denk aan temperaturen, druk en bijvoorbeeld detecties voor lekkages. Dat maakt het veel complexer.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Zonnepanelen
Zonnepanelen besparen niet alleen geld, ze zijn ook goed voor de uitstraling van het tankstation. Foto: Hamer

Ook de vraag naar laadpalen bij tankstations groeit drastisch. Vaak gaat dat gepaard met het leggen van netverzwaringen, omdat het bestaande elektriciteitsnet de vraag (nog) niet aankan. Een alternatief is het plaatsen van een zogenaamde accucontainer. “Die laadt op het moment dat een energieplein niet zoveel gebruikt wordt. Het is eigenlijk een buffer voor als het druk is, zodat je niet zo’n zware netaansluiting nodig hebt. Als je dan ook nog zonnepanelen hebt, kun je je energie ook nog opslaan. Alles wat je opwekt kan je erin stoppen.”

Beheer op afstand

Om de nieuwe complexere installaties op het voorterrein te controleren, neemt het belang van beheer op afstand toe. Vooral bij onbemande locaties kan het uitkomst bieden. “Heel veel kan je op afstand doen. Als je sensoren en kleppen in het veld hebt zitten, kun je de regeling en controle daarvan op afstand doen. Als je inlogt krijg je een schema van het systeem met alle afsluiters, kleppen, temperaturen enzovoort. Daar staan de actuele waarden dan bij. Als er eventueel een storing is, geeft het systeem aan wat er aan de hand is. Je kan ook zaken verstellen en afsluiten. Daarmee kun je een diagnose stellen en een servicemonteur aansturen. Die kun je dan ook met de juiste spullen op pad sturen. Beheer op afstand gebeurt al veel bij klimaatinstallaties voor gebouwen. De technologie bestaat al, maar in de sector wordt het nu ook steeds belangrijker.”

Hoewel het beheer op afstand een investering vergt, is het volgens Dijkman het overwegen waard. Met name omdat er gericht onderhoud gepleegd kan worden. Bovendien wordt de noodzaak groter vanwege het toenemende aantal onbemande locaties, waar geen personeel aanwezig is om eventuele storingen op te merken. “Vanuit de complexiteit en het gevaar van de installaties is er de noodzaak dat je het op afstand kan beheren.”

In de shop

Het beheer op afstand kan niet alleen toegepast worden op het voorterrein, maar ook in de shop. “Als je kijkt naar duurzaamheid bij tankstations, gaat het niet alleen over brandstoffen, maar ook over bijvoorbeeld verwarming en koelen. Op dit moment is de warmtepomp hot. Wij bouwen al jaren HVAC-installaties bij tankstations met toepassing van een warmtepomptechnologie. De vraag groeit, ook omdat de shops steeds groter worden. Shops worden bijna restaurants en alle warmte die daarmee gepaard gaat, moet ook afgevoerd worden.”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Waterstofinstallatie Hamer
Vanwege de complexiteit van waterstofinstallaties zijn regelmatige controles noodzakelijk. Foto: Hamer

Er is naast het aanbieden van duurzame brandstoffen en het besparen van energie in de shops met bijvoorbeeld warmtepompen nog een derde punt op het gebied van duurzame techniek waar Hamer zich mee bezighoudt: het leveren en leggen van zonnepanelen. Volgens Dijkman zijn ze weer terug van weggeweest, voornamelijk omdat de oplossing steeds goedkoper wordt en de levensduur groeit. Het is een goede investering, zegt de commercieel directeur. “Geld op de bank zetten kost alleen maar geld. Als je wil investeren, verduurzaam je. Ook voor je imago is het goed en je haalt het geld er uiteindelijk wel uit. Bovendien kan je ze ook weer gebruiken voor het vullen van bijvoorbeeld een accucontainer voor je laadpalen.”

Bijdragen aan uiterlijk

Hoewel de toepassingen van duurzame techniek uiteindelijk een hoop geld kunnen besparen of opleveren, is er nog een voordeel: ze dragen bij aan de uitstraling van het tankstation. “Brandstof staat niet als milieuvriendelijk bekend. Als je daar wat aan kan doen, dan draagt dat allemaal bij.” Zo zijn zonnepanelen bijvoorbeeld goed zichtbaar voor de klanten. “Het is niet alleen het verdienmodel, het is ook laten zien dat je de brandstofverkoop probeert te drukken.”

Toch zorgt de toenemende vraag naar duurzame techniek ook voor een probleem. De vraag naar technisch personeel neemt daardoor namelijk ook toe, maar juist die medewerkers zijn steeds moeilijker te vinden. Om aan alle vraag te kunnen voldoen, is Hamer zelf begonnen met het opleiden van medewerkers. “Wij begeleiden ze met leraren en coaches. Dus we bieden een leer-werktraject. We hebben onlangs ook een leraar aangenomen die nu lespakketten gaat samenstellen.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 4. Ga voor meer info over abonnementen naar www.tankpro.nl/abonneren

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.