NOVE campagne biobrandstoffen

NOVE benadrukt belang van alternatieve brandstoffen in nieuwe campagne

De Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) is namens haar leden een campagne gestart om te benadrukken wat er in Nederland al gebeurt om de CO2-uitstoot van vervoermiddelen, werktuigen en machines te reduceren. Er is veel aandacht voor elektrificatie, maar voor de korte termijn zijn er ook andere oplossingen, stellen de initiatiefnemers.

Volgens NOVE-directeur Erik de Vries is elektrificatie een belangrijke stap in de richting van ‘een CO2-neutrale wereld’, maar voor de korte termijn zijn er ook andere oplossingen. “Het is niet realistisch om te verwachten dat het hele Nederlandse wagenpark binnen enkele jaren elektrisch is. Dat is gewoonweg niet haalbaar.” In plaats daarvan wordt in de campagne ‘We zijn goed op weg’ voornamelijk het belang van biobrandstoffen in de energietransitie uitgelicht.

Rol van biobrandstoffen

“Er gebeurt al veel en daarmee hebben we ook al veel bereikt. Daarnaast willen we laten zien dat er ontzettend veel manieren zijn om huidige vaar- en voertuigen milieuvriendelijker in te zetten”, aldus De Vries. “En dit gebeurt dus nu al”, zegt ook NOVE-voorzitter en brandstofhandelaar Nico van Staveren. “Wie bijvoorbeeld benzine of diesel tankt, tankt al tot 10 procent biobrandstof. Niet iedereen is zich daarvan bewust.”

Daarbij doelt Van Staveren op de brandstof E10, waar maximaal 10 procent bio-ethanol aan is toegevoegd. Ook de B7 is volgens de voorzitter een goed voorbeeld: een diesel met maximaal 7 procent biodiesel. Groengas kan zelfs voor 100 procent biologisch getankt worden en HVO100 komt tot 90 procent CO2-reductie. Volgens de Nederlandse Emissie Autoriteit is de CO2-uitstoot afkomstig van de vervoerssector in 2020 met ruim vijf procent
afgenomen ten opzichte van 2010, dankzij het gebruik van deze biobrandstoffen.

Meer inzetten op alternatieven

“Dat is al heel mooi en we willen dat percentage verder verhogen. Daarom is ons streven om meer in te zetten op
dergelijke alternatieve brandstoffen”, zegt Van Staveren. Het voordeel van biobrandstoffen is dat ze gebruikt kunnen worden in het bestaande wagen- en vaartuigpark, luidt een van de boodschappen van de campagne. De Vries: “De overheid wil op termijn af van de voertuigen met verbrandingsmotor. Maar met de huidige tien miljoen voertuigen in Nederland met verbrandingsmotor kunnen we ook al 10 tot 30 procent CO2-reductie realiseren. Die bestaande voertuigen inzetten met een biobrandstof is juist heel duurzaam.”

De brandstofbranche blijft alternatieve brandstoffen verder ontwikkelen, zodat energiedragers – zoals benzine en diesel – voor een steeds groter deel uit CO2-neutrale brandstoffen bestaan. “Wij roepen de overheid dan ook op om alternatieve energiedragers in de overgangsperiode nadrukkelijker te stimuleren”, aldus De Vries.

Uitingen van de campagne zijn zichtbaar op billboards, online en op de weg. NOVE-leden krijgen de middelen aangereikt om aan te haken. De campagne loopt tot medio december.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.