Laadpalen bij snelwegtankstations toegestaan als secundaire activiteit

Tankstations langs de snelwegen mogen in principe ook laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Die laadpalen moeten wel een ondergeschikte activiteit vormen ten opzichte van het aanbieden van brandstof, heeft de Raad van State bepaald.

De hoogste bestuursrechter moest uitspraak doen over het verlenen van vergunningen daarvoor na beroepen van Fastned en The Fast Charging Network. Die twee aanbieders van laadpalen meenden dat het oneerlijk is dat een tankstationuitbater zonder slag of stoot laadpalen mag aanbieden. Daarmee vormen die bedrijven namelijk een directe concurrent voor een al op een parkeerplaats aanwezige aanbieder van snelladers.

Geen geldige bezwaren

De bezwaren van de bedrijven werden vrijwel allemaal verworpen door de Raad van State. Zo vonden de rechters bijvoorbeeld niet dat er gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan. Slechts op één van de negen parkeerplaatsen moet een vergunning worden vernietigd. Daar was het niet duidelijk dat de snelladers van de tankstationuitbater een secundaire activiteit waren. Het verschil tussen de zes tankzuilen en vier laadpalen is op de parkeerplaats Peulwijk Oost bij Den Hoorn langs de A4 te klein.

De beslissing is belangrijk omdat bestaande olie- en gasbedrijven steeds meer interesse krijgen in het laden van elektrische auto’s. Nu er steeds meer van die auto’s komen, wordt dat een lucratieve markt.

‘Meer duidelijkheid gekregen’

Fastned zegt in een reactie op de uitspraak meer duidelijkheid te hebben gekregen over het onderscheid tussen haar laadstations als basisvoorziening en de plaatsing van laadpalen als aanvullende voorziening bij benzinestations. “De Raad van State constateert dat er een grens is aan het aantal laadpalen bij een benzinestation en dat deze bij het benzinestation Peulwijk Oost mogelijk is overschreden.” De minister moet nu duidelijk maken waar die grens precies ligt, stelt het snellaadbedrijf. 

Na 2012, toen Fastned via een openbare verdelingsprocedure vergunningen verkreeg voor de realisatie en exploitatie van laadstations als basisvoorziening op verzorgingsplaatsen langs Nederlandse snelwegen, heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat ook vergunningen verleend voor laadpalen als aanvullende voorziening bij benzinestations en wegrestaurants. Fastned zegt bezwaar te maken tegen deze vergunningen, omdat niet duidelijk is uit hoeveel laadpalen een aanvullende voorziening mag bestaan en daarnaast hoe dat aantal verdeeld moet worden onder mogelijk geïnteresseerde partijen. “Duidelijkheid op dit punt is van groot belang voor investeringszekerheid in laadinfrastructuur op verzorgingsplaatsen en daarmee voor de energietransitie”, aldus Fastned.

(Bron: ANP)

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

 
 
 
 
 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Laadpalen bij snelwegtankstations toegestaan als secundaire activiteit | TankPro.nl

Laadpalen bij snelwegtankstations toegestaan als secundaire activiteit

Tankstations langs de snelwegen mogen in principe ook laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Die laadpalen moeten wel een ondergeschikte activiteit vormen ten opzichte van het aanbieden van brandstof, heeft de Raad van State bepaald.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad TankPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de tankstation-, brandstof- en convenience branche.

sTART ABONNEMENT

Overzicht alle abonnementen

 
 
 
 
 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.