Baukje Weber Sakko Commercial chauffeur

‘De mannen gingen met hun armen over elkaar staan kijken hoe ik iets deed’

Bron: Baukje Weber eigen foto

Een paar duizend tankwagenchauffeurs zijn elke dag in de weer om benzine, diesel en bijvoorbeeld biobrandstoffen netjes af te leveren. Tussen al die bestuurders zit slechts een handjevol vrouwen, onder wie de 29-jarige Baukje Weber.

Weber begon in mei met haar nieuwe baan bij Sakko Commercial, een Noord-Brabantse exploitant van tankstations en leverancier van brandstoffen en smeermiddelen. Daar rijdt ze op een van de tien tankwagens, waarmee ze diesel vervoert en aflevert bij onder andere transportbedrijven, loonwerkers en containerterminals. ‘’Ik vind het hartstikke leuk werk. Eerder heb ik al wat ervaring opgedaan met het werk op een grote tankwagen. Toen ik hoorde dat er een plek vrijkwam op deze kleine wagen bij Sakko, heb ik gelijk gebeld.’’

Contract

Na haar belletje ging het snel. Stephan Mangnus, directeur van Sakko, hield direct een goed gevoel over aan het sollicitatiegesprek met de allereerste vrouwelijke sollicitant voor deze functie. ‘’Daarna hebben we haar gelijk laten weten dat we haar graag een contract zouden willen aanbieden’’, vertelt Mangnus. Kort daarna ging Weber aan de slag.

Elke ochtend laadt Weber haar wagen vol in het Zuid-Hollandse Pernis. Vervolgens maakt ze haar ronde langs zo’n tien tot vijftien klanten. Dat doet de chauffeuse in de regio Rotterdam, maar ook in de Hoeksche Waard en bijvoorbeeld Den Haag. ‘’De combinatie van rijden en lossen vind ik het leukst. Je bent lekker bezig. Ik voel me eigen baas als ik in overleg mijn ronde kan uitstippelen.’’

Mannenwereld

Ondanks de mannenwereld waarin de chauffeuse zich bevindt, krijgt ze veel positieve reacties. ‘’Zolang je je werk goed doet, vinden de mannen het alleen maar leuk dat er een vrouw bij zit. Het belangrijkste is dat aan het einde van de dag het werk gewoon goed gedaan is. Sommige klanten zeggen wel eens: ‘het wordt nog gezellig bij Sakko’’’, lacht ze.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Sakko Commercial tankwagen
De tankwagen waarmee Baukje Weber dagelijks op pad gaat.

Ook Mangnus merkt dat een vrouwelijke chauffeur in het team voordelen met zich meebrengt. ‘’Het zorgt voor een goede balans in het team. Ik ben erg content met haar komst. Je merkt dat een vrouw in de groep toch weer voor een wat andere dynamiek zorgt. Dat krijg ik bijvoorbeeld ook te horen van onze klanten. Daar komt ze heel positief bij over, want ze hebben denk ik zelden een vrouwelijke chauffeur meegemaakt. Chauffeurs zijn toch het uithangbord van onze organisatie.’’

Bewijzen

Toch is niet altijd iedereen positief. Eerder zat Weber op de ‘grote wagen’, waarmee ze geen bedrijven, maar pompstations voorzag van diesel en benzine. Daarbij had ze soms het idee dat ze zichzelf als vrouw moest bewijzen van haar kwaliteiten. ‘’Ik heb toen twee keer gehad dat mannen met hun armen over elkaar gingen staan kijken hoe ik iets deed, maar ik heb daar dan maling aan en doe gewoon m’n werk. Wat anderen ervan vinden, moeten ze zelf weten, maar ik vind het leuk om te doen. Dan zien ze wel dat het me prima lukt en zijn ze meestal toch overtuigd.’’

Zelf ook willen

Volgens de nieuwe aanwinst van Sakko is het ergens ook wel begrijpelijk dat de vertegenwoordiging van vrouwen op de bakwagens niet zo groot is. ‘’Een vrouw moet het wel zelf willen.’’ Dat het aantal chauffeuses op één hand te tellen is, kan volgens Mangnus ook komen door het feit dat het fysiek wat zwaarder werk kan zijn. Bijvoorbeeld omdat de slang uitgerold moet worden tijdens het lossen van de brandstof. ‘’Er zijn genoeg krachtige vrouwen die dit ook moeten kunnen. Daar is geen twijfel over mogelijk.’’ Juist het werk op de grote tankwagens is volgens Weber helemaal niet zwaar. ‘’Dat is voor een vrouw heel goed te doen. Het is ook geen vies werk.’’

Of Weber een van de eersten in een hele reeks nieuwe chauffeuses wordt, blijft de vraag. Toch kan haar baan bij Sakko volgens de directeur ook het begin zijn van een nieuw hoofdstuk in de sector. ’’Ik denk dat dit wel weer een eye-opener kan zijn. In principe hebben we alleen maar mannen die in onze markt de thuisleveringen verzorgen. Uiteindelijk doet de eerste soms ook volgen. Kijk maar naar de politiek waar ook steeds meer vrouwen in komen. Het kan zeker een voorbeeld voor de volgende zijn.’’ Als het aan Weber zelf ligt, kunnen andere vrouwen met interesse in het beroep haar voorbeeld zeker volgen. ‘’Wie het wil, moet gewoon solliciteren.’’

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 3. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘De mannen gingen met hun armen over elkaar staan kijken hoe ik iets deed’ | TankPro.nl
Baukje Weber Sakko Commercial chauffeur

‘De mannen gingen met hun armen over elkaar staan kijken hoe ik iets deed’

Bron: Baukje Weber eigen foto

Een paar duizend tankwagenchauffeurs zijn elke dag in de weer om benzine, diesel en bijvoorbeeld biobrandstoffen netjes af te leveren. Tussen al die bestuurders zit slechts een handjevol vrouwen, onder wie de 29-jarige Baukje Weber.

Weber begon in mei met haar nieuwe baan bij Sakko Commercial, een Noord-Brabantse exploitant van tankstations en leverancier van brandstoffen en smeermiddelen. Daar rijdt ze op een van de tien tankwagens, waarmee ze diesel vervoert en aflevert bij onder andere transportbedrijven, loonwerkers en containerterminals. ‘’Ik vind het hartstikke leuk werk. Eerder heb ik al wat ervaring opgedaan met het werk op een grote tankwagen. Toen ik hoorde dat er een plek vrijkwam op deze kleine wagen bij Sakko, heb ik gelijk gebeld.’’

Contract

Na haar belletje ging het snel. Stephan Mangnus, directeur van Sakko, hield direct een goed gevoel over aan het sollicitatiegesprek met de allereerste vrouwelijke sollicitant voor deze functie. ‘’Daarna hebben we haar gelijk laten weten dat we haar graag een contract zouden willen aanbieden’’, vertelt Mangnus. Kort daarna ging Weber aan de slag.

Elke ochtend laadt Weber haar wagen vol in het Zuid-Hollandse Pernis. Vervolgens maakt ze haar ronde langs zo’n tien tot vijftien klanten. Dat doet de chauffeuse in de regio Rotterdam, maar ook in de Hoeksche Waard en bijvoorbeeld Den Haag. ‘’De combinatie van rijden en lossen vind ik het leukst. Je bent lekker bezig. Ik voel me eigen baas als ik in overleg mijn ronde kan uitstippelen.’’

Mannenwereld

Ondanks de mannenwereld waarin de chauffeuse zich bevindt, krijgt ze veel positieve reacties. ‘’Zolang je je werk goed doet, vinden de mannen het alleen maar leuk dat er een vrouw bij zit. Het belangrijkste is dat aan het einde van de dag het werk gewoon goed gedaan is. Sommige klanten zeggen wel eens: ‘het wordt nog gezellig bij Sakko’’’, lacht ze.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Sakko Commercial tankwagen
De tankwagen waarmee Baukje Weber dagelijks op pad gaat.

Ook Mangnus merkt dat een vrouwelijke chauffeur in het team voordelen met zich meebrengt. ‘’Het zorgt voor een goede balans in het team. Ik ben erg content met haar komst. Je merkt dat een vrouw in de groep toch weer voor een wat andere dynamiek zorgt. Dat krijg ik bijvoorbeeld ook te horen van onze klanten. Daar komt ze heel positief bij over, want ze hebben denk ik zelden een vrouwelijke chauffeur meegemaakt. Chauffeurs zijn toch het uithangbord van onze organisatie.’’

Bewijzen

Toch is niet altijd iedereen positief. Eerder zat Weber op de ‘grote wagen’, waarmee ze geen bedrijven, maar pompstations voorzag van diesel en benzine. Daarbij had ze soms het idee dat ze zichzelf als vrouw moest bewijzen van haar kwaliteiten. ‘’Ik heb toen twee keer gehad dat mannen met hun armen over elkaar gingen staan kijken hoe ik iets deed, maar ik heb daar dan maling aan en doe gewoon m’n werk. Wat anderen ervan vinden, moeten ze zelf weten, maar ik vind het leuk om te doen. Dan zien ze wel dat het me prima lukt en zijn ze meestal toch overtuigd.’’

Zelf ook willen

Volgens de nieuwe aanwinst van Sakko is het ergens ook wel begrijpelijk dat de vertegenwoordiging van vrouwen op de bakwagens niet zo groot is. ‘’Een vrouw moet het wel zelf willen.’’ Dat het aantal chauffeuses op één hand te tellen is, kan volgens Mangnus ook komen door het feit dat het fysiek wat zwaarder werk kan zijn. Bijvoorbeeld omdat de slang uitgerold moet worden tijdens het lossen van de brandstof. ‘’Er zijn genoeg krachtige vrouwen die dit ook moeten kunnen. Daar is geen twijfel over mogelijk.’’ Juist het werk op de grote tankwagens is volgens Weber helemaal niet zwaar. ‘’Dat is voor een vrouw heel goed te doen. Het is ook geen vies werk.’’

Of Weber een van de eersten in een hele reeks nieuwe chauffeuses wordt, blijft de vraag. Toch kan haar baan bij Sakko volgens de directeur ook het begin zijn van een nieuw hoofdstuk in de sector. ’’Ik denk dat dit wel weer een eye-opener kan zijn. In principe hebben we alleen maar mannen die in onze markt de thuisleveringen verzorgen. Uiteindelijk doet de eerste soms ook volgen. Kijk maar naar de politiek waar ook steeds meer vrouwen in komen. Het kan zeker een voorbeeld voor de volgende zijn.’’ Als het aan Weber zelf ligt, kunnen andere vrouwen met interesse in het beroep haar voorbeeld zeker volgen. ‘’Wie het wil, moet gewoon solliciteren.’’

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 3. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is de vaste redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.