Waterstoftankstation Shell QBuzz

Qbuzz krijgt eigen Shell-waterstoftankstation in Groningen

Qbuzz heeft vrijdag een nieuw waterstoftankstation in Groningen in gebruik genomen. Het tankstation voor de vervoersmaatschappij is een van de grootste in Europa en het past bij de wens van Groningen om een nieuwe waterstofeconomie te realiseren in Noord-Nederland.

Het tankstation op de busremise aan de Peizerweg heeft twee vulpunten, waar een bus in minder dan tien minuten volgetankt wordt en vervolgens circa 400 kilometer kan afleggen. De waterstofbussen worden ingezet op langere routes in het streekvervoer, waar een batterij-elektrische bus niet altijd geschikt is.

Vliegwiel op gang brengen

De inzet van de bussen op waterstof betekent een flinke toename van het gebruik van groene waterstof, wat helpt om het vliegwiel van vraag en aanbod op gang te brengen. Sinds 2018 rijden er al twee waterstofbussen in Groningen en volgend jaar volgen er nog eens tien in Emmen.

“Vandaag is weer een grote stap, of beter gezegd een grote sprong, gemaakt in de invoering van groene waterstof als opvolger van fossiele brandstoffen zoals dieselolie en aardgas. Waterstof werkt, waterstof wordt normaal en wordt de toekomst van Noord-Nederland”, aldus de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, die de starthandeling verrichte.

Per trailer aangeleverd

Het waterstofvulpunt is gebouwd door Shell, dat de groene waterstof per trailer aanlevert. Voor het tanken wordt de waterstof nog gecomprimeerd en gekoeld bij het vulpunt, zegt Lisa Montanari, Commercial Manager Waterstof bij de multinational. “We gebruiken hier groen gecertificeerde waterstof, totdat we zelf groene waterstof kunnen produceren. Daarnaast testen we het vulpunt regelmatig, om het zo optimaal mogelijk te laten functioneren.”

Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma: “In Groningen staat nu een busstalling die het mogelijk maakt om compact en efficiënt over te gaan op de energiedragers van de toekomst: groene elektriciteit en groene waterstof. Een type stalling als deze is vooralsnog uniek.” Volgens het OV-bureau Groningen Drenthe laat de vervoerder hiermee zien hoe batterij-elektrische en waterstof-elektrische voertuigen een waardevolle aanvulling op elkaar zijn in mobiliteit.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.