Benzinepomp tankstation AgriSnellaad

BETA waarschuwt voor nieuwe vorm van oplichting met ‘doorrijders’

De Belangenvereniging Tankstations (BETA) waarschuwt pomphouders voor een nieuwe vorm van oplichting. Daarbij bellen oplichters naar een tankstation en zeggen ze dat ze zijn doorgereden na het tanken, maar het bedrag alsnog graag willen terugbetalen. 

Vervolgens vragen de oplichters naar het rekeningnummer van de pomphouder, of stellen ze voor om een Tikkie met het ‘openstaande bedrag’ te sturen. De personen zijn in werkelijkheid niet bij het tankstation geweest en hebben daar ook niet getankt. In plaats daarvan proberen ze geld afhandig te maken of bijvoorbeeld ransomware of andere virussen naar een computer of telefoon te versturen, stelt de brancheorganisatie.

Doorrijders

Tankstations maken vaak gebruik van een doorrijderssyteem, waarmee de pomphouder kan checken of er daadwerkelijk iemand is doorgereden zonder te betalen. Volgens de BETA zijn dit soort gevallen makkelijk in zo’n systeem te controleren. ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA), die ondernemers helpt om financiële schade door doorrijders te verhalen op de brandstofdief, raadt aan om het kenteken van de ‘doorrijders’ op te vragen wanneer ze zich bij het tankstation melden. De vermeende doorrijder kan zich dan melden bij de organisatie, die voor de pomphouder met de zaak aan de slag gaat.

SODA staat weer in nauw contact met de politie. Ook de branchevereniging roept pomphouders op om zoveel mogelijk gegevens van de daders te verzamelen en door te geven aan de politie als een dergelijke situatie zich voordoet. Ook adviseert de branchevereniging om op een ‘formele manier om te gaan met afwijkende betaalverzoeken van klanten. ‘’Stuur nooit Tikkie’s om mensen via een andere weg te laten betalen of geef bankrekeninggegevens af aan ‘klanten’!’’

Ontzorging

SODA kan de zaak zelfs helemaal overnemen van de ondernemer. ‘’Hierdoor is het tankstation ontzorgd. Er is geen gevaar van het sturen van een Tikkie en SODA zorgt voor de correcte financiële afhandeling. Met deze afhandeling heeft het tankstation het probleem opgelost en levert SODA achteraf de bijdrage met onze aanpak ‘tanken zonder betalen’’’, vertelt Lourens ‘t Hart van de organisatie. ‘’SODA zal dan afstemmen met de doorrijder dat het tankbonnetje als vergissing wordt afgehandeld.’’

Ook het informeren van het personeel over dit soort situaties en hoe daar mee om te gaan wordt aangeraden door de BETA. ‘’Maak duidelijk dat het uit den boze is om bijvoorbeeld zelf een Tikkie te sturen of gegevens te verstrekken zonder dat hier toestemming voor is gegeven door een leidinggevende.’’

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.