Fountain Fuel tankstation

Nieuwe speler Fountain Fuel zet vol in op waterstof en snelladers

Eerst Amersfoort, daarna Nijmegen en een paar maanden later Rotterdam. De eerste drie locaties van Fountain Fuel openen in 2022 hun deuren. Bij de ‘zero-emissie stations’ staan batterij-elektrisch laden en het tanken van waterstof centraal. Uiteindelijk wil het bedrijf zelfs een landelijk dekkend netwerk opzetten.

Toen directeur Stephan Bredewold jaren geleden het boek van econoom Jeremy Rifkin las, was hij overtuigd: de waterstofeconomie komt eraan. Rifkin stelt in zijn ‘waterstofbijbel’ uit 2004 dat de brandstof het middel wordt waarmee mobiliteit schoner gemaakt kan worden. ‘’Hij was daar een visionair in’’, zegt de eigenaar van Fountain Fuel. ‘’Het model van de fossiele brandstoffen is eindig. Niet alleen het verdienmodel, maar ook het hele principe daarachter.’’

Klimaat

Die gedachte liet Bredewold niet meer los. Nadat hij zijn bedrijf, gericht op communicatie, marketing en evenementen, zo’n tien jaar geleden deels had verkocht, begon een nieuwe fase in zijn leven. ‘’Toen ik begon met Fountain Fuel moest ik nog uitleggen dat er allerlei dingen waren met CO2 en schone lucht. Dat gedeelte over het klimaat spreekt nu voor zich. De transitie naar waterstof gaat gewoon gebeuren. We zitten nu in the next step.’’

Volgens de eigenaar van het bedrijf uit het Utrechtse Hoogland werd de brandstof lange tijd gezien als ‘iets moeilijks’, maar weet nu iedereen dat zowel snelladen als waterstof de toekomst zijn. Zelf komt Bredewold niet uit de brandstofhandel. Hij beschrijft zijn onderneming liever als ‘data-gedreven’ en ‘kennisgedreven’.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Fountain Fuel
Zo moeten de tankstations van Fountain Fuel er uit komen te zien.

‘’In het bedrijf dat we hebben neergezet zitten mensen die geld wilden investeren, maar er is vooral veel geïnvesteerd in mensen die qua kennis heel ver zijn. Dat is een combinatie van waterstoftechnologie, maar vooral van marketing, juridische aspecten, projectmanagement en de financiële constructie.’’

Flagstores

Na jarenlang aan zijn ideale team gebouwd te hebben, gaat het bedrijf dit jaar over op de volgende stap: de bouw. Te beginnen met de locaties in Amersfoort, Nijmegen en Rotterdam. Fountain Fuel werkt daarbij steeds met terreinen met een oppervlakte van vierduizend vierkante meter, waarop de opwekking van waterstof en energie wordt aangeboden, maar ook altijd de combinatie van de waterstofpompen van 350 en 750 bar, reguliere laders en snelladers. Die laders worden door een derde partij geplaatst, waaraan Fountain Fuel de grond beschikbaar stelt.

Van bijvoorbeeld biobrandstoffen is op het terrein geen sprake. ‘’Dat past niet binnen ons merk. Degene die nu nog investeert in dat soort brandstoffen, gooit geld in de put. Dat is hoe wij er tegenaan kijken.’’ Misschien wel de meest karakteristieke eigenschap van de locaties zijn overigens de houten kappen, gemaakt van duurzame materialen. De ronde bogen moeten vooral herkenbaarheid geven aan het concept. ‘’Dat zijn onze eigen flagstores.’’

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Fountain Fuel terrein
Fountain Fuel wil op het terrein zelf waterstof produceren.

Verschillende locaties worden tevens voorzien van een shop of andere nevenontwikkelingen. Mogelijk staat duurzaamheid daarin ook centraal. ‘’We zijn in gesprek met retailers om onze lijn door te trekken en bijvoorbeeld geen tabak te verkopen en alleen maar gezonde en biologische producten. We willen daarentegen geen stempel krijgen dat we alleen maar op geitenwollen sokken lopen. Het moet wel een beetje realistisch en haalbaar blijven.’’

Samenwerking

Naast de standaard faciliteiten is er op de terreinen ruimte voor andere partijen om invulling te geven aan de locatie. Voor die volledige invulling van het terrein is Bredewold op zoek naar lokale ondernemers. Per locatie wil hij samenwerken met een lokale exploitant, die daar zijn eigen visie op mag geven. ‘’Wij denken dat dit soort projecten lokaal geborgen moeten zijn vanwege het netwerk.’’ Afhankelijk van de locatie worden ook ‘slimme nevenontwikkelingen’ aan het terrein toegevoegd. ‘’Dat kan bijvoorbeeld een hub zijn voor binnenstedelijke belevering. Dat gaat allemaal gebeuren.’’

Niet alleen wil Fountain Fuel kijken naar nieuwe locaties, ook wil het bedrijf bestaande tankstations de gelegenheid bieden om een volledige omslag te maken. ‘’We gaan geen zuiltje plaatsen onder een bestaande luifel. Waar ik mensen voor wil oproepen, is of ze kansen zien bij hun station. Dan kijken we op individuele basis of we daar in gezamenlijkheid een case van kunnen maken. Ik geloof daarbij in samen kansen verkennen, in samen lachen en samen huilen. Wij vinden het oprecht leuk en interessant om met pomphouders in gesprek te gaan.’’

Koffieverkopers

Daarbij is geen sprake van overnames, benadrukt Bredewold. ‘’We geloven dat waterstof een disruptie veroorzaakt in de brandstoffenmarkt. Daarbij geloven we in de deeleconomie.’’ De directeur heeft het idee dat de meeste pomphouders nu meer koffieverkopers zijn dan benzineverkopers. Van dat beeld wil hij af. ‘’Ook nu krijg ik al regelmatig belletjes van pomphouders die het idee hebben dat ze hun tankstation moeten veranderen, maar niet weten hoe. Wat je ziet is dat bijna alle ondernemers naar een consultant of ingenieursbureau gaan en allemaal dezelfde studie laten doen. Ik heb er al zoveel voorbij zien komen. Dat soort partijen verdienen eraan. Ik lees negen van de tien keer precies hetzelfde, maar wel netjes opnieuw opgeschreven. Ze hebben het over moeilijkheden en technische details zoals veiligheidscirkels. Allemaal laten ze dezelfde studie opnieuw doen en het gaat steeds over het momentum’’, aldus Bredewold. Juist om de in zijn ogen veel te dure studies te vermijden, wil hij pomphouders laten meeliften op de kennis van Fountain Fuel. 

Concurrentie

Toch is de Nederlandse tankstationmarkt al redelijk verzadigd. Voor Bredewold en zijn collega’s is dat geen probleem. ‘’Je ziet dat de waterstoftankstations die nu in Nederland worden gebouwd, worden gerealiseerd met heel veel subsidie. Dat gebeurt vanuit de gedachte ‘dan hebben we alvast wat’. Bij de modellen die er nu staan, wordt niet gekeken naar de termijn van tien jaar. Wij hebben een enorme bak kennis en kunnen waterstof goedkoop inkopen. Maar het kan ook een oplossing zijn dat we niet op een bepaalde locatie moeten zitten. Misschien nooit, maar misschien wel over een paar jaar.’’ Hoewel hij de samenwerking zocht met andere partijen in de brandstofsector, kwam daar tot nu toe geen samenwerking uit voort. ‘’Die denken nog heel erg in het oude businessmodel.’’

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

Fountain Fuel luifel
Fountain Fuel kijkt naar mogelijkheden om ook het aanbod in de shop duurzaam te maken.

Daarnaast is hij ervan overtuigd dat de eerste drie locaties sowieso succesvol gaan zijn. Volgens Bredewold is Amersfoort een ‘toplocatie’ die zeker aanslaat. Hetzelfde geldt voor Rotterdam en Nijmegen. Volgens de eigenaar is het ook niet voor niets dat die drie locaties als eerst worden uitgerold. ‘’Ze hebben de meeste kans van slagen als je kijkt wat er voor vraag van bedrijven in de regio en fleetowners onder ligt.’’

Waar die onderliggende vraag er nog niet is, zorgt Fountain Fuel wel dat vraag ontstaat. ‘’Met diverse leveranciers hebben we al contracten liggen zodat de vraag er gaat komen. Dat zit wel in ons model. Wij doen voorbereidingen om ergens een station neer te zetten, maar we zorgen wel gelijk dat er behoefte ontstaat.’’ Zo werden afspraken gemaakt met verschillende ondernemingen in de buurt die bijvoorbeeld vrachtwagens aanschaffen die rijden op waterstof.

Subsidies

Ook denkt Bredewold dat het model van Fountain Fuels met investeerders beter werkt dan bij de concurrenten. Hoewel hij subsidies belangrijk vindt, ervaart hij het soms vooral als een ‘loterij’. ‘’Wij draaien mee in enkele Europese subsidie-trajecten. Sommige subsidieregelingen zijn niet verstandig of heel moeilijk toegankelijk. Beleidsmaatregelen en fiscale maatregelen gaan ondernemers veel meer en beter helpen. Sowieso moet je een case maken die op termijn zonder subsidie draait.’’

Dat de toekomst van de Fountain Fuel-locaties succesvol gaat zijn, staat voor Bredewold vast. ‘’Waterstof wordt gewoon een commodity. Er zit bij ons wel power achter’’, vertelt hij. In 2030 hoopt hij zelfs op vijftig locaties. ‘’Dat is gebaseerd op allerlei data en onderzoeken.’’

Volgens de originele planning zouden de eerste locaties dit jaar nog openen, maar het coronavirus gooide roet in het eten. Vooral op het gebied van vergunningen liep het niet zoals vooraf gepland. Als alles een beetje meezit, heeft Fountain Fuel in december 2024 elf energie-stations verspreid door Nederland. Daarvoor kreeg het bedrijf al geld uit Brussel. ‘’Die malle houten kap, die gaat nog heel veel terugkomen.’’

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 2. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.