OrangeGas waterstof Amsterdam

OG wil waterstofeconomie stimuleren en haalt waterstoftrucks van Hyundai naar Nederland

OrangeGas (OG) en Hyundai-dealer Groenewold & Dijkhuizen starten een pilotproject gericht op waterstofvrachtwagens. In totaal worden daarmee dertig waterstoftrucks op de Nederlandse wegen gezet. Dat gebeurt gelijktijdig met de uitrol van een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. 

De waterstoftrucks zullen af-fabriek geleverd worden vanuit Delfzijl, waar Groenewold & Dijkhuizen gevestigd is. De partijen hopen samen de transitie naar emissieloze transport te versnellen. “Wij zijn doeners en wachten niet tot ontwikkelingen gebeuren, we laten ze gebeuren. We hebben veel klanten die alleen af-fabriek willen rijden. Daarom is de komst van deze trucks erg belangrijk voor de waterstofeconomie”, zegt de CEO van OG Marcel Borger. 

Demovrachtwagen

De Aziatische fabrikant Hyundai reserveerde in totaal dertig wagens voor Nederland. Als het project een succes blijkt te zijn, wordt dat aantal ‘fors vergroot’. Het gaat om het model Hyundai XCIENT Fuel Cell. De eerste demovrachtwagen wordt dit jaar geleverd. De vrachtwagens kunnen tanken bij een 350 bar waterstoftankstation van OG. Om het pilotproject te laten slagen zijn volgens OG betrouwbare waterstoftankstations in heel Nederland nodig.

Ook de gebroeders Groenewold zijn tevreden met het project. Ze zijn ervan overtuigd dat het een groot succes gaat worden. ”De kracht van het rijden met een waterstofvrachtwagen is een goede actieradius en laadvermogen, snel tanken en het is natuurlijk schoon. Trucks op waterstof treft een andere doelgroep dan de transporteurs die ook batterij-elektrisch kunnen rijden.” In Zwitserland draait een soortgelijk project met Hyundai. Daar zijn de eerste vijftien van de in totaal 1.500 trucks al geleverd. 

Projecten

OG hoopt in Europa de grootste aanbieder van waterstof te worden. Daarbij kijkt het bedrijf niet alleen naar de uitrol van tankstations, ook projecten als die met Groenewold & Dijkhuizen horen daarbij. 

Naast waterstof levert OG duurzame brandstoffen als Bio-CNG en HVO100, maar ook bijvoorbeeld laadpalen. Het bedrijf heeft in totaal 230 vulpunten voor deze verschillende brandstoffen in drie landen. Onlangs veranderde OrangeGas de naam naar OG, omdat die naam beter zou passen in de strategie van het bedrijf. 

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OG wil waterstofeconomie stimuleren en haalt waterstoftrucks van Hyundai naar Nederland | TankPro.nl
OrangeGas waterstof Amsterdam

OG wil waterstofeconomie stimuleren en haalt waterstoftrucks van Hyundai naar Nederland

OrangeGas (OG) en Hyundai-dealer Groenewold & Dijkhuizen starten een pilotproject gericht op waterstofvrachtwagens. In totaal worden daarmee dertig waterstoftrucks op de Nederlandse wegen gezet. Dat gebeurt gelijktijdig met de uitrol van een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. 

De waterstoftrucks zullen af-fabriek geleverd worden vanuit Delfzijl, waar Groenewold & Dijkhuizen gevestigd is. De partijen hopen samen de transitie naar emissieloze transport te versnellen. “Wij zijn doeners en wachten niet tot ontwikkelingen gebeuren, we laten ze gebeuren. We hebben veel klanten die alleen af-fabriek willen rijden. Daarom is de komst van deze trucks erg belangrijk voor de waterstofeconomie”, zegt de CEO van OG Marcel Borger. 

Demovrachtwagen

De Aziatische fabrikant Hyundai reserveerde in totaal dertig wagens voor Nederland. Als het project een succes blijkt te zijn, wordt dat aantal ‘fors vergroot’. Het gaat om het model Hyundai XCIENT Fuel Cell. De eerste demovrachtwagen wordt dit jaar geleverd. De vrachtwagens kunnen tanken bij een 350 bar waterstoftankstation van OG. Om het pilotproject te laten slagen zijn volgens OG betrouwbare waterstoftankstations in heel Nederland nodig.

Ook de gebroeders Groenewold zijn tevreden met het project. Ze zijn ervan overtuigd dat het een groot succes gaat worden. ”De kracht van het rijden met een waterstofvrachtwagen is een goede actieradius en laadvermogen, snel tanken en het is natuurlijk schoon. Trucks op waterstof treft een andere doelgroep dan de transporteurs die ook batterij-elektrisch kunnen rijden.” In Zwitserland draait een soortgelijk project met Hyundai. Daar zijn de eerste vijftien van de in totaal 1.500 trucks al geleverd. 

Projecten

OG hoopt in Europa de grootste aanbieder van waterstof te worden. Daarbij kijkt het bedrijf niet alleen naar de uitrol van tankstations, ook projecten als die met Groenewold & Dijkhuizen horen daarbij. 

Naast waterstof levert OG duurzame brandstoffen als Bio-CNG en HVO100, maar ook bijvoorbeeld laadpalen. Het bedrijf heeft in totaal 230 vulpunten voor deze verschillende brandstoffen in drie landen. Onlangs veranderde OrangeGas de naam naar OG, omdat die naam beter zou passen in de strategie van het bedrijf. 

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.