Foto: MultiTankcard

Terwijl brandstofprijzen blijven stijgen, woedt in het noorden een prijzenoorlog

Automobilisten stappen weer vaker in de auto en tanken ook meer. Het aantal tankbeurten ligt op bijna 80 procent ten opzichte van voor de coronacrisis. Daartegenover staat dat de brandstofprijzen blijven stijgen, ondanks de lockdown waar we ons nog steeds in bevinden. Toch proberen pomphouders klanten te lokken met lage prijzen en in het noorden van het land wordt zelfs een ‘prijzenoorlog’ gevoerd, meldt MultiTankcard. 

Volgens directeur Patrick Roozeman is de situatie aan de pomp heel anders dan een jaar gleden. “Toen woedde er een handelsoorlog, die de benzineprijs op een historisch laag niveau bracht. Tegelijkertijd, toen de lockdown inging, halveerde de behoefte aan brandstof in Nederland. Vanaf mei 2020 nam het aantal tankbeurten weer geleidelijk toe tot een relatieve piek in de zomer, om vanaf september weer te dalen.”

”In januari zaten we op ongeveer 70 procent van het aantal tankbeurten van vóór COVID-19, en we zien nu in maart een stijging richting 80 procent van het reguliere niveau. Het lijkt er dus op dat men weer wat vaker de auto pakt. Bij de volumes voor elektrisch laden zien we dezelfde cijfers. Hierbij speelt ook de stijging, eind vierde kwartaal, van het aantal nieuwe elektrische voertuigen een rol”, vervolgt hij.

Olieprijs

De brandstofprijzen stijgen in Nederland sinds december 2020. Momenteel ligt de gemiddelde pompprijs van een liter benzine ruim 11 procent hoger dan toen. Die stijging in de afgelopen maanden heeft volgens MultiTankcard te maken met de olieprijs, die ook stijgt. Vanwege onderlinge afspraken tussen de olieproducerende landen wordt sinds het begin van de coronacrisis minder olie opgepompt.

Nu de vraag weer brandstoffen weer toeneemt, maar het aantal liters olie hetzelfde blijft, stijgen de brandstofprijzen. Volgens MultiTankcard is de verwachting dat deze stijging doorzet. Toch is er volgens de mobiliteitsaanbieder ook een positief punt: omdat de olieprijs wordt uitgedrukt in dollars, en die ten opzichte van de euro goedkoop zijn, is de prijsstijging in Nederland nog relatief laag. 

Gemiddelde pompprijs

De gemiddelde pompprijs van een liter Euro 95 ging volgens de gegevens van MultiTankcard in de eerste drie maanden (tussen 1 januari en 29 maart) van het jaar wel flink omhoog. Terwijl klanten eind december gemiddeld nog 1,55 euro betaalden, was dat in maart 1,72 euro. De gemiddelde prijs van een liter Euro 98 steeg in dezelfde periode van 1,67 euro naar 1,85 euro. Voor diesel gold een stijging van het gemiddelde van 1,23 euro naar 1,40 euro in maart. 

De gemiddelde literprijs van Euro 95 ligt in de noordelijke provincies het laagst. In Groningen was dat eind maart 1,63 euro, in Friesland een cent meer: 1,64 euro. “Mogelijke oorzaken van de lagere prijzen zijn de lagere bevolkingsdichtheid en het ruime aanbod aan tankstations. En ook de lagere vastgoedprijzen in Friesland en Groningen resulteren in lagere kosten voor de pomphouders, waardoor ze een scherpere literprijs kunnen aanbieden. Daarbovenop lijkt er een prijzenoorlog aan de gang tussen verschillende budgetmerken die relatief groot zijn in het noorden. De consumenten in het noorden lijken ook prijsbewuster, aangezien de scherpere prijzen helpen om het aantal tankbeurten te laten stijgen”, aldus Roozeman.

De goedkoopste

Het goedkoopste tankstation voor Euro 95 was in de eerste drie maanden van het jaar Tango Oude Pekela in Groningen met een gemiddelde literprijs van 1,51 euro. Voor Euro 98 is Total Hoofddorp Graan voor Visch in Noord-Holland nu de goedkoopste met een prijs van 1,68 euro per liter. Voor diesel is tankstation Sietsema-Sakko in het Groningse Uithuizen de voordeligste met een prijs van 1,18 euro per liter.

De duurste provincies waren in het eerste kwartaal van 2021 Limburg, Utrecht en Noord-Holland, waar overal een gemiddelde benzineprijs van 1,68 euro betaald moest worden. Maar, volgens MultiTankcard zitten veel tankstations met hun prijzen juist onder die gemiddeldes.

Lees ook:

Auteur: Nico Schinkelshoek

Nico Schinkelshoek is redacteur van TankPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.