Fastned in verzet tegen laadpaalvergunningen

Het verlenen van laadpaalvergunningen aan tankstations van onder meer Shell en Tamoil is bij Fastned in het verkeerde keelgat geschoten. Fastned bestreed maandag bij de Raad van State negen vergunningen voor laadpalen op verzorgingsplaatsen langs een aantal Nederlandse snelwegen.

De kern van het probleem is volgens Fastned dat demissionair minister Van Nieuwenhuizen nog steeds een ongelijk speelveld hanteert tussen nieuwe aanbieders van laadpalen en de bestaande tankstations of wegrestaurants op de verzorgingsplaatsen. Na het pionierswerk van Fastned zijn ook de tankstations brood gaan zien in laadpalen. Bij hun aanvragen voor het plaatsen van laadpalen hadden ze zelfs een streepje voor bij de minister, omdat ze al een zogeheten basisvoorziening op de verzorgingsplaatsen hebben. Zij kregen ook makkelijker een vergunning voor laadpalen dan anderen.

Daar maakte de Raad van State vorig jaar een einde aan in een zaak over een vergunning voor een verzorgingsplaats langs de A4. Volgens de Raad handelde de minister in strijd met de Europese Dienstenrichtlijn. Ook concurrenten hadden de kans moeten krijgen om een vergunning voor laadpalen te bemachtigen. Die kans kregen ze niet.

Gelijk speelveld?

Al vóór die uitspraak van de Raad had de minister aan Shell en Tamoil de omstreden vergunningen verleend. Daarom nam de minister na die uitspraak reparatiebesluiten, waarbij de omstreden vergunningen in stand bleven.

De minister bekeek of die vergunningen in strijd waren met de Dienstenrichtlijn. Dat bleek niet het geval, omdat andere mogelijke aanbieders niet waren benadeeld. “Andere partijen worden op voorhand niet meer uitgesloten”, aldus de woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur. En de verleende vergunningen betekenen volgens haar niet dat er geen andere vergunningen meer verleend kunnen worden.

Fastned zet daar grote vraagtekens bij. Volgens de advocaat van dit bedrijf is het juridisch gezien nu nog geen gelijk speelveld. De bestaande uitbaters van de zogeheten basisvoorzieningen op de verzorgingsplaatsen hebben nog steeds een streepje voor, stelt hij. Laadpalen mogen alleen als aanvullende voorziening bij een basisvoorziening komen en ze moeten daaraan ondergeschikt blijven. Nu de minister zegt dat ook anderen een vergunning kunnen aanvragen, dreigt er een wildgroei aan vergunde laadpalen. En die zijn dan niet meer ondergeschikt.

Nieuw beleid

De advocaat van Fastned vindt dat er nieuw beleid moet komen na de uitspraak van de Raad van State over het schenden van de Dienstenrichtlijn. Hij pleit voor een systeem waarbij eerst aanbieders van laadpalen worden geïnventariseerd en per verzorgingsplaats een maximum aantal laadpalen wordt vastgelegd. Daarna kan dan
bekeken worden wie in aanmerking komt voor een vergunning.

Maar daar wil de minister niets van weten. Wel wordt een nieuw beleid voorbereid nadat de minister door de Raad van State op de vingers werd getikt. “We kijken nu naar volledige herziening van ons beleid”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Volgens de advocaat van Fastned staat de minister klem. Het bevoordelen van bestaande tankstations is nu door de Raad geblokkeerd, maar de ruimte voor laadpalen op verzorgingsplaatsen is ook niet onbeperkt.

De Raad van State oordeelt binnen zes weken over de omstreden vergunningen.

Lees ook:

Auteur: Adrie van der Wel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.