‘Meer marge op stroom dan op brandstoffen’

Bron: eigen foto Remco

Lange tijd werd het plaatsen van snelladers bij tankstations vooral gezien als een uitbreiding van de service aan de klant. Maar je kunt zeker ook geld verdienen met het verkopen van stroom, benadrukt Frans Somers, sales manager bij TSG Netherlands. “Dit is echt dé tijd om in te spelen op elektrisch rijden en laden. Anders mis je de boot.”

We zijn te gast bij een tankstation van Tango in Capelle aan den IJssel, een van de locaties waar TSG Charge afgelopen maanden snelladers heeft geplaatst. “Anderhalf jaar geleden zijn we echt van start gegaan met onze nieuwe laadpalentak. Daarvoor lag de focus van TSG overigens ook al op het realiseren van projecten op het terrein van elektrisch laden.” Volgens Somers is de laadpalenmarkt nu echt ‘booming’. “Er is echt wel een omslag zichtbaar. Dat geldt overigens niet alleen voor tankstations. We plaatsen bijvoorbeeld ook laders bij supermarkten, VVE’s, woonboulevards en op parkeerterreinen van bedrijven.”

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt snel. Er komen heel veel nieuwe automodellen bij en de prijzen van deze EV’s worden steeds gunstiger. Overstappen naar elektrisch rijden is niet alleen interessant voor de auto van de zaak, maar komt ook voor particulieren binnen bereik. “Deze Opel Corsa-e kost nieuw bijvoorbeeld 30.000 euro. Elektrisch rijden is lang niet meer alleen voor de ‘happy few’ die zich een Tesla kunnen veroorloven.”

Geld verdienen

Het investeren in snelladers werd voor tankstations in eerste instantie vooral gezien als een welkome aanvulling op het aanbod aan diensten en services. Klanten die hun auto opladen kopen ook direct een broodje in de shop, of een koffie. Maar echt geld verdienen is lastig, zo luidde het oordeel van veel ondernemers. Volgens Somers is het verkopen van stroom wel degelijk interessant, juist voor tanklocaties. “Als tankstation kun je goedkoop elektriciteit inkopen, waardoor het interessant is om dit via je laadpalen weer te verkopen. Er zit veel marge op stroom, meer dan op brandstoffen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Frans Somers van TSG Netherlands laadt zijn auto op bij een van de laadpunten in Capelle aan den IJssel.

Afgelopen tijd heeft TSG Charge bij drie locaties van Tango laadpalen geplaatst. “Een vierde volgt komende weken, daarna nog eens twee. Het is natuurlijk een mooie partij om mee samen te werken. Bij dit station is gekozen voor een Efacec-snellader. Er kan met 160 kWh-worden geladen, met twee auto’s tegelijk. We bekijken per partij en per locatie wat de meest passende laadoplossing is. De ene laadpaal is immers de andere niet.”

Volop keuze

De laadpalenmarkt is in opkomst. Gevolg daarvan is dat er veel nieuwe partijen op de markt komen. “Er is dus volop keuze. Wij hebben er met TSG bewust voor gekozen om niet te gaan voor één bepaalde fabrikant. We kunnen vrijwel alle laadpalen leveren. Denk aan laadpalen van ABB, Alfen, Circontrol, EV-Box, Efacec.” Wat betreft de AC-laders zitten de verschillen vooral in de look & feel, legt Somers uit. Bij de DC-laders zijn er wel grotere verschillen op het gebied van techniek. “In eerste instantie zag je dat vooral werd ingezet op 50 kW-laders. Dat is ondertussen voor tankstations eigenlijk alweer achterhaald. Je ziet dat partijen zoals Fastned inmiddels al deze laadpalen aan het vervangen zijn. Minimaal 80 kW, 100 kW en 160 kW is nu gangbaar.”

Toch is sneller niet altijd beter. “Het is afhankelijk van de batterij van de elektrische auto of je daadwerkelijk met zo’n hoog vermogen kunt laden. Op dit moment wordt er vooral gebruikgemaakt van 400 volt accu’s in elektrische auto’s. Dan zit je met 80 kWh wel aan je maximum, tenzij er gekoelde kabels worden gebruikt. Dat is goed om in het achterhoofd te houden.”  

Focus op laden

Niet alleen voor Q8/Tango is TSG Charge inmiddels druk met het plaatsen van laadpalen. “We zijn door al onze andere activiteiten in petrol natuurlijk een bekende naam. Bij veel partijen komen we al jaren over de vloer. Dat is een groot voordeel. Het gaat vaak om vertrouwen, ook op het gebied van installatie, service en onderhoud.” Andere ondernemingen die afgelopen tijd kozen voor samenwerking met TSG Charge zijn onder meer Berkman, Hulshof, Kuster Energy, OrangeGas, Sakko, Van Kessel en Vissers Energy. “Kuster is zelfs een eigen laadpalenonderdeel gestart. Je ziet dat het voor tankstation-partijen steeds interessanter wordt om niet alleen op tanklocaties, maar ook op andere plekken in te zetten op het aanbieden van laadpalen, bijvoorbeeld in samenwerking met winkels, taxibedrijven of parkeergarages.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Veel eigenaren van een elektrische auto laden thuis en op het werk. Onderweg, bij tankstations zullen ze vooral aankloppen om snel bij te laden zodat ze hun eindbestemming kunnen halen. “Dat vraagt dus om snelle laders. Samen met de klanten bepalen we wat de beste oplossing is. Welk merk, welk type en welk soort laadpaal zijn interessant voor een bepaald tankstation? We nemen het hele proces uit handen en verzorgen na installatie ook de service en het onderhoud. Hiervoor hebben we eigen elektriciens en ICT’ers in dienst. Kortom, als tankstation heb je er geen omkijken naar.”

Voorlopers

In eerste instantie kregen Somers en zijn collega’s vooral veel vragen uit de sector. Is het wel interessant om laders te plaatsen? Welke laadpalen zijn er? Wat is er überhaupt mogelijk met de bestaande infra? “Veel bedrijven zijn ooit generaties geleden begonnen in de kolenhandel. Dat is overgegaan naar stookolie en vervolgens naar diesel en benzine. Maar wat is de volgende stap? Moet je laadpalen neerzetten of investeren in waterstof? Die vraag wordt veel gesteld.” Bij TSG merken ze dat een groot deel van de markt inmiddels wel ‘om’ is. “Nederland is een van de absolute voorlopers op het gebied van elektrisch rijden. Daar moet je natuurlijk wel mee aan de slag.”

Volgens Somers is dit voor tankstations dé tijd om de handschoen op te pakken, anders kan het wel eens te laat zijn. “Een mooi voorbeeld is te zien in Frankrijk. Daar verkopen heel veel supermarkten ook brandstof. Dat is een flinke aderlating voor de reguliere tankstation-partijen. Het ligt voor de hand dat supermarkten – ook in Nederland – flink gaan inzetten op laadinfra. En veel andere partijen. Ga je niet mee in de opkomst van elektrisch rijden en laden, dan heb je in de toekomst het nakijken. Daarvan ben ik overtuigd.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Meer marge op stroom dan op brandstoffen’ | TankPro.nl

‘Meer marge op stroom dan op brandstoffen’

Bron: eigen foto Remco

Lange tijd werd het plaatsen van snelladers bij tankstations vooral gezien als een uitbreiding van de service aan de klant. Maar je kunt zeker ook geld verdienen met het verkopen van stroom, benadrukt Frans Somers, sales manager bij TSG Netherlands. “Dit is echt dé tijd om in te spelen op elektrisch rijden en laden. Anders mis je de boot.”

We zijn te gast bij een tankstation van Tango in Capelle aan den IJssel, een van de locaties waar TSG Charge afgelopen maanden snelladers heeft geplaatst. “Anderhalf jaar geleden zijn we echt van start gegaan met onze nieuwe laadpalentak. Daarvoor lag de focus van TSG overigens ook al op het realiseren van projecten op het terrein van elektrisch laden.” Volgens Somers is de laadpalenmarkt nu echt ‘booming’. “Er is echt wel een omslag zichtbaar. Dat geldt overigens niet alleen voor tankstations. We plaatsen bijvoorbeeld ook laders bij supermarkten, VVE’s, woonboulevards en op parkeerterreinen van bedrijven.”

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt snel. Er komen heel veel nieuwe automodellen bij en de prijzen van deze EV’s worden steeds gunstiger. Overstappen naar elektrisch rijden is niet alleen interessant voor de auto van de zaak, maar komt ook voor particulieren binnen bereik. “Deze Opel Corsa-e kost nieuw bijvoorbeeld 30.000 euro. Elektrisch rijden is lang niet meer alleen voor de ‘happy few’ die zich een Tesla kunnen veroorloven.”

Geld verdienen

Het investeren in snelladers werd voor tankstations in eerste instantie vooral gezien als een welkome aanvulling op het aanbod aan diensten en services. Klanten die hun auto opladen kopen ook direct een broodje in de shop, of een koffie. Maar echt geld verdienen is lastig, zo luidde het oordeel van veel ondernemers. Volgens Somers is het verkopen van stroom wel degelijk interessant, juist voor tanklocaties. “Als tankstation kun je goedkoop elektriciteit inkopen, waardoor het interessant is om dit via je laadpalen weer te verkopen. Er zit veel marge op stroom, meer dan op brandstoffen.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Frans Somers van TSG Netherlands laadt zijn auto op bij een van de laadpunten in Capelle aan den IJssel.

Afgelopen tijd heeft TSG Charge bij drie locaties van Tango laadpalen geplaatst. “Een vierde volgt komende weken, daarna nog eens twee. Het is natuurlijk een mooie partij om mee samen te werken. Bij dit station is gekozen voor een Efacec-snellader. Er kan met 160 kWh-worden geladen, met twee auto’s tegelijk. We bekijken per partij en per locatie wat de meest passende laadoplossing is. De ene laadpaal is immers de andere niet.”

Volop keuze

De laadpalenmarkt is in opkomst. Gevolg daarvan is dat er veel nieuwe partijen op de markt komen. “Er is dus volop keuze. Wij hebben er met TSG bewust voor gekozen om niet te gaan voor één bepaalde fabrikant. We kunnen vrijwel alle laadpalen leveren. Denk aan laadpalen van ABB, Alfen, Circontrol, EV-Box, Efacec.” Wat betreft de AC-laders zitten de verschillen vooral in de look & feel, legt Somers uit. Bij de DC-laders zijn er wel grotere verschillen op het gebied van techniek. “In eerste instantie zag je dat vooral werd ingezet op 50 kW-laders. Dat is ondertussen voor tankstations eigenlijk alweer achterhaald. Je ziet dat partijen zoals Fastned inmiddels al deze laadpalen aan het vervangen zijn. Minimaal 80 kW, 100 kW en 160 kW is nu gangbaar.”

Toch is sneller niet altijd beter. “Het is afhankelijk van de batterij van de elektrische auto of je daadwerkelijk met zo’n hoog vermogen kunt laden. Op dit moment wordt er vooral gebruikgemaakt van 400 volt accu’s in elektrische auto’s. Dan zit je met 80 kWh wel aan je maximum, tenzij er gekoelde kabels worden gebruikt. Dat is goed om in het achterhoofd te houden.”  

Focus op laden

Niet alleen voor Q8/Tango is TSG Charge inmiddels druk met het plaatsen van laadpalen. “We zijn door al onze andere activiteiten in petrol natuurlijk een bekende naam. Bij veel partijen komen we al jaren over de vloer. Dat is een groot voordeel. Het gaat vaak om vertrouwen, ook op het gebied van installatie, service en onderhoud.” Andere ondernemingen die afgelopen tijd kozen voor samenwerking met TSG Charge zijn onder meer Berkman, Hulshof, Kuster Energy, OrangeGas, Sakko, Van Kessel en Vissers Energy. “Kuster is zelfs een eigen laadpalenonderdeel gestart. Je ziet dat het voor tankstation-partijen steeds interessanter wordt om niet alleen op tanklocaties, maar ook op andere plekken in te zetten op het aanbieden van laadpalen, bijvoorbeeld in samenwerking met winkels, taxibedrijven of parkeergarages.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

Veel eigenaren van een elektrische auto laden thuis en op het werk. Onderweg, bij tankstations zullen ze vooral aankloppen om snel bij te laden zodat ze hun eindbestemming kunnen halen. “Dat vraagt dus om snelle laders. Samen met de klanten bepalen we wat de beste oplossing is. Welk merk, welk type en welk soort laadpaal zijn interessant voor een bepaald tankstation? We nemen het hele proces uit handen en verzorgen na installatie ook de service en het onderhoud. Hiervoor hebben we eigen elektriciens en ICT’ers in dienst. Kortom, als tankstation heb je er geen omkijken naar.”

Voorlopers

In eerste instantie kregen Somers en zijn collega’s vooral veel vragen uit de sector. Is het wel interessant om laders te plaatsen? Welke laadpalen zijn er? Wat is er überhaupt mogelijk met de bestaande infra? “Veel bedrijven zijn ooit generaties geleden begonnen in de kolenhandel. Dat is overgegaan naar stookolie en vervolgens naar diesel en benzine. Maar wat is de volgende stap? Moet je laadpalen neerzetten of investeren in waterstof? Die vraag wordt veel gesteld.” Bij TSG merken ze dat een groot deel van de markt inmiddels wel ‘om’ is. “Nederland is een van de absolute voorlopers op het gebied van elektrisch rijden. Daar moet je natuurlijk wel mee aan de slag.”

Volgens Somers is dit voor tankstations dé tijd om de handschoen op te pakken, anders kan het wel eens te laat zijn. “Een mooi voorbeeld is te zien in Frankrijk. Daar verkopen heel veel supermarkten ook brandstof. Dat is een flinke aderlating voor de reguliere tankstation-partijen. Het ligt voor de hand dat supermarkten – ook in Nederland – flink gaan inzetten op laadinfra. En veel andere partijen. Ga je niet mee in de opkomst van elektrisch rijden en laden, dan heb je in de toekomst het nakijken. Daarvan ben ik overtuigd.”

Dit artikel is verschenen in TankPro Magazine nummer 6. Wil je hét vakblad voor de tankstationsector voortaan in de brievenbus? Sluit dan direct een abonnement af en ontvang het blad 6x per jaar. 

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.