Shell zet schouders onder samenwerkingsverband voor waterstofvrachtwagens

Shell en OMV gaan zich samen met een aantal truckfabrikanten inzetten voor het opschalen van de uitrol van waterstofvrachtwagens in Europa. Voor dit doel slaan de bedrijven met het zogeheten H2Accelerate-project de handen ineen.

Vanuit de transportsector doen Daimler Truck, IVECO en de Volvo Group aan het initiatief mee. Daimler en Volvo werken reeds samen voor de ontwikkeling van waterstoftrucks. De bedrijven zeggen dat waterstof de sleutel is in het terugdringen van de CO2-uitstoot van het wegvervoer.

Daarnaast wijzen de deelnemende ondernemingen erop dat er met de uitrol van waterstofvrachtwagens kansen liggen voor de ontwikkeling van infrastructuur, variërend van productiefaciliteiten tot aan distributienetwerken en tankstations.

Van clusters naar corridors

Shell, OMV, Daimler, IVECO en Volvo verwachten in het komende decennium een samenklontering van gelijkgestemde early adopters van waterstof. Met het H2Accelerate-project moeten dergelijke partijen als onderdeel van fase 1 ondersteuning krijgen in hun waterstofplannen. Uiteindelijk moeten deze zogeheten waterstofclusters in fase 2 samen een Europa-breed netwerk vormen. In de tussentijd zullen de H2Accelerate-deelnemers lobbyen voor de politieke en financiële steun. Dit moet een groter productievolume van waterstofvrachtwagens levensvatbaar maken.

De genoemde bedrijven rekenen in fase 1 een vloot van enkele honderden waterstofvrachtwagens, die bij meer dan 20 grote waterstoftankstations terecht kunnen. In fase 2, als we richting een heus Europees waterstofnetwerk gaan, moet er een productiecapaciteit van enkele duizenden trucks op jaarbasis gerealiseerd zijn. In deze fase moet het aantal exemplaren op de weg de 10.000 overschrijden, die overal in Europa dankzij speciale corridors kunnen tanken.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is als freelance redacteur verbonden aan TankPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.