Daimler Truck in zee met Linde voor waterstoftechnologie

Daimler Truck gaat een samenwerking aan met industrieel gas- en ingenieursbedrijf Linde aan voor de ontwikkeling van vloeibare waterstoftank (LH2) technologie. Daarmee moet het tanken vergemakkelijkt worden.

Daimler ziet een hoop voordelen in het gebruik van vloeibare waterstof ten opzichte van de gasvormige variant. LH2 heeft een hogere energiedichtheid in verhouding tot het volume, waardoor de waterstoftanks kleiner en lichter gemaakt kunnen worden. Dit betekent niet alleen meer laadruimte maar ook een hoger laadvermogen. Doordat er bovendien meer LH2 getankt kan worden, wordt het rijbereik van de waterstoftruck verder vergroot.

De samenwerking richt zich daarom op een nieuw tankproces dat het bijvullen sneller een eenvoudiger moet maken. Zo is er volgens de partijen geen datacommunicatie vereist tussen het tankstation en de truck om te kunnen tanken. Daarnaast moet dankzij een hoger drukniveau ten opzichte van de omgevingsdruk de waterstofmassa in de tank opgeschroefd kunnen worden. In 2023 moeten de eerste proeven met het nieuwe tankproces in Duitsland van start gaan. Daartoe zal Daimler een prototypetruck bouwen.

Eerste stap richting nieuwe standaard

“Met onze samenwerking met Linde als expert in waterstoftanktechnologie willen we de levensvatbaarheid en acceptatie van brandstofceltrucks op basis van waterstof in de branche vergroten.Vloeibare waterstof biedt al veel voordelen, en het nieuwe proces zal er nog meer aan toevoegen”, aldus Sven Ennerst, lid van de raad van bestuur bij Daimler Truck.

Daimler en Linde hopen door een grote mate van openheid te geven dat andere bedrijven op de technologie en de interfaces zullen inhaken. Op die manier moet een nieuwe standaard ontstaan en daarmee een grote wereldwijde markt voor het tankproces.

”Als pionier op het gebied van waterstoftanktechnologie en een van de grootste spelers op de waterstofmarkt zijn we verheugd om met deze belangrijke mijlpaal bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de waterstofeconomie”, zegt David Burns, bij Linde verantwoordelijk voor Clean Hydrogen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is als freelance redacteur verbonden aan TankPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.