Waterstofauto’s hebben de interesse van de consument

Nederlandse automobilisten en consumenten zien waterstoftechnologie als een interessant alternatief voor brandstofauto’s. Dat blijkt uit dinsdag gepresenteerd onderzoek, uitgevoerd door de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en BOVAG.

Volgens de deelnemers spreekt het ontbreken van een groot accupakket, wat voor veel extra gewicht zorgt, in het voordeel van de waterstofauto. Daarnaast waarderen respondenten het grote rijbereik van dergelijke voertuigen en het gegeven dat een tankbeurt minder tijd in beslag neemt dan een laadsessie.

Als nadelen van waterstofauto’s worden de hoge aanschafprijs en het gebrek aan waterstoftankstations genoemd. Zodra er meer dan 20 minuten omgereden moet worden om een tankstation te bereiken, haken consumenten af. Leaserijders hebben volgens de KNAC minder moeite met omrijden. Daarnaast geven deelnemers aan het onderzoek aan dat nog niet alle waterstof duurzaam geproduceerd wordt.

Onder meer vanwege het kleine aantal waterstoftankstations in Nederland maakte Toyota eerder in november bekend met een speciale tankservice te komen voor de Launch Edition van de nieuwe Mirai waterstofauto, die in maart 2021 naar ons land komt. De importeur haalt de auto op, tankt hem af en levert hem weer bij de eigenaar in. Voorwaarde is wel dat berijder binnen een straal van 50 kilometer van een waterstoftankstation wonen of werken.

Hoewel de nieuwe Mirai met een basisprijs van 65.995 euro niet goedkoop is, is de auto 15.100 euro voordeliger dan het uitgaande model.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is als freelance redacteur verbonden aan TankPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.