‘Kosten elektrische auto vaak niet hoger dan conventioneel model’

Elektrische auto’s in het middensegment zijn in veel Europese landen inmiddels net zo betaalbaar als vergelijkbare modellen met een benzine- of dieselmotor. Dat geldt ook voor Nederland en België, blijkt uit de jaarlijkse Car Cost Index van LeasePlan. Het gaat daarbij om een vergelijking op basis van alle kosten inclusief brandstof, afschrijvingen, belastingen, verzekeringen en onderhoud.

Bij compacte auto’s zijn elektrische modellen volledig concurrerend in acht landen, waaronder opnieuw ons land. Enkele verdere bevindingen uit het onderzoek: de gemiddelde maandelijkse kosten voor autorijden variëren enorm in Europa, van 491 euro per maand in Hongarije tot 926 euro per maand in Zwitserland. In verhouding tot het bbp zijn de totale eigendomskosten het hoogst voor leaserijders in Italië en Portugal, en het laagst voor leaserijders in Denemarken en Zweden. Verder zijn Noorwegen en Zwitserland de duurste landen om met benzine- of dieselauto’s te rijden. Omgekeerd zijn elektrische auto’s in Noorwegen aanzienlijk goedkoper dan alle benzine- en dieselauto’s. In Zwitserland geldt dat alleen voor benzineauto’s.

Investeren

CEO Tex Gunning van LeasePlan: “Het goede nieuws is dat de kosten van elektrische auto’s dalen en het aandeel in de tweedehandsmarkt stijgt. Het slechte nieuws is dat overheden onvoldoende voorzien in de laadinfrastructuur die nodig is om aan de marktvraag te voldoen. In alle landen zien we dat nationale en lokale beleidsmakers een stap extra moeten zetten en we roepen hen op om te investeren in een universele, betaalbare en duurzame laadinfrastructuur zodat iedereen de overstap naar een elektrische auto kan maken. Het ondersteunen van de overgang naar elektrische mobiliteit is de beste investering die regeringen kunnen doen. Elektrische auto’s zijn goed voor automobilisten, goed voor de luchtkwaliteit en een van de meest effectieve manieren om klimaatverandering tegen te gaan.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Michael van Wijngaarden

Michael van Wijngaarden is vaste journalist voor vakblad Automobiel Management. Regelmatig schrijft hij ook voor TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.