‘Waterstofauto duurder en minder duurzaam dan stekkerauto’
Das Vorserienmodell des neuen Mercedes-Benz GLC F-CELL – neben Wasserstoff wird die rein elektrische Variante des SUV auch Strom „tanken“.
The preproduction model of the new Mercedes-Benz GLC F-CELL - in addition to hydrogen, the all-electric variant of the popular SUV will also run on electricity.
Waterstofauto’s zijn weliswaar beter voor het klimaat dan benzineauto’s, maar scoren op dat vlak niet zo goed als elektrische auto’s. Bovendien zijn waterstofauto’s duurder. Ook over tien jaar zullen waterstofauto’s het qua kosten en duurzaamheid niet winnen van stekkerauto’s, meldt het onderzoeksbureau CE Delft.
Onbeperkt lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad TankPro.nl.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de tankstation-, brandstof- en convenience branche.
Bent u al abonnee van TankPro?
Ik zou dit onderzoek wel eens willen laten toetsen door een ter zake kundige instantie.
De opdrachtgever heeft op zijn minst de schijn tegen en de conclusie dat de waterstofauto een “onrealistisch alternatief” voor de stekker auto zou zijn laat zien dat de onderzoekers vooringenomen zijn. De ontwikkeling van de brandstofcel is immers nog in volle gang en de verwachting is dat deze over enkele jaren stukken efficiënter is.
Henk Broeksteeg.
Zolang Rutte en Co de produktie Groene Waterstof voor het gehele Nederland blijven tegenhouden, blijft Nederland afhankelijk van de fossiele brandstoffen.De Netwerken/distributiestations kunnen de aanvoer van groene stroom NIET aan, doordat Rutte en Co de aanpassing NIET hebben door laten voeren. Bijvoorbeeld Venray, doordat veel meer groene stroom wordt aangeleverd dan dat de Enexus distributiestation(s)aankunnen en werd het al in het eindstadium zijnde zonnepanelenpark “afgelast”.
Theo Arts