Dalhuisen Groep wil tankstation-ondernemers helpen in onzekere tijden

Peter Dalhuisen is algemeen directeur van Dalhuisen Groep, waar Dalhuisen Olie, Dalhuisen Tankstations en Gulf Nederland onder vallen. De groep heeft de merken BP, Gulf en Snel Tank in haar portfolio. Hoe staan de zaken ervoor in deze roerige tijd? En wat kan het bedrijf betekenen voor zelfstandige tankstation-ondernemers? 

Hoe heb je de afgelopen periode ervaren?
“Het COVID-19-virus heeft op ons als bedrijf een behoorlijke impact gehad. Doordat mensen thuis moesten werken, hebben ook wij – net als vele andere tankstations – te maken met een enorm omzetverlies. Daarnaast merkten we dat onze accountmanagers niet terecht konden bij potentiële klanten voor (kennismakings)gesprekken. Iedereen had alles een beetje ‘on hold’ gezet. Dit gold ook voor onze bestaande klanten. Op zo’n moment is het een uitdaging om toch op andere manieren het contact met klanten warm te houden en in contact te komen met prospects. Een ander nadeel is dat het – ondanks gebruik van middelen als Microsoft Teams – lastiger is om de verbinding onderling te behouden. Ons geluk is denk ik dat wij sowieso een hecht bedrijf zijn, waarbij de verbinding heel sterk was onderling. Alle medewerkers weten precies wat ze aan elkaar hebben en dat ze op elkaar kunnen rekenen. In crisissituaties merk je dit altijd terug.”

Hoe nu verder?
“Geluiden die wij her en der oppikken voor wat betreft tankstations is dat er bij veel eigenaren toch ook wel onzekerheid bestaat. Dit heeft te maken met de financiële klappen waarmee de tankstationeigenaren de laatste tijd te maken kregen, de soms toch al pittige concurrentiestrijd (rondom kortingen) en de onzekerheid voor wat betreft de toekomst. Als je dan ook nog eens richting pensioenleeftijd loopt of het tankstation heeft niet je volledige focus doordat je daarnaast andere activiteiten hebt, is dit voor veel eigenaren de periode om te kijken naar andere opties voor wat betreft hun tankstation.”

De tankstationeigenaar krijgt hiermee een stuk zekerheid, terwijl hij niet meer de dagelijkse zorgen voor zijn kiezen krijgt. (Peter Dalhuisen, directeur Dalhuisen Groep)

Wat is wijsheid. Bemand of onbemand?
“Voorheen boden wij veel vaker bemande opties en merken aan bij tankstationeigenaren. Dat betekent dat wij het merk BP en Gulf bieden, de brandstof leveren en ondersteunen bij technische zaken en ondersteuning bieden in acties. Dit gebeurt nog steeds wel, maar dan met als doel écht servicegericht te zijn met sterke A-merken als BP en Gulf, waar wij één van de strategische partners zijn in Nederland. Laatste tijd merken we echter steeds meer aandacht voor andere constructies, wat nu in een stroomversnelling is gekomen door de hierboven beschreven ontwikkelingen. In dat geval komen we vaak uit op ons merk Snel Tank, waarbij wij de tankstationlocatie, het voorterrein, huren van de tankstationeigenaar. De tankstationeigenaar krijgt hiermee een stuk zekerheid, terwijl hij niet meer de dagelijkse zorgen voor zijn kiezen krijgt.”

Foto: Remco Nieuwenbroek

Wat zijn de voordelen?
“Afgelopen jaar zijn we op deze manier met meerdere tankstationeigenaren een samenwerking aangegaan. Eigenlijk was bij iedereen de aanleiding om de focus te kunnen verleggen, zekerheid te hebben, maar er wel zeker van te zijn dat het tankstation op een nette manier wordt doorgezet. En met net bedoelen de meeste ondernemers dan niet alleen dat het tankstation er zeer verzorgd en schoon uit blijft zien, maar ook dat de overdracht van vaak al jarenlange klanten heel gemoedelijk gaat.”

Wat zijn jullie doelen?
“De Dalhuisen Groep heeft een sterke ambitie. Zowel tot uitbreiding in de levering van brandstoffen en smeermiddelen aan zelfstandige tankstationeigenaren met de merken BP en Gulf als in het overnemen van tankstations om als Snel Tank te gaan exploiteren. Wij staan dan ook open voor overnames en uitbreiding van onze tankstationlocaties. Ons prettige, vaste team mensen is er helemaal klaar voor, terwijl ondertussen nog altijd de betrokkenheid van het familiebedrijf behouden wordt.”

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.