Staatssecretaris Van Veldhoven opent slim laadplein Culemborg

Er worden komende tijd in Nederland 45 slimme laadpleinen in gebruik genomen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat opende afgelopen week in Culemborg een van de eerste locaties waar de nieuwe laadpalen zijn neergezet. De laders zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren.

Volgens Van Veldhoven kan er op deze laadpleinen niet alleen groen, maar ook slim geladen worden. “Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Efficiënter laden

Omdat op deze pleinen meerdere laadpalen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Het laadplein in Culemborg is volgens de staatssecretaris een mooi voorbeeld van de toekomst. Van Veldhoven laadde haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig was. Het voordeel van de paal is dat deze zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

Zonnepanelen

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “Drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen. Vandaag is de app af waardoor het allemaal werkt. Investeerders profiteren direct mee van de opbrengst. Zowel in de portemonnee als door minder blik op straat en een lager verbruik van fossiele brandstof”.

Nederland is in Europa een van de koplopers op het gebied van laadpalen. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Om dit aantal te halen, wordt ook een beroep gedaan op tankstations om in te zetten op laadstations.

Nationale Agenda Laadinfrastructuur

Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. Deze 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur.

Lees ook:

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.