Shell wil ‘groene’ waterstoffabriek gaan bouwen in Rotterdamse haven

Shell is van plan om op de Tweede Maasvlakte groene waterstof te gaan produceren met behulp van groene stroom uit windenergie. Deze energie komt bij voorkeur van het offshore windpark Hollandse Kust (noord). Via de joint venture CrossWind nemen Shell en Eneco deel aan de aanbesteding van dit windpark.

Samen met partners wil Shell een groene waterstofhub creëren in de Rotterdamse haven. Nederland is volgens het concern perfect geschikt als hub voor groene windenergie vanwege de strategische ligging aan de Noordzee en het al bestaande uitgebreide transportnetwerk van gasleidingen in ons land.

Groene waterstof kan een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van de industrie, waar op dit moment grote hoeveelheden grijze waterstof worden gebruikt. Het vervangen van deze uit aardgas geproduceerde waterstof door groene waterstof draagt bij aan de verduurzaming van het energiesysteem. Een tweede belangrijke toepassing van waterstof kan ook vrachtvervoer worden, waar vanwege het hoge gewicht van batterijen de toepassing bij elektrische aandrijving relatief beperkt is.

Aanbesteding

Shell Nederland en Eneco nemen met de joint venture CrossWind deel aan de aanbesteding voor Hollandse Kust (noord). Beide bedrijven hebben een lange staat van dienst in het succesvol ontwikkelen, bouwen en exploiteren van offshore windparken. Samen zijn zij met het CrossWind consortium van plan het park Hollandse Kust (noord) in 2023 in gebruik te nemen. Als Eneco en Shell de vergunning winnen, krijgt het windpark naar verwachting een geïnstalleerd vermogen van in totaal 759 MW en levert het ten minste 3,3 TWh per jaar.

Bij de grootschalige ontwikkeling van wind op zee vormen de schommelingen in windkracht een uitdaging. Daarom zal CrossWind investeren in verschillende innovaties die in toekomstige windparken op grote schaal kunnen worden toegepast om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten en de maatschappelijke kosten laag te houden.

Shell is van plan om de productie in 2023 te starten om zo’n 50.000-60.000 kg waterstof per dag te maken. Deze groene waterstof wordt in het begin tijdelijk gebruikt in de Shell-raffinaderij in Pernis om de productie van fossiele brandstoffen gedeeltelijk te verduurzamen. De ambitie is om vanaf 2023 voldoende groene waterstof te hebben om de transportsector rechtstreeks te verduurzamen. Zo zouden elke dag ongeveer 2.300 vrachtwagens op groene waterstof kunnen rijden, terwijl de markt voor vrachtwagens op waterstof zich verder ontwikkelt.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.