‘Zorg dat je als tankstation genoeg briketten en houtskool hebt liggen’

Hoe maak je de shop klaar voor de zomer? TankPro geeft samen met non-food specialist Newco Europe tips om je tankstation zomerklaar te krijgen. Vandaag vertelt verkoopadviseur Robin van den Brom waarom tankstations komende tijd echt voldoende briketten en houtskool moeten bestellen. “Het barbecueseizoen is nu écht geopend.”

Het is een van de plekken waar je handig nog even snel langs kunt als je te weinig briketten of houtskool in huis hebt. “Van oudsher is het tankstation inderdaad een perfecte locatie om last minute nog wat barbecuespullen te halen. Iedereen heeft wel een tankstation om de hoek. Je kunt er goed en makkelijk parkeren, snel je houtskool of briketten pakken, afrekenen en vlug weer op weg. Kortom, voor tankstation-ondernemers is het heel interessant om werk te maken van deze productgroep, juist in deze tijd”, benadrukt Van den Brom.

Afgelopen jaren heeft barbecuen flink aan populariteit gewonnen. “Je merkt dat televisieprogramma’s veel aandacht besteden aan het bereiden van lekker eten en aan de opkomst van buitenkeukens. Mensen investeren in een goede barbecue en gebruiken deze ook vaak. Als gevolg daarvan wordt er ook steeds vaker gekozen voor duurdere briketten of een betere kwaliteit houtskool. Dat is een mooie aanvulling op je assortiment.”

Slim inspelen op de klant

Van den Brom en zijn collega’s van Newco Europe helpen de tankstation-ondernemers om altijd de juiste producten op voorraad te hebben. “Samen met de ondernemer kijken we naar de doelgroepen en de verwachte wensen van de klant. Wat voor wijk of locatie is het en hoe kunnen we zo optimaal mogelijk inspelen op de wensen van deze specifieke klantengroepen? Voor tankstations die dichtbij een park of het strand liggen, is het bijvoorbeeld goed om ook veel wegwerpbarbecues op voorraad te hebben.”

De producten uit het barbecue-assortiment zijn perfect geschikt om buiten de shop te presenteren. “Klanten zien al op afstand dat ze bij je kunnen aankloppen. Wij werken met schappenplannen voor onze buitenbunkers. Daarmee voorkom je dat het een rommeltje wordt. Onze advies: presenteer het mooi, dat maakt voor de klant aantrekkelijk.”

Vuurkorf en houtkachel

De onderste plank is voor haardhout, in net en zak, vertelt Van den Brom. “Ook dat is een productgroep die hard loopt en heel interessant is. Het aantal houtkachels en vuurkorven is groot en de vraag naar hout dus ook. Daarboven presenteren we de briketten en het houtskool. Op de bovenste plank onder meer aanmaakblokjes en aanmaakvloeistof.”

Het verkopen van barbecues is voor een tankstation niet heel interessant. “Uitgezonderd de wegwerpbarbecues dan. Voor een nieuwe barbecue gaan mensen toch vaak naar een speciaalzaak. Je kunt natuurlijk wel een mooie actie opzetten waarbij je klanten laat sparen of kans laat maken op een mooie barbecue.”

Gezellig in eigen tuin

Volgens Van den Brom is barbecueën juist in deze tijd erg leuk om te doen. “Heel veel dingen mogen natuurlijk niet op dit moment. Buiten de deur eten is er niet bij. Maar eten en gezelligheid zijn natuurlijk heel belangrijk. Daarom is het juist nu heel gezellig om de barbecue aan te zetten. Helemaal als het weer 9+ is. Het is een van de dingen die je juist nu nog wel met het gezin kan doen. Maar dan moet je wél voldoende briketten en houtskool in huis hebben natuurlijk!”

Lees ook: 

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.