Eerste waterstofvrachtwagen H2-Share-project de weg op

Een vrachtwagen van 27 ton, die uitgerust is met een brandstofcel, rijdt sinds kort door Nederland. De door VDL gebouwde waterstoftruck startte zijn demonstratie in het Zuid-Hollandse Schelluinen. Tanken doet de truck bij een mobiel waterstofstation, dat is gerealiseerd door Wystrach GmbH.

Diverse partners werken samen in dit door Europa gefinancierde H2-Share-project. Doel is de ontwikkeling van vrachtvervoer zonder uitstoot. De lancering van deze eerste demo is volgens de initiatiefnemers een enorme stap in de ontwikkeling van het reduceren van de emissie van vrachtverkeer in het noordwesten van Europa. Na de proefperiode bij transportbedrijf Breytner gaat de truck naar één van de andere partners binnen het project.

“We zijn erg enthousiast dat we één van de weinige bedrijven ter wereld zijn die een waterstoftruck in een echte omgeving kunnen tonen. Dit geeft ons en onze klanten waardevolle kennis over zero-emissie transportoplossingen en het helpt ons om de volgende stap voorwaarts te nemen in duurzaam transport”, aldus directeur Marie-José Baartmans van Breytner.

Mobiel tankstation voor waterstof

Het is de bedoeling om de vrachtwagen te demonstreren op zes verschillende locaties verspreid over Duitsland, Nederland, België en Frankrijk. Om dit mogelijk te maken, onafhankelijk van de beschikbaarheid van waterstoftankstations in de buurt, stelt Wystrach een gebruiksvriendelijke, officieel goedgekeurde en flexibele oplossing voor in de vorm van een mobiel waterstoftankstation met ruim voldoende opslagcapaciteit.

(Het artikel gaat verder onder de foto)

“We realiseren ons dat er een toenemende vraag is naar een holistische kijk op mobiliteitsconcepten. Fabrikanten van vrachtwagens, treinen, bussen en zelfs vorkheftrucks zijn geïnteresseerd in systemen op en voor waterstof. Het H2-Share project is bijgevolg een interessant uitstalraam voor deze trendzettende mogelijkheid”, vertelt Wolfgang Wolter van Wystrach GmbH.

Volop kansen voor waterstof

“Bij WaterstofNet voorzien we een grote rol voor waterstof in zware vrachttoepassingen”, benadrukt Adwin Martens, directeur van WaterstofNet, dat ook betrokken is bij het project. “Meer dan 4 jaren geleden zijn we in samenwerking met regionale partners begonnen met het ontwikkelen van Europese projecten met een focus op waterstof in zware vrachtwagens, ons daarbij richtend op demonstraties met industriële partners en het vergaren van praktische kennis. Wij geloven dat het overduidelijk is dat waterstoftechnologie sterke toekomstmogelijkheden biedt voor Europa en kijken er naar uit om de volgende stappen te nemen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste journalist voor vakblad TankPro en hoofdredacteur van het TankPro Magazine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.